روش درست کردن مربا البالو

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

روش درست کردن مربا البالو را از این سایت دریافت کنید.

طرز تهیه مربا آلبالو خانگی بدون شکرک و کپک با نکات پخت مربای حرفه‌ای براق

طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشمزه بدون شکرک و کپک. میزان دقیق مواد لازم و ترفندها و نکات حرفه‌ای پخت مربا حرفه‌ای و براق به روش کارخانه‌ای.

طرز تهیه مربا آلبالو خانگی بدون شکرک و کپک

25 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

مربای آلبالو یکی از محبوب‌ترین انواع مرباهای مجلسی تابستانی است که اتفاقا در تمام روزهای سال در وعده صبحانه و در برخی شهرها با برخی غذاها مصرف می‌شود. مربای آلبالو فوت و فن‌های خاصی دارد که با رعایت آن مربای شما یک مربای خوش‌رنگ بدون شکرک خواهد شد. با سرویس آشپزی همراه باشید و  طرز تهیه مربا آلبالو خانگی بدون شکرک و کپک و نیز نکات مهم پخت مربای حرفه‌ای و براق را در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه مربا آلبالو خانگی

مواد لازم

آلبالو: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ و نیم کیلوگرم (اگر آلبالوها شیرین هستند ۱ کیلوگرم شکر کافی است)

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

عصاره وانیل: نوک قاشق چایخوری

یک بشقاب خالی که در یخچال چند ساعت نگه داشته‌اید تا سرد شود.

طرز تهیه

مرحله اول؛ شستن آلبالو و هسته‌گیری

اطلاع از آخرین مطالب جذاب و پرطرفدار

برای درست کردن مربا آلبالو خانگی ابتدا آلبالوها را بشورید و با دست یا دستگاه هسته‌گیر هسته آن‌ها را بگیرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۲۲ مربای خانگی خوشمزه و سالم به همراه تمام نکات کلیدی

مرحله دوم؛ خواباندن آلبالو در شکر

سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آلبالوها را در شکر بخوابانید. بهتر است شکر را لا به لای آلبالوها بریزید. در این مدت حتما مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید تا حسابی آب بیندازند و مربای شما لعاب‌دار شود.

مرحله سوم؛ پختن آلبالو و شکر

بعد از این مدت قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آب آلبالوها به دمای جوش برسد. در این فاصله مرتب کف روی آلبالوها را بگیرید و دور بریزید و ترکیب آلبالو و شکر را مرتب هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم سر نرود.

حتما بخوانید  ۱۶ خاصیت باورنکردنی هویج خام و پخته برای درمان انواع بیماری‌ها

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آبلیمو و وانیل

زمانی که ترکیب آلبالو و شکر غلیظ شد و کمی قوام پیدا کرد آبلیمو و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت مربا کافی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلبالو خوش رنگ

روش‌ تشخیص غلظت مناسب مربا آلبالو

یک روش برای امتحان این‌که مربا به غلظت مطلوب رسیده این است که بعد از نیم ساعت با استفاده از یک بشقاب خالی که در یخچال از قبل سرد کرده‌اید غلظت مربا را بسنجید. برای این کار یک قاشق مربا روی بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای آلبالو در حد معقول است. این نکته را هم باید بدانید که مربا بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس لازم نیست در این مرحله بیش از حد غلیظ و سفت باشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت و بدون گوشت

بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و یک دم‌کنی روی قابلمه بگذارید تا مربا حسابی جا بیفتد و غلیظ شود. وقتی مربا کاملا سرد شد آن را در شیشه‌های کاملا تمیز و کاملا خشک بریزید، درب شیشه را محکم ببنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات مهم طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشمزه بدون کپک و شکرک

*زمان پخت مورد نیاز برای مربا آلبالو بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است (بستگی به مقدار مواد دارد، اگر مقدار آلبالوها زیاد است ۴۵ دقیقه زمان بگذارید). پخت بیش از حد مربا آن را له کرده و رنگ مربا را تیره می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد زیتون به ۵ روش

*در حین پخت مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون مربا بد رنگ می‌شود و سر می‌رود.

*برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

*اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.

*در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید آن را نجات دهید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

نظرسنجی‌های افق کوروش

چه میزان از این مقاله لذت بردید

دیدگاه‌ها 8 دیدگاه ثبت شد.

سعید چاجی . 17 خرداد 1400

عالی بود پاسخ ن . 17 خرداد 1400 متشکرم پاسخ

مریم . 22 خرداد 1400

عزیز جان باید بنویسید که شربت اضافی آلبالو رو باید توی شیشه بریزیم و جدا کنیم….چون خیلی آب میندازه… نوش جان

پاسخ

افق کوروش . 24 خرداد 1400

منبع مطلب : blog.okcs.com

طرز تهیه "مربا آلبالو" خوش آب و رنگ?؛ رازهای شکرک و کپک نزدن

فصل تابستان شروع شده و با میوه‌های تابستانی از جمله آلبالو می‌توانید مربای آلبالو درست کنید. برای اینکه مربای خوش رنگ و بدون شکرک داشته باشید باید...

آشپزیمربا

طرز تهیه “مربا آلبالو” خوش آب و رنگ?؛ رازهای شکرک و کپک نزدن

زهرا شریف زاده۲۹ تیر ۱۴۰۰۵۷

خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد

آلبالو یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار و پر خاصیت تابستانی است که از آن برای تهیه مربا، شربت آلبالو، لواشک، آلبالو پلو و ترشی آلبالو و خیلی موارد دیگر استفاده می‌شود. مربای آلبالو یکی از محبوب‌ترین انواع مرباها است که در وعده صبحانه مصرف می‌شود و حتی در بعضی شهرها با بعضی از غذاها خورده می‌شود. درست کردن مربای آلبالو کار دشواری نیست اما برای داشتن مربای خوش رنگ و شفاف و خوشمزه باید نکاتی را رعایت کنیم. برای تهیه مربای آلبالوی خوش رنگ این دستور را از قسمت آشپزی و در مجله اینترنتی اکالا دنبال کنید.مواد لازم مربا آلبالو:

آلبالوی بدون هسته ۱ کیلوگرم

شکر ۹۰۰ الی یک کیلوگرم

مربای آلبالو

۱- آلبالوها رو بشویید و اجازه بدین خشک بشن و بعد هسته آلبالو ها رو در بیارید (از خیلی از روش‌ها میتونید برای در آوردن هسته آلبالو استفاده کنید خیلی‌ها با دست هسته آلبالو رو در میارن یا میتونید از هسته‌گیر مخصوص آلبالو یا نی استفاده کنید و نی رو از یک طرف وارد کنید تا هسته از طرف دیگه خارج بشه).

چند تا از آلبالوها رو بخورید اگه ترش مزه بود یک کیلو شکر استفاده کنید و اگه شیرین یا ملس بود نهصد گرم شکر استفاده کنید.

داخل قابلمه مناسب شکر رو لابه‌لای آلبالو‌ها بپاشین.

۲- یک فنجان آب جوش روی آلبالو‌ها و شکر بریزید و در قابلمه رو بذارین و به مدت دوازده الی بیست و چهار ساعت داخل یخچال قرار بدین تا آلبالوها آب بندازن (این مربا نیازی به استفاده از آب اضافی نداره و آلبالو‌ها خودشون به اندازه کافی آب میندازن).

بعد از طی این زمان قابلمه رو روی حرارت متوسط قرار بدین سعی کنید در طی زمان پخت حرارت رو کم و زیاد نکنید چون این کار باعث طولانی شدن زمان پخت میشه و در نهایت مربا تیره رنگ میشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلبالو

وقتی قابلمه رو روی حرارت قرار میدیم مربا از کناره ها شروع به جوشیدن میکنه و شکر ها آب میشن و آلبالو ها آب میندازن به آرومی با قاشق آلبالو‌ها رو از کناره ها به سمت وسط بیارین آروم این کار رو انجام بدین تا آلبالو‌ها له نشن و قسمت‌های آب شده با شکرهای باقی مونده مخلوط بشن.

۳- کم کم تمام شکرها آب میشه و مربا شروع به جوشیدن و کف کردن میکنه و بالا میاد برای این مربا حتما باید از قابلمه‌ای استفاده کنید که گنجایش دو یا سه برابر شدن مواد رو داشته باشه و سر نره و مجبور به کم و زیاد کردن حرارت نشیم. سعی کنید کف روی مربا رو با قاشق در حد امکان بردارین تا مربای شما شفاف و خوش رنگ بشه.بیشتر بخوانید: طرز تهیه آسان مارمالاد آلبالو 

۳- موقع برداشتن کف مربا وقتی حس کردین شیره از قاشق به حالت فنری برمیگرده یعنی مربا به قوام رسیده. کمی از شیره مربا رو توی نعلبکی بریزین و داخل یخچال قرار بدین تا خنک بشه و بعد با انگشت از وسط روی شیره مربا بکشید اگه زود جاش پر نشد و به عبارتی شیره مربا آروم حرکت میکرد و غلیظ بود یعنی به قوام رسیده و یا اینکه چند قطره از مربا رو ما بین دو انگشت تست کنید اگه حالت چسبنده و کشسانی داشت و آبکی نبود یعنی به قوام رسیده و باید حرارت رو خاموش کنید.بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ی آلبالو پلو با مرغ 

۴- در حالت کلی به قوام رسیدن مربا نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشه. چون زیاد جوشیدن مربا باعث تیره شدن رنگش میشه. بنابراین توصیه میشه مربا رو در حجم کم و به صورت یک کیلو تهیه کنید. چون هر چقدر حجم مواد بیشتر باشه مدت زمان پخت هم بیشتر میشه و همچنین حرارت رو کم و زیاد نکنید.

توی مربای آلبالو چون خود آلبالو ترش هست نیازی به استفاده از جوهر لیمو با آب لیمو ترش نیست و معمولا شکرک نمیزنه. وقتی حرارت رو خاموش کردین و مربا به حجم اولیه خودش برگشت کف‌های باقی مونده رو هم با قاشق با دقت از روی مربا جمع کنین تا هیچ کفی باقی نمونه این کار خیلی مهمه و باعث خوش رنگی و شفافیت مربا میشه.

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو

اجازه بدین مربا داخل همون قابلمه سرد بشه و بعد داخل شیشه بریزین و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. امیدوارم این مربای خوشمزه رو تهیه کنید و از نتیجه راضی باشین.

۵ نکته کلیدی تهیه مربای آلبالو برای شکرک و کپک نزدن آن:

برای تهیه مربای آلبالو سعی کنید از آلبالو‌هایی که رنگ روشن دارن استفاده کنید و آلبالوی تیره استفاده نکنید. چون روی رنگ مربا تاثیر داره آلبالوی روشن باعث خوش رنگ شدن مربا میشه و به هیچ عنوان از آلبالوی پیوندی که دونه های درشت داره برای مربا استفاده نکنید چون مناسب مربا نیست و موقع خرید آلبالو برای مربا دقت کنید ته آلبالو ها کاملا گرد باشه و از خریدن آلبالوهایی که تهشون گودی داره و فرو رفته است خودداری کنید. چون هسته به این قسمت از آلبالو چسبیده و موقع در آوردن هسته آلبالو له میشه و به درد مربا نمیخوره.

منبع مطلب : blog.okala.com