نقد فیلم آنچارتد | عصر کاوش یا غارت؟

فیلم آنچارتد اقتباسی از سری بازی های آنچارتد

امروزه برای پرکردن گیشه و فروش زیاد، گزینه های زیادی برای صاحبان استودیها وجود دارد. یکی از همین موارد، برگرداندن بازی های کامپیوتری به فیلم سینمایی یا سریال می باشد، زیرا به احتمال فراوان، بخش عمده ای از مخاطبین بازی ها انگیزه این را دارند که نسخه سینمایی آن بازی را نیز مشاهده کنند.

فیلم آنچارتد اقتباسی است که از سری بازی های آنچارتد برگرفته شده و در بین بازی کنندگان (گیمرها) بسیار طرفدار دارد. به گفته منتقدین، داستان فیلم آنچارتد برگرفته از داستان بخش سوم و چهارم سری بازی های آنچارتد می باشد.

فیلم آنچارتد عصر کاوش یا عصراستعمار؟

فیلم آنچارتد

تاریخ نگاری درباری در طول زمان، همیشه تاریخ را بگونه ای روایت می کرد که خود می خواستند! کشف قاره های آفریقا و آمریکا یکی از برجسته ترین دروغ هایی است که مستعمران غربی برای پاک نشان دادن دستان خون آلود خودشان، به آن متوسل شده اند. به شهادت تاریخ نگاران مستقل و اعتراف بسیاری از سردمداران غربی(1)، سرزمین آمریکا قبل از یورش اروپاییان، دارای فرهنگ و تمدن بوده است و هدف از وحشی نشان دادن ساکنین آنجا یعنی سرخپوستان، تسهیل استعمار و قتل عام بومیان آن قاره بوده است.

وجود ثروت های زیاد و معادن ارزشمند و حرص اروپاییان خون خوار به مال اندوزی، باعث قتل عام گسترده و نسل کشی عظیم ضد انسانی بومیان آن مناطق شد. با گسترش رسانه های جمعی مخصوصا صنعت سینما، غاصبان و قاتلان سنگ دل از این فرصت استفاده کرده و آن قطعه تاریک از تاریخ را وارونه نشان می دهند.

با ساخت فیلم های معروف به وسترن مانند خوب بد زشت، جویندگان و به خاطر یک مشت دلار، یک سفید پوست متمدن را مشاهده می کردیم که برای مقابله با سرخپوستان وحشی دست به اسلحه شده و مجری عدالت می شد. همچنین با ساخت فیلم های موسوم به عصر کاوش مانند کریستف کلمب و فتح بهشت درصدد خالی نشان دادن منطقه یا وحشی نشان ساکنین آن مناطق بوده اند.

داستان فیلم آنچارتد نیز درمورد یکی از این کشتی هایی می باشد که با سفر خود به سرزمین های دیگر مانند آفریقا و آمریکا، درپی جمع آوری طلا بوده اما در نهایت موفق به بازگشت نشده است. در این فیلم هیچ اشاره ای نمی شود که آن همه طلا از کدام سرزمین برداشته شده اند؟ آیا آن همه طلای منقوش و طرح دار حاصل کشف یک معدن بوده اند یا اینکه به وسیله جنگ و خون ریزی به دست آمده بودند؟

حامیان کشتی های غارتگر

از مطالبی که این فیلم درمورد آن صحبت می کند، مربوط به حامیان مالی کشتی های کاوش گر می باشد. در دقیقه پانزدهم از فیلم در گفتگوی بین سالی و نیت، سخنی از حامیان مالی خصوصی کشتی های کاوش گر به میان می آید. سالی می گوید که هزینه کشتی های کاوشگر بیسار زیاد بوده و پادشاه اسپانیا قادر به پرداخت آن نبوده است، به همین دلیل خاندان مونکادا که حامی مالی جنگ های صلیبی، تفتیش عقاید، فاشیست های پیرو فرانکو و ... هزینه آن را به دوش گرفتند.

باید بدانیم حامیان جنگ های صلیبی، تفتیش عقاید و کشتی های کاوشگر، هرسه یهودیان سرمایه داری بودند که مانند همیشه به دربارهای سلطنتی نفوذ کرده و برای حذف مسلمانان و همچنین گسترش سیستم سرمایه داری خود، دست به هر کاری می زدند اما در بسیاری از کتب تاریخی، اثری از نام یهودیان را نمی توان پیدا کرد و همیشه آنها دست های پشت پرده جریانات بوده اند.(2)

استفاده از نماد صلیب به عنوان کلید گنج و محراب کلیسا به عنوان محل ورود به گنج را می توان استفاده ابزاری از دین مسیحیت دانست. مسیحیت از ابتدای بعثت حضرت عیسی علیه السلام مورد هجمه و تحریف یهودیان قرار گرفته و رفته رفته به یک آئینی تبدیل شد که اهداف یهودیان مادی گرا را به پیش می برد. زیرا شروع و ادامه جنگ های صلیبی، تفتیش عقاید و قتل عام بومیان آمریکا و آفریقا در ظاهر با انگیزه های دفاع و گسترش مسحیت توجیه می شد و مردم را تحت عنوان جنگ های مسیح و مقدس به میدان فرامی خواندند اما در پشت پرده این یهودیان بودند که از این امر منتفع می شدند.

 

پی‌نوشت:

(1). https://www.mashreghnews.ir/news/216995

(2). کتاب دین در سینمای شرق و غرب، ص 119، محمدحسین فرج نژاد، 1396