تفاوت فرش لاکی و ترکمن

یک نت ـ هر گوشه از ایران با آداب و روسم متفاوت خود، جلوه خلاقی از هنر قالیبافی را به نمایش می‌گذارد. هنری با صدها سال تجربه که از فرهنگ، شرایط جغرافیایی و آب و هوای هر منطقه سرچشمه می‌گیرد.
فرش

یک نت ـ تفاوت فرش لاکی و ترکمن

هر گوشه از ایران با آداب و روسم متفاوت خود، جلوه خلاقی از هنر قالیبافی را به نمایش می‌گذارد. هنری با صدها سال تجربه که از فرهنگ، شرایط جغرافیایی و آب و هوای هر منطقه سرچشمه می‌گیرد. در میان مناطق جغرافیای مختلف ایران، صحرای ترکمن جلوه‌گاه هنر قالیبافی مردمی شده که قالی ترکمن را با ظرافتی بی‌نظیر و طرح‌های برخاسته از آداب و روسم این منطقه روی قالی به تصویر می‌کشند.

قالی ترکمن با جلوه بسیار زیبای خود و ویژگی‌های متفاوتش، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هنری با قدمت چند صد سال که مهم‌ترین نماد قوم ترکمن به شمار می‌رود. به همین دلیل در این نوشتار قصد دارم جذابیت‌های متفاوت این فرش را بررسی کنم.  

فرش

تاریخچه فرش ترکمن

قوم ترکمن به‌عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی محسوب می‌شود که در شرق دریای خزر زندگی و مناطق مختلفی از ایران مانند ترکمن صحرا و قسمت‌های شمالی خراسان و قسمت‌هایی از ازبکستان، افغانستان و ترکمنستان زندگی می‌کنند.

مهم‌ترین هنر این قوم که سابقه‌ای طولانی و درخشان دارد، هنر قالیبافی است. در عین حال فرش این منطقه به دلیل طرح‌ها، نقوش و رنگ‌های خاصی که در بافت آن به کار می‌برند، کاملا خاص و منحصر به فرد است و دل هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند.

اینکه اولین فرش ترکمنی در چه سالی بافته شده، دقیق مشخص نیست؛ اما یکی از فرش‌های ترکمن بسیار قدیمی مربوط به قرن 19 میلادی است. در عین حال نمی‌توان این زمان را آغازی برای شروع بافت این فرش زیبا دانست؛ بلکه در همان زمان هم فرش ترکمن به بلوغ خود رسیده است.

مردم ترکمن صحرا آب و هوای سرد و کوهستانی را تجربه می‌کنند و همین شرایط جغرافیای خاص به شکل ملموسی در هنر، خوراک و آداب و روسم این قوم تاثیر گذاشته است. به‌طور مثال چادرنشینی و زندگی ساده این قوم از شرایط آب و هوایی منطقه ناشی می‌شود.

زنان ترکمن به هنر قالیبافی مشغول هستند و در بافت هر گره از این فرش باارزش و منحصر به فرد، نقوشی ترسشیم می‌کنند که نشانه آرزوها، امیدها و زندگی روزمره آن‌ها است. علاوه بر آن زندگی قبیله‌ای نیز در طرح‌ها و نقوش این فرش اصیل تاثیر گذاشته و رنگ و بوی متفاوت از سایر فرش‌های دستباف به آن داده است.

انواع فرش ترکمن

فرش ترکمن با توجه به طرح‌ها و نقوشی که روی آن بافته می‌شود، به انواع مختلفی قابل تقسیم است. فرش به‌عنوان مهم‌ترین میراث مردم ترکمن دارای ساختار و ویژگی‌های منحصر به فردی است و نکته جالب‌تر اینکه نام طرح‌ها در این فرش از نام قبیله مبتکر طرح، گرفته می‌شود.

اقوام ترکمن شامل یمود، سالور، آراباچی، ارساری، گوگلان، بشیر، ساریق، تکه، آل علی و … هستند و فرش بافته شده در هرکدام از این قبایل نیز، نام قبیله را با خود به یدک می‌کشد. بنابراین با توجه به وسعت و تعداد قبایلی که در ترکمن صحرا وجود دارد، طرح‌ها و فرش‌های ترکمنی نیز قابل شمارش است.

انواع بافت و گره در فرش ترکمن

فرش

یکی دیگر از ویژگی‌های فرش های ترکمن نوع تار و پود به کار رفته در بافت آن‌ها است. در بیشتر مناطق ایران برای بافت فرش از تار و پودی با متریال پنبه استفاده می‌شود. این در حالی است که فرش ترکمن با تار و پودی از جنس پشم گوسفند بافته می‌شود. همین مسئله نیز روی کیفیت فرش و ویژگی‌های آن تاثیر گذاشته و مزایای پشم را در بافت فرش افزایش داده است.

نکته جالب دیگر این است که بیشتر قالی‌ها در سایر مناطق ایرانی با کمک دارهای عمودی بافته می‌شود؛ اما در مناطق ترکمن از دارهای افقی که روی زمین پهن می‌شوند، برای بافت فرش استفاده می‌شود. استفاده از دارهای افقی نیز باعث شده که زنان ترکمن دارهای کوچی به کار ببرند و به تبع آن قالی بافته شده نیز  ابعاد کوچک‌تری نسبت به فرش‌های سایر مناطق ایران دارد و به صورت قالیچه است.

نقوش فرش ترکمن

شاید تعجب کنید، اما انواع فرش ترکمن با داشتن حدود 811 نقش متمایز و متفاوت، زیباترین تصویر از فرش های اصیل ایرانی را به نمایش می‌گذارد. هرکدام از طوایف ترکمنی نقشی خاص روی فرش ترسیم می‌کنند و با توجه به تعدد اقوام ترکمنی، نقوش بسیار زیادی نیز در فرش ترکمن ظاهر می‌شود. به‌طور مثال برخی از نقوش فرش  و قالی ترکمنی دارای شهرت بیشتری هستند. نقش ماری گل از طایفه تکه سرچشمه گرفته است و قوم اساری نقوش متفاوتی مانند طرح گل گلی را ابداع کردند.

آشنایی با فرش لاکی ماشینی

حتی باوجود هزاران مدل فرش با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در مدل‌های مدرن و کلاسیک، فرش لاکی هنوز هم خاص است. هنوز هم فرش لاکی جذابیت خود را حفظ کرده تا دکوراسیونی خاص و منحصر به فرد در خانه ما ایجاد کند.

شما چه فرشی در پذیرایی خانه پهن کردید؟ آیا دوست دارید بیشتر درباره فرش لاکی و روش ست کردن فرش قرمز با مبلمان مختلف، اطلاعات به دست بیاورید؟ اگر به فکر تغییر دکوراسیون در خانه هستید و فرش لاکی را برای خرید انتخاب کرید، در ادامه این صفحه همراه من بمانید. در این نوشتار قصد دارم درباره جذابیت‌های فرش لاکی در دکوراسیون و روش ست کردن آن با مبلمان در رنگ‌های مختلف اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهم.

فرش

به چه فرشی لاکی گفته می‌شود؟

فرش لاکی  و استفاده از رنگ قرمز در طیف‌های مختلف از گذشته‌های دور، گزینه‌ای جذاب در میان بافندگان هنرمند فرش‌های دستباف بوده است. فرشی خاص با طرح‌های اصیل مانند شاه عباسی، بیجاری، کلاه فرنگی و... که در خانه همه ما  ایرانیان محبوب است و هنوز هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

فرش لاکی با سبک خاص خود در سه رنگ مختلف لاکی کمرنگ، پررنگ و دانه اناری تولید می‌شود و به دلیل استفاده از این تناژ رنگی دارای گرما و انرژی بسیار زیادی است. بنابراین گزینه‌ای مناسب برای ایجاد دکوراسیون گرم در فضای خانه محسوب می‌شود.

فرش لاکی به‌راحتی با رنگ‌های مختلفی مانند سبز، سفید، سیاه، مشکی و ... هماهنگ می‌شود. علاوه بر آن، انتخاب خوبی در کنار متریال چوب و تمام ابزار و اکسسوری‌هایی است که با استفاده از چوب ساخته شده‌اند. همچنین محبوبیت فرش لاکی دستباف باعث شده که تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی هم از این طرح و رنگ در بافت فرش‌های ماشینی بهره ببرند.

دکوراسیون با فرش لاکی

فرش

و اما این فرش انتخابی عالی برای رسیدن به دکوراسیونی کلاسیم و نوستالژیک است. بنابراین اگر دوست دارید خانه‌ای با حال و هوای قدیمی و خاطره‌انگیز را تجربه کنید، بهترین انتخاب برای شما فرش لاکی است. البته دلیلی وجود ندارد که همه فرش‌های خانه و یا پذیرایی را از رنگ قرمز لاکی بخرید؛ زیرا راه‌های زیادی برای تغییر دکوراسیون با فرش لاکی وجود دارد.

به‌طور مثال می‌توانید فقط یکی از گوشه‌های خانه و یا پذیرایی را با این فرش تزئین کنید و چیدمانی نوستالژیک در آن گوشه از خانه ایجاد کنید. همچنین استفاده از لوازم قدیمی و جالب مانند فانوس، چراغ نفتی، تخت سنتی و یا کوسن و بالش با طرح گلیم و مواردی از این دست در کنار فرش قرمز لاکی جذابیت زیادی در چیدمان خانه ایجاد می‌کنند.

درهرصورت دست شما برای تغییر دکوراسیون با فرش لاکی کاملا باز است و فقط نیاز به خلاقیت دارید. بنابراین خلاقیت‌های پنهان خود را با سلیقه و علاقه‌های خود ترکیب کنید و آن را در دکوراسیون خانه به نمایش بگذارید.

با خرید فرش ماشینی ترکمن و لاکی از فروشگاه زیلوکس می توانید از مزایای ارسال رایگان و خرید اقساطی فروشگاه زیلوکس برخودار شوید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده