ازمایش mch

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

ازمایش mch را از این سایت دریافت کنید.

MCH در آزمایش خون چیست؟ + هزینه و تفسیر آزمایش MCH

تفسیر آزمایش MCH به صورت آنلاین توسط پزشک، MCH چیست و میزان نرمال MCH چقدر است؟، شرایط انجام آزمایش MCH، آزمایش MCH خون چیست؟ بالا بودن MCH، پایین بودن MCH

خانه مقالات آزمایش MCH

آزمایش MCH

آخرین تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۱/۰۳/۲۹

مدت زمان تقریبی مطالعه: دقیقه

MCH در آزمایش خون نشانه چیست؟

MCH در آزمایش خون یعنی میانگین هموگلوبین بدن. هموگلوبین همان پروتئینی است که وظیفه حمل و نقل اکسیژن خون را برعهده دارد. آزمایش MCH مقدار میانگین هموگلوبین موجود در یک واحد گلبول قرمز را می‌سنجد. کاهش سطح MCH در آزمایش خون به این معنا است که سطح هموگلوبین در خون پایین است. بنابراین اکسیژن رسانی به درستی انجام نمی‌شود. با این مقاله از هومکا همراه شوید تا در رابطه با اهمیت MCH و مقادیر نرمال و بحرانی آن بیشتر بدانید.

پروتئین در گلبول قرمز!

با همراه باشید تا به ۶ سوال پرتکرار شما در خصوص MCH و نقش هموگلوبین در خون پاسخ دهیم: ۱) MCH در آزمایش خون چیست؟ ۲) پایین بودن MCH با چه نشانه هایی همراه است؟ ۳) علت پایین بودن MCH در آزمایش خون چیست؟ ۴) بالا بودن MCH با چه نشانه هایی همراه است؟ ۵) علت بالا بودن سطح MCH چیست؟ ۶) آیا می‌دانید شرایط آزمایش MCH چیست؟

ثبت رایگان درخواست

اگر علائمی مانند احساس ضعف بدنی، درد در قفسه سینه و تنگی نفس شما را نگران کرده است، بهتر است تا انجام آزمایش MCH را جدی بگیرید. این آزمایش در واقع، مقدار متوسط هموگلوبین خون را اندازه‌گیری می‌کند. بروز انواع کم خونی و بیماری تالاسمی، می‌تواند از نشانه‌های کاهش یا افزایش هموگلوبین باشد. همچنین اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش MCH بیشتر بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

MCH در آزمایش خون چیست؟

آنچه که در آزمایش MCH مورد بررسی قرار می گیرد، مقدار متوسط هموگلوبین در خون یا ارزیابی غلظت میانگین هموگلوبین در خون است. هموگلوبین پروتئینی است که به سلول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را به دیگر سلول‌ها و بافت‌های بدن برسانند. بالا یا پایین بودن سطح MCH در آزمایش خون نشان می‌دهد که فرد مشکوک به بیماری‌های کم خونی و تالاسمی است. معمولا اختلال در فاکتور آزمایشی MCH ناشی از کمبود آهن، فولات و ویتامین ب است. درصورتی که اختلال در سطح MCH کنترل نشود، بیماری‌های خونی مانند تالاسمی شدید، فقرآهن و مشکلات کلیوی و تیروئیدی بروز خواهند کرد.

دوست دارید درباره فاکتور MCH بیشتر بدانید؟

برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.

استان محل زندگی خود را انتخاب کنید *

دانلود فایل

شرایط انجام آزمایش MCH چیست؟ 

آزمایش MCH به‌طور معمول در کنار آزمایش‌های دیگر انجام می‌شود. توصیه می‌شود برای این آزمایش به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. برای انجام این آزمایش به نمونه خون نیاز است. اگر پزشک برای شما آزمایش MCH و یا هر آزمایش دیگری را تجویز کرده است و زمان کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! درصورتی‌که دارویی مصرف می‌کنید حتما راجع به آن با پزشک مشورت داشته باشید. ممکن است مصرف برخی داروها قبل از انجام آزمایش محدود یا قطع شوند.

تفسیر آزمایش MCH چگونه است؟ 

مقدار نرمال MCH در آزمایش خون بین ۲۷.۵ تا ۳۳.۲ پیکوگرم است.

درصورتی‌که سطح MCH پایین‌تر از ۲۷.۵ یا بیشتر‌ از ۳۳.۲ باشد، به این معنا است که مقدار MCH بحرانی است و هموگلوبین خون به ترتیب کاهش و افزایش پیدا کرده است.

آیا جواب آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و سطح MCH در بازه نرمال قرار ندارد؟ برای تفسیر آزمیش خود کلیک کنید! سایت معتبر Web Md نیز در رابطه با سطح آزمایش MCH، بیماری‌های مرتبط و راه‌های درمان آن اینطور می‌گوید:

درمان با توجه به اینکه چه عاملی منجر به کاهش یا افزایش سطح آزمایش MCH شده است، انجام خواهد شد:

اگر مبتلا به کم‌خونی باشید، مصرف مکمل‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد. برای برخی بیماری‌ها ممکن است مصرف دارو نیاز باشد. به‌عنوان مثال، اگر علت از دست دادن خون، سیکل قاعدگی شدید باشد، مصرف قرص‌های ضد‌بارداری می‌تواند خون‌ریزی‌های شدید در دوران قاعدگی را کاهش دهند. چنانچه علت خون‌ریزی پولیپ یا تومور باشد، ممکن است جراحی پیشنهاد شود.

اگر از کمبود ویتامین B12 یا فولات رنج می‌برید، مصرف ویتامین‌ها می‌تواند راه مناسبی برای درمان باشد. با مصرف غذاهایی مانند ماهی، جگر، سبزیجات برگ سبز و غلات غنی شده می‌توان این کمبود را جبران کرد.

پایین بودن MCH در آزمایش خون نشانه چیست؟

کم خونی و فقر آهن

در صورتی که MCH پایین باشد، فرد از کم‌خونی و فقر آهن رنج می‌برد. افرادی که از کمبود آهن خون رنج می‌برند، تولید هموگلوبین در خونشان با مشکل مواجه می‌شود. فقرآهن به دلایل گوناگونی مانند ضربه، جراحی، از دست رفتن خون و یا عدم دریافت آهن کافی از طریق مواد غذایی بروز می‌کند.

بیماری ژنتیکی تالاسمی

افرادی که مبتلا به تالاسمی هستند به این معنا است که سطح تولید هموگلوبین در خونشان کاهش پیدا کرده و حجم گلبول‌های قرمز در جریان خون آن‌ها بسیار کم است.

خون‌ریزی و کاهش جذب آهن

این دو اختلال نیز سبب کاهش سطح MCH می‌شوند.

منبع مطلب : www.homeca.ir

آزمایش MCH خون چیست؟

آزمایش MCH اشاره به مقدار هموگلوبین میانگینی دارد که در هر گلبول قرمز خون وجود دارد. برای کسب اطلاعاتی در مورد علائم و راه‌های درمان این بیماری همراه ما باشید.

آزمایش MCH خون چیست؟

ترجمه و گردآوری: تیم تحریریه درمانکده

نظرات: بدون دیدگاه

MCH یک واژه مخفف است که معادل میانگین هموگلوبین کورپوسکولار است. آزمایش MCH اشاره به مقدار هموگلوبین میانگینی دارد که در هر گلبول قرمز خون وجود دارد.هموگلوبین بیانگر میزان پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون و وظیفه آن انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن است.

پارامتر MCH به دو پارامتر دیگر ربط دارد. میانگین حجم کورپوسکولار (MCV) و میانگین غلظت هموگلوبین کورپوسکولار (MCHC). گاهی اوقات از این سه شاخص (MCH,MCV,MCHC)، تحت عنوان شاخص‌های گلبول‌های قرمز خون یاد می‌شود.

شاخص MCV، برای اندازه گیری اندازه میانگین گلبول‌های قرمز خون به کار می‌رود. نتایج MCH، بازتاب دهنده نتایج MCV هستند. علت این است که گلبول‌های قرمز خون بزرگتر، دارای هموگلوبین بیشتری هستند. این در حالی است که گلبول‌های قرمز کوچکتر، دارای مقدار کمتری از این ماده هستند.

MCHC به معنی محاسبه میزان هموگلوبین در واحد حجم، در یک گلبول قرمز خون است. تفاوت بین MCH و MCHC در این است که در شاخص MCHC، حجم یا اندازه گلبول‌های قرمز در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در MCH این اطلاعات لحاظ نمی‌شوند.

در آزمایش MCH میزان MCH چگونه تعیین می‌شود؟

میزان MCH خون، به عنوان بخشی از پنل شمارش کامل خون (CBC) تعیین می‌شود. پزشک درخواست آزمایش پنل CBC را می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مورد غربالگری قرار بگیرند.

از جمله شایع‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به کم خونی و عفونت اشاره نمود. آزمایش CBC، وضعیت گلبول‌های سفید و قرمز خون، و پلاکت‌ها را ارزیابی می‌کند. MCH از طریق آنالیز گلبول‌های قرمز خون محاسبه می‌شود.

آزمایش MCH با تقسیم میزان هموگلوبین در حجم معینی از خون، بر تعداد گلبول‌های قرمز موجود در آن محاسبه می‌شود.

محدوده عادی در آزمایش MCH

محدوده طبیعی MCH بین ۲۷.۵ الی ۳۳.۲ پیکوگرم قرار دارد.MCH کمتر از ۲۷.۵ پیکوگرم ، معادل با MCH پایین تلقی می‌شود. این یعنی مقدار هموگلوبین موجود در هر گلبول قرمز خون در حد پایینی قرار دارد.

علل پایین بودن MCH

پایین بودن MCH، معمولاً به این معنی است که  فرد دچار کم خونی فقر آهن شده است. آهن یک عنصر مهم برای تولید هموگلوبین است. بدن برای تولید هموگلوبین، بخش کوچکی از آهن خورده شده را جذب می‌کند. سایر دلایل متداول فقر آهن عبارتند از : مصرف غذاهایی با آهن کم، جراحی یا ضربه شدید و از دست دادن حجم بالایی از خون.

در موارد بسیار نادر، MCH پایین به دلیل وجود یک بیماری ژنتیکی به اسم تالاسمی پدید می‌آید. در این بیماری، تولید هموگلوبین محدود می‌شود. این یعنی میزان گلبول‌های قرمز در حال حرکت در جریان خون، در حد پایینی قرار دارد.

آزمایش (خون، ادرار، مدفوع) خود را در محل انجام دهید

به صفحه رزرو آزمایش در منزل درمانکده بروید و آزمایش مد نظر خود را آنلاین رزرو کنید.

دریافت آزمایش در محل

علائم پایین بودن MCH خون

در صورتی که MCH در حد پایینی قرار گرفته باشد، احتمالاً با علائم زیر روبه‌رو می‌شوید :

تنگی نفس درد قفسه سینه تپش قلب شدید خستگی یا ضعف

پوست زرد یا به شدت رنگ پریده

سردرد

دلایل بالا بودن MCH خون

MCH بالاتر از ۳۳.۲ پیکوگرم، به این معنی است که MCH در حد بالایی قرار دارد. این حالت به منزله این است که میزان هموگلوبین موجود در هر گلبول قرمز خون در حد بالایی قرار دارد.

بالا رفتن MCH به دلیل کم خونی ناشی از فقر ویتامین B، علی الخصوص مواد ب ۱۲ و فولات رخ می‌دهد. بدن شما به هر دو ماده نیاز دارد تا گلبول‌های قرمز خون را تولید کند. این کم خونی‌ها هنگامی رخ می‌دهند که رژیم غذایی شما دارای کمبود ویتامین ب باشند یا بدن در جذب ب ۱۲ یا فولات دچار مشکل باشد. بنابراین مهم است که از علائم فقر ب ۱۲ به خوبی آگاه باشید.

علائم بالا بودن MCH خون

اگر MCH شما در سطح بالایی قرار گرفته باشد، ممکن است دچار علایم زیر باشید :

تنگی نفس درد قفسه سینه خستگی یا ضعف بدنی

پوست زرد رنگ، یا رنگ پریده

سردرد

اگر به دلیل کمبود ویتامین ب ۱۲، دچار کم خونی هستید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید :

حس سوزش یا گزگز شدن دست و پا

تهوع و استفراغ

ایجاد نفخ و گاز معده

علائم روانی، از جمله افسردگی و سردرگمی

اگر به دلیل کمبود فولات دچار کم خونی شده باشید، احتمالاً نشانه‌های اضافی زیر را تجربه خواهید کرد :

اسهال کاهش اشتها خارش شدید بدن زبان صاف و حساس

درمان بالا یا پایین بودن MCH

MCH پایین

درمان MCH کم ناشی از فقر آهن، مستلزم افزودن غذاهای غنی از آهن به رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های آهن است. در مواردی خاص، هنگامی که علائمی همچون خونریزی شدید یا از دست رفتن خون وجود داشته باشد، آنگاه به فرایند انتقال خون (ترانسفیوژن) نیاز خواهید داشت.

افرادی با تالاسمی خفیف، به درمان خاصی نیاز ندارند. البته در صورت شدید بودن علائم، قطعاً به انتقال خون نیاز پیدا می‌کنند.

مشاورۀ فوریِ آنلاین را همین الان دریافت کنید.

به صفحه مشاورۀ آنلاین و فوریِ بروید و در کوتاه‌ترین زمان مشاورۀ تصویری، صوتی و متنی دریافت کنید.

رزرو مشاورۀ فوری

MCH بالا

درمان کم خونی‌های ناشی از فقر ب ۱۲ یا فولات، معمولاً با تغییر در سبک زندگی انجام می‌شود. برای مثال افزودن غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲، یا فولات به رژیم غذایی از جمله این اقدامات محسوب می‌شوند. همچنین پزشک می‌تواند مصرف مکمل‌های ویتامین را تجویز کند. به این ترتیب مقدار ب ۱۲ یا فولات بدن بیش از پیش افزایش می‌یابد. اگر بیمار دچار مشکل جذب ب ۱۲ باشد، آمپول‌های تزریقی ب ۱۲ تجویز می‌شوند.

روش درمانی برای افراد مبتلا به MCH غیرعادی، به علل ظهور بیماری بستگی دارد.

MCH پایین، غالباً به دلیل کم خونی فقر آهن پدید می‌آید. درمان این حالت معمولاً بوسیله تغییرات در سبک زندگی، مصرف غذاهای غنی از آهن و مکمل‌های آهن صورت می‌گیرد. در موارد نادری که MCH پایین به دلیل تالاسمی رخ داده باشد برای مقابله با علائم شدید به انتقال خون نیاز خواهید داشت.

منبع مطلب : www.darmankade.com