عنایت بخشی

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

عنایت بخشی را از این سایت دریافت کنید.

عنایت‌الله بخشی

عنایت‌الله بخشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عنایت‌الله بخشی

زادهٔ ۷ فروردین ۱۳۲۴ ‏(۷۷ سال)

طالقان ملیت ایرانی

پیشه بازیگر، کارگردان تئاتر

سال‌های فعالیت ۱۳۳۸ تاکنون

همسر(ها) سیمین بازرجانی

فرزندان ابرش، بنفشه، و آرش[۱][۲]

عنایت‌الله بخشی (زاده ۷ فروردین ۱۳۲۴ در طالقان) بازیگر ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است.

او طی پنج دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در سینمای ایران است که روی به سوی نقش‌های مثبت داشته‌است.[۳][۴][۵] وی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده‌است.[۶]

«بخشی» فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۳۸ در «گروه هنر ملی» و کار سینما را با بازی در فیلم (۱۳۴۹) به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد و پس از آن در آثار متعددی ایفای نقش کرده‌است. حضور در آثار سینمایی چون (۱۳۵۱)، (۱۳۵۲)، (۱۳۵۲)، (۱۳۵۲)، (۱۳۵۳)، (۱۳۶۳)، (۱۳۶۶)، (۱۳۷۰)، (۱۳۷۳)، (۱۳۷۹)، (۱۳۷۹) و آثار نمایشی تلویزیونی چون (۱۳۵۵)، (۱۳۶۲)، (۱۳۶۵)، (۱۳۷۵)، (۱۳۷۶)، (۱۳۷۹)، و (۱۳۸۴) از کارهای شناخته شده اوست.

«بخشی» پیشینه بارزی در نقالی، مرشدی و ضرب نوازی در تئاتر داشته و با تعزیه و تعزیه خوانی مأنوس است. بهزاد فراهانی وی را از بازیگران بزرگ تئاتر ایران می‌داند که بیشترین آسیب را از ایفای مکرر نقش‌های منفی در سینما دیده‌است.[۷] به عقیده بهرام بیضایی «بخشی» بازیگریست تازه که هرگز در پیله یک موفقیت نپوسیده‌است.[۸] علی‌رغم حضور در شماری از آثار مطرح تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران وی موفق به دریافت جایزه‌ای در بخش‌های رقابتی نشده‌است. نقش آفرینی در فیلم‌های ، ، ، و را می‌توان از نقاط برجسته بازیگری وی در سینما به حساب آورد.[۹]

در سال ۱۳۹۸، «بخشی» به همراه علی نصیریان، محمد علی کشاورز، و اکبر زنجانپور نخستین نشان تماشاخانه سنگلج را به پاس نیم قرن فعالیت در عرصه تئاتر ایران دریافت کرد.[۱۰]

زندگی و حرفه[ویرایش متنی]

عنایت‌الله بخشی در ۷ فروردین ۱۳۲۴ در شهرستان طالقان متولد شد. او بازیگری را از سنین نوجوانی زیر نظر حمید سمندریان فرا گرفت و کار نمایش را در سال ۱۳۳۸ به شکل حرفه‌ای در گروه هنر ملی به دعوت و سرپرستی عباس جوانمرد آغاز نمود. سپس در کنار کارهای هنری به نیروی هوایی نیز ملحق شد و با گذراندن دوره‌های آموزشی در آنجا به تدریس الکترونیک و زبان انگلیسی پرداخت.[۱۱]

«بخشی» پس از ده سال خدمت در نیروی هوایی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در «اداره تئاتر» بر کار نمایش تمرکز بیشتری یافت و تا امروز دست کم در ۴۰ نمایش به روی صحنه رفته‌است. بازی در نوشته ژان پل سارتر و به کارگردانی حمید سمندریان، به کارگردانی عباس جوانمرد، و به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی، و به کارگردانی داوود میرباقری چندی از نمایش‌های اوست. در میان این نمایش‌ها بوده‌اند نمایشنامه‌هایی که با وجود تمرین‌های مکرر به روی صحنه نرفته یا به چند اجرا متوقف شده و موانعی بر سر راه آن‌ها وجود داشته‌است. نمایش به کارگردانی پرویز صیاد یکی از نمایش‌هایی بود که اجرای آن برای مدتی توسط سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) متوقف شد.[۱۱]

همسو با کار تئاتر او در طی پنج دهه کار بازیگری، در آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی نقش‌آفرینی نموده‌است. بخش قابل توجه آثار سینمایی وی مربوط به دهه ۱۳۶۰ سینمای ایران و سال‌های نخست دهه ۱۳۷۰ است. پرویز صیاد، ساموئل خاچیکیان، محمد متوسلانی، سیروس الوند، مهدی فخیم‌زاده، حسن فتحی، رسول صدرعاملی، سیدضیاءالدین دری، و سیروس مقدم از دیگر کارگردانانی هستند که وی با ایشان همکاری داشته‌است. از فعالیت‌های جانبی او نیز می‌توان به داوری دومین و سومین دوره جشن بزرگ سینمای ایران (۱۳۷۸–۱۳۷۷) در کنار دیگر اعضای هیئت داوران اشاره نمود.[۱۲][۱۳] وی همچنین از سال ۱۳۹۸ و برای یک دوره سه ساله به ریاست هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران منصوب شده‌است.

بخشی در سال ۱۳۴۹ با «سیمین بازرجانی» ازدواج کرد. همسر وی پس از ازدواج از وادی شعر و داستان به سینما و فیلمنامه‌نویسی روی آورد. فیلم‌نامه‌های (۱۳۶۸) و (۱۳۷۶)، و چاپ چند کتاب از نوشته‌های اوست. «بخشی» در تهران زندگی می‌کند و دارای ۲ فرزند به نام‌های ابرش و آرش است.[۱]

آثار[ویرایش متنی]

سینما[ویرایش متنی]

«عنایت بخشی» (باقرخان) و «علی نصیریان» (ستارخان)

«جمشید مشایخی» و «عنایت بخشی» در تفنگدار

«بخشی» در نقش «عبدالله بن وهب راسبی»، رهبر خوارج در مجموعه امام علی

(۱۳۴۹) (۱۳۵۰) (۱۳۵۰) (۱۳۵۱) (۱۳۵۱) (۱۳۵۱) (۱۳۵۲) (۱۳۵۲) (۱۳۵۳) (۱۳۵۳) (۱۳۵۳) (۱۳۵۳) (۱۳۵۴) (۱۳۵۴) (۱۳۵۴) (۱۳۵۴) (۱۳۵۵) (۱۳۵۵) (۱۳۵۵) (۱۳۵۶) (۱۳۵۶) (۱۳۵۶) (۱۳۵۶) (۱۳۵۷) (۱۳۵۷) (۱۳۵۹) (۱۳۵۹) (۱۳۵۹) (۱۳۵۹) (۱۳۶۲) (۱۳۶۲) (۱۳۶۲) (۱۳۶۲) (۱۳۶۲) (۱۳۶۲) (۱۳۶۳) (۱۳۶۳) (۱۳۶۳) (۱۳۶۳) (۱۳۶۴) (۱۳۶۴) (۱۳۶۴) (۱۳۶۴) (۱۳۶۵) (۱۳۶۶) (۱۳۶۶) (۱۳۶۶) (۱۳۶۶) (۱۳۶۷) (۱۳۶۷) (۱۳۶۸) (۱۳۶۹) (۱۳۷۰) (۱۳۷۰) (۱۳۷۰) (۱۳۷۰) (۱۳۷۰) (۱۳۷۰)

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

زندگینامه: عنایت بخشی (۱۳۲۴

عنایت‌الله بخشی در سال ۱۳۲۴ در طالقان بدنیا آمد. او و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.

مجموع نظرات: ۰

شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

۰ نفر

زندگینامه: عنایت بخشی (۱۳۲۴-)

عنایت‌الله بخشی در سال ۱۳۲۴ در طالقان بدنیا آمد. او و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، عنایت‌الله بخشی متولد ۷ فروردین سال ۱۳۲۴ در طالقان بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاترایران است.

او طی شش دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در تاریخ سینمای ایران است که روی به سوی نقش‌های خاکستری و مثبت داشته است. وی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.

«بخشی» فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۳۸ در «گروه هنر ملی» و کار سینما را با بازی در فیلم «آقای هالو» (۱۳۴۹) به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد و پس از آن در آثار متعددی ایفای نقش کرده است. ‌حضور در آثار سینمایی چون ستارخان (۱۳۵۱)، تنگنا (۱۳۵۲)، تنگسیر (۱۳۵۲)، مسلخ (۱۳۵۲)، گوزن‌ها (۱۳۵۳)، سناتور (۱۳۶۳)، شکار (۱۳۶۶)، مسافران (۱۳۷۰)، روز واقعه (۱۳۷۳)، مسافر ری (۱۳۷۹)، سگ‌کشی (۱۳۷۹) و آثار نمایشی تلویزیونی چون مرد اول (۱۳۵۵)، سربداران (۱۳۶۲)، سایه همسایه (۱۳۶۵)، امام علی (۱۳۷۵)، پهلوانان نمی‌میرند (۱۳۷۶)، ولایت عشق (۱۳۷۹)، و ریحانه (۱۳۸۴) از کارهای شناخته شده اوست.

«بخشی» در سال ۱۳۴۹ با «سیمین بازرجانی» ازدواج کرد. همسر وی پس از ازدواج از وادی شعر و داستان به سینما و فیلمنامه‌نویسی روی آورد. فیلم‌نامه‌های دخترم سحر (۱۳۶۸) و خفاش (۱۳۷۶)، و چاپ چند کتاب از نوشته‌های اوست. «بخشی» در تهران زندگی می‌کند و دارای ۲ فرزند به نام‌های ابرش و آرش است.

«عنایت بخشی» (باقرخان) و «علی نصیریان» (ستارخان)

فیلم‌شناسی

آقای هالو (۱۳۴۹) لوطی (۱۳۵۰)

صمد و قالیچهٔ حضرت سلیمان (۱۳۵۰)

صمد و سامی، لیلا و لیلی (۱۳۵۱)

ستارخان (۱۳۵۱) خواستگار (۱۳۵۱) تنگنا (۱۳۵۲) تنگسیر (۱۳۵۲) مسلخ (۱۳۵۳) گوزن‌ها (۱۳۵۳)

صمد آرتیست می‌شود (۱۳۵۳)

اسرار گنج دره جنی (۱۳۵۳)

صمد خوشبخت می‌شود (۱۳۵۴)

شرف (۱۳۵۴) زنبورک (۱۳۵۴)

«جمشید مشایخی» و «عنایت بخشی» (تفنگدار)

ذبیح (۱۳۵۴) میراث (۱۳۵۵) چلچراغ (۱۳۵۵) بت‌شکن (۱۳۵۵) شب آفتابی (۱۳۵۶) فریاد زیر آب (۱۳۵۶) جای امن (۱۳۵۶) بوی گندم (۱۳۵۶) خیابانی‌ها (۱۳۵۷) پرواز در قفس (۱۳۵۷) موج طوفان (۱۳۵۹) طلوع انفجار (۱۳۵۹) انفجار (۱۳۵۹) شمر (۱۳۵۹)

«بخشی» در نقش «عبدالله بن وهب راسبی»، رهبر خوارج

سردار جنگل (۱۳۶۲) سناتور (۱۳۶۲) تفنگدار (۱۳۶۲) بنفشه زار (۱۳۶۲) بالاش (۱۳۶۲)

بازجویی یک جنایت (۱۳۶۲)

مشت (۱۳۶۳) صاعقه (۱۳۶۳) سیاه راه (۱۳۶۳) پیراک (۱۳۶۳) یوزپلنگ (۱۳۶۴) مدرک جرم (۱۳۶۴) جدال (۱۳۶۴) تفنگ شکسته (۱۳۶۴) محموله (۱۳۶۵)

محکومین (۱۳۶۶) شکار (۱۳۶۶) خبرچین (۱۳۶۶) ترن (۱۳۶۶)

ستاره و الماس (۱۳۶۷)

دلار (۱۳۶۷)

پنجاه و سه نفر (۱۳۶۸)

زندان دیو (۱۳۶۹) مسافران (۱۳۷۰)

گل‌ها و گلوله‌ها (۱۳۷۰)

عشق من شهر من (۱۳۷۰)

دلشدگان (۱۳۷۰)

خانواده کوچک ما (۱۳۷۰)

انفجار در اتاق عمل (۱۳۷۰)

قربانی (۱۳۷۰)

آخرین خون (۱۳۷۲) روز واقعه (۱۳۷۳)

شیرین و فرهاد (۱۳۷۴)

دشمن (۱۳۷۴) ساحره (۱۳۷۶) فریاد (۱۳۷۷) شراره (۱۳۷۸) مسافر ری (۱۳۷۹) سگ‌کشی (۱۳۷۹)

رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳)

رفقای خوب (۱۳۹۵)

عنایت بخشی و همسرش سیمین بازرجانی

مجموعه‌های تلویزیونی و تله‌تئاتر: به ترتیب: سال، عنوان اثر، سمت، کارگردان و توضیحات

۱۳۹۸    بر سر دوراهی    بازیگر    بهرنگ توفیقی    در نقش «جلال»، شبکه ۲

۱۳۹۶    هست و نیست    بازیگر    حسین سهیلی زاده    شبکه ۲

۱۳۹۶    محکومین    بازیگر    حسین قناعت    شبکه ۱

۱۳۹۵    علمدار    بازیگر    شهرزاد سالمی و جعفر موحد

۱۳۹۴    معمای شاه    بازیگر    محمدرضا ورزی    در نقش رئیس دادگاه محمد مصدق

۱۳۹۳    رخصت    بازیگر    قدرت‌الله صلح‌میرزایی    در نقش «حاج اسدالله»،   شبکه ۳ سیما

۱۳۹۲    رخنه    بازیگر    حسین تبریزی    در نقش «حاج محمود»، محصول شبکه ۲

۱۳۹۲–۱۳۹۱    ستاره حیات    بازیگر    جواد ارشاد    شبکه ۳

۱۳۹۱    چمدان    بازیگر    خسرو ملکان    رمضان ۹۱ - شبکه ۲

۱۳۹۱    یه تیکه زمین    بازیگر    مهدی کرم‌پور    شبکه ۲

۱۳۹۱–۱۳۹۰    تله‌فیلم «جاودانگی»     بازیگر    محسن توکلی    صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی

۱۳۹۰    تله‌فیلم «سیاه راه»     بازیگر    مسعود نوابی    شبکه ۲

۱۳۸۹    تبریز در مه    بازیگر    محمدرضا ورزی    شبکه ۱

۱۳۸۸    تله‌فیلم «قول»     بازیگر    جواد افشار    شبکه ۲

۱۳۸۸    تله‌فیلم «صدای زندگی»     بازیگر    عبدالله باکیده

۱۳۸۸    تله‌فیلم «محله من»     بازیگر    محسن ربیعی

منبع مطلب : www.hamshahrionline.ir