معنی sgpt در آزمایش خون

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

معنی sgpt در آزمایش خون را از این سایت دریافت کنید.

SGPT در آزمایش خون چیست؟ + تفسیر آزمایش SGPT (ALT)

آزمایش SGPT چیست و میزان نرمال SGPT در آزمایش خون چقدر است؟ ALT در آزمایش خون چیست؟ بررسی آنزیم های کبدی با آزمایش SGOT و SGPT، اندازه نرمال ALT و بالا بودن ALT

خانه مقالات آزمایش SGPT (ALT)

آزمایش SGPT (ALT)

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1401/03/25

مدت زمان تقریبی مطالعه: دقیقه

SGPT یا ALT در آزمایش خون چیست؟

بررسی آنزیم های کبدی با هدف تشخیص، درمان و پایش بیماری‌های کبدی انجام می‌شود. کبد آنزیم‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها SGPT یا ALT است. آزمایش SGPT به بررسی این آنزیم می پردازد. در این مقاله از هومکا سعی شده است اطلاعات کاملی از این آنزیم کبدی و میزان نرمال آن در اختیار شما قرار گیرد.

علائمی مانند ادرار تیره رنگ، ضعف و خستگی و تهوع و استفراغ، می‌تواند نشان از مشکل در کبد شما باشد. به طور کلی، آزمایش SGPT با بررسی آنزیم‌های کبدی، می‌تواند خیال شما را از مشکلات کبدی راحت کند. ابتلا به هپاتیت ویروسی، سرطان کبد، دیابت و مسمومیت،‌ با انجام آزمایش SGPT قابل تشخیص است. بهتر است بدانید که حدود ۲۵٪ افراد در دنیا با مشکلات کبدی روبرو هستند. از این رو، اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش SGPT بیشتر بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

SGPT یا ALT در آزمایش خون چیست؟

آزمایش SGPT یا ALT، به بررسی عملکرد کبد می‌پردازد. اگر بخواهیم کمی علمی‌تر آن را معرفی کنیم، باید گفت این تست به بررسی آنزیمی به نام آلانین آمینوترانسفراز می‌پردازد. حالا این آنزیم چیست و چرا اندازه‌گیری می‌شود؟

جـگر یا کبـد بزرگترین غده در بدن است که در فرایند سوخت و ساز (متابولیسم) و گوارش نقش مهمی دارد. سوخت و ساز یا همان متابولیسم یعنی همان تکنیک‌هایی که بدن برای تبدیل غذا به انرژی انجام می‌دهد. یکی از این مواد غذایی پروتئین‌ها هستند. برای اینکه پروتئین در کبد تجزیه یا به اصطلاح سنتز شود به آنزیم نیاز دارد. آلانین آمینوترانسفراز یکی از همین آنزیم‌ها است که سطح آن در آزمایش SGPT بررسی می‌شود. بالا بودن ALT در آزمایش خون یعنی التهابی در کبد وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

بروز التهاب در کبد بدون علامت نیست. این عضو در ذخیره کردن آهن، دفع سموم، تولید صفرا و ... کارکرد مهمی دارد. وقتی عملکرد آن دچار مشکل می‌شود یعنی باید نگران ذخایر آهن، ویتامین‌ها، تولید صفرا و هضم چربی و دفع سموم از بدن شد.

علت تجویز آزمایشSGPT یا ALT چیست؟

SGPT آنزیمی است که سلول‌های کبدی آن را ترشح می‌کنند. با انجام این آزمایش میزان آسیب وارد شده به کبد ارزیابی می‌شود. وقتی کبد دچار آسیب شودT این آنزیم به داخل جریان خون آزاد می‌شود. بنابراین اگر مقدار SGPT در خون زیاد باشد مشکل کبدی برای پزشک محرز خواهد شد. تست ALT با عنوان تست SGPT یا گلوتامین پیروویک ترانسامیناز هم شناخته می‌شود.

آزمایش ALT به پزشک کمک می‌کند تا اختلالات مربوط به عملکرد کبد را بررسی کند. اگر پزشک برای شما آزمایش SGPT و یا هر آزمایش دیگری را تجویز کرده است و زمان کافی برای مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! اشخاص زیادی این تست را به عنوان قسمتی از پنل کامل متابولیک انجام می‌دهند. پنل جامع متابولیک، آزمایش خون معمولی است که در آن سطح گلوکز خون، شیوه عملکرد کلیه و کبد بررسی می‌شود. از طریق این آزمایش، پزشک نمای کلی از وضعیت بیمار به دست می‌آورد. پزشک ممکن است به دلایل مختلف انجام این آزمایش را برای شما تجویز کند. از جمله این دلایل، به گفته سایت معتبر Web MD عبارتند از:

در معرض ویروس هپاتیت قرار گرفته باشید.

مصرف زیاد الکل

سابقه خانوادگی بیماری کبدی داشته باشید.

دارویی مصرف می‌کنید که ممکن است باعث آسیب به کبد شود.

اگر علائم بیماری کبدی یا آسیب دیدگی کبد دارید ، مانند:

درد یا تورم شکم حالت تهوع استفراغ

پوست یا چشم زرد (بیماری به نام زردی)

ضعف خستگی شدید (خستگی) ادرار تیره رنگ مدفوع رنگ روشن خارش پوست

شرایط آزمایش SGPT یا ALT چیست؟ 

برای آزمایش SGPT به شرایط خاصی مانند ناشتا بودن نیازی نیست. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما راجع به آن با پزشک مشورت داشته باشید. مصرف برخی داروها بر نتیجه آزمایش می‌توانند تاثیرگذار باشند.

تفسیر آزمایش SGPT یا ALT چگونه است؟

در بیشتر موارد اگر نتایج آزمایش از میزان نرمال SGPT پایین‌تر باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که کبد سالم است. البته پایین بودن مقادیر آنزیم‌ها از حد نرمال مطلقأ به معنای عدم نیاز مراجعه به پزشک و پیگیری روند درمان نیست زیرا به گفته برخی از پزشکان کم بودن مقدار آنزیم‌ها در مدت زمان طولانی می‌تواند اثر مخربی بر عملکرد کبد داشته باشد.

اگر در مورد پایین بودن عدد آنزیم‌ها در آزمایش نگران هستید، با پزشکتان صحبت کنید. اگر زمان کافی برای مراجعه به مطب پزشک را ندارید می‌خواهید تفسیر آزمایش خود را توسط پزشک بدانید، کلیک کنید!

لازم به ذکر است که افزایش سطح ALT به میزان جزئی ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

استفاده از مشروبات الکلی

سیروز ( یعنی صدمه طولانی مدت به کبد یا ایجاد زخم کبد)

مونونوکلئوز ( نوعی بیماری عفونی است)

استفاده از داروهایی مانند استاتین‌ها، آسپرین و بعضی از داروهای خواب

مقدار نرمال ALT-SGPT  باید کمتر از ۴۱ باشد. مقدار بحرانی آزمایش ALT-SGPT بیشتر از ۵۰ است.

میزان نرمال SGPT در آزمایش خون چقدر است؟‌

میزان نرمال SGPT در آزمایش خون حدود ۷ تا ۵۶ واحد در هر لیتر است. نتیجه این تست در کنار آزمایش SGOT یا AST بررسی می‌‌شود. میزان نرمال  SGOT در آزمایش خون  ۵ تا ۴۰ واحد در هر لیتر در نظر گرفته شده است.

در بسیاری از اختلالات کبدی، میزان  SGPT بیشتر از SGOT است. این امر سبب می‌شود تا نسبت SGOT / SGPT پایین باشد. این نسبت برای افرادی که به هپاتیت الکلی، سیروز و جراحت ماهیچه‌ای مبتلا هستند، افزایش خواهد یافت.

منبع مطلب : www.homeca.ir

ALT یا SGPT در آزمایش خون چیست؟ + تفسیر آزمایش ALT

ALT در آزمایش خون چیست؟ آزمایش ALT سطح آلانین آمینوترانسفراز را اندازه گیری می کند که ALT یا SGPT نامیده می شود .در این مقاله با این آزمایش و نشانه‌های بیماری کبدی آشنا خواهید شد.

آزمایش ALT یا SGPT چیست و به چه دلیل اندازه گیری می شود؟

در فروردین ۲۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی شده در آبان ۱۰, ۱۴۰۰ 2,409

آزمایش ALT مقدار آنزیم آلانین آمینوترانسفراز (alanine aminotransferase) را در بدن اندازه‌گیری می‌کند. پزشکان از این آزمایش، برای تشخیص بیماری‌‌ها و آسیب‌های احتمالی کبد استفاده می‌کنند.

آلانین آمینوترانسفراز که معمولا به آن ALT گفته می‌شود، یک آنزیم مهم است که معمولا در کبد، متمرکز می‌شود. بنابراین اندازه‌گیری مقدار آن، می‌تواند اطلاعات مهمی را در رابطه با سلامتی یا بیماری و آسیب کبد، در اختیار پزشکان قرار دهد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی آزمایش ALT و تفسیر نتایج آن بپردازیم. اگر به سلامتی کبد خود اهمیت می‌دهید (که قطعا همینطور است) حتما تا پایان با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

آزمایش ALT چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، ALT آنزیمی است که معمولا در کبد و کلیه یافت می‌شود و به طور عمومی، زمانی که بدن انسان در وضعیت نرمال قرار دارد، مقدار کمی از آن در خون یافت می‌شود.

زمانی که به هر دلیلی کبد با آسیب رو‌به‌رو شود، مقدار این آنزیم در خون، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که این آزمایش خون، برای تشخیص مشکلات کبدی، بسیار مفید است.

آزمایش ALT را نام آزمایش SGPT هم می‌شناسند. آلانین آمینوترانسفراز، آزمایش GPT، آلانین ترانس آمیناز (Alanine Transaminase) وسرم گلوتامیک پیرویک ترانس آمیناز از دیگر نام‌های این تست محسوب می‌شوند.

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن انسان است. به همین دلیل، آزمایش ALT یا SGPT هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی از مهم‌ترین کارهایی که کبد برای ما انجام می‌دهد عبارتند از:

با ساخت مایعی به نام صفرا، به هضم غذا در بدن کمک می‌کند.

مواد زائد و سایر سموم را از خون شما دفع می‌کند.

به تولید پروتئین و کلسترول کمک می‌کند.

بیماری‌هایی مانند هپاتیت و سیروز، مهم‌ترین تهدید‌های کبد محسوب می‌شوند.

آزمایش ALT در چه مواقعی تجویز می‌شود؟

همانطور که گفته شد، آزمایش خون ALT، یک نوع آزمایش عملکرد کبدی است. این آزمایش همچنین می‌تواند به تشخیص مشکلات کبدی کمک کند. بنابراین در صورتی که پزشک به آسیب کبدی مشکوک شود، تست خون ALT را برای شما تجویز می‌کند.

برخی از علائم و نشانه‌های آسیب کبدی عبارتند از:

درد معده یا تورم حالت تهوع استفراغ وضعیتی به نام زردی ضعف خستگی شدید ادرار تیره رنگ مدفوع به رنگ روشن خارش پوست

علاوه بر این، در صورتی که در معرض هر کدام از وضعیت‌های زیر قرار گرفته باشید، پزشک حتی بدون مشاهده علائم بالا، آزمایش ALT را برای شما در نظر می‌گیرد:

قرار گرفتن در معرض ویروس هپاتیت

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی

داشتن سابقه خانوادگی بیماری کبد

اضافه وزن بالا دیابت هورمون پرولاکتین بخوانید

مراحل آماده سازی برای آزمایش خون ALT

برای انجام آزمایش ALT یا SGPT نیاز به آمادگی خاصی ندارید. البته ممکن است پزشک از شما بخواهد چند ساعت قبل از نمونه‌گیری برای این آزمایش، ناشتا بمانید (چیزی نخورید و آب ننوشید)

قبل از انجام تست ALT حتما پزشک را در جریان داروهایی که مصرف می‌کنید قرار دهید. زیرا برخی از این داروها، در نتایج این آزمایش، تاثیر مستقیم خواهند داشت.

برای نمونه‌گیری آزمایش ALT، متخصص مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک، از رگ بازوی شما نمونه خون می‌گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال، جمع‌آوری می‌شود.

هنگامی که سوزن از رگ شما خارج می‌شود، ممکن است کمی احساس سوزش کنید. البته جای نگرانی نیست؛ زیر این سوزش معمولا بیشتر از ۵ دقیقه طول نخواهد کشید.

آزمایش خون ALT معمولا بی‌خطر است. با این حال، ممکن است برخی از عوارض زیر را تجربه کنید:

خونریزی کبودی عفونت

غش کردن یا احساس سرگیجه

درد خفیف در هنگام وارد کردن سوزن

این عوارض در اکثر موارد، به سرعت و تنها بعد از چند دقیقه، از بین می‌روند. بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

تفسیر نتایج آزمایش ALT یا SGPT

مقدار نرمال ALT در بدن، بین ۷ تا ۵۵ واحد در هر لیتر خون (U/L) است. به طور کلی مقدار این آنزیم در بدن مردان، کمی بیشتر از زنان است.

دلایل زیر، می‌توانند سطح ALT خون را به مقدار کمی افزایش دهند:

سوء مصرف الکل

بیماری سیروز (آسیب طولانی مدت کبد)

داروهایی مانند استاتین‌ها، آسپرین و برخی داروهای خواب‌آور

سطح نسبتا بالای ALT ممکن است به یکی از عوامل زیر، مربوط باشد:

بیماری مزمن کبدی انسداد مجاری صفراوی

حمله یا نارسایی قلبی

آسیب کلیه آسیب عضلانی

آسیب به گلبول‌های قرمز

گرمازدگی

سطح بسیار زیاد ویتامین A

سطح بسیار بالای ALT ممکن است بر اثر یکی از عوامل زیر، ایجاد شود:

هپاتیت حاد ویروسی

مصرف بیش از حد داروهایی مانند استامینوفن

سرطان کبد سپسیس

سایر آزمایش‌های کبد

ALT معمولا به عنوان بخشی از یک گروه از آزمایشات عملکرد کبدی به نام پانل کبد انجام می‌شود. این پنل همچنین شامل آزمایش آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) است.

AST یکی دیگر از آنزیم های کبدی است. مانند ALT، اگر کبد آسیب ببیند سطح AST در خون افزایش می‌یابد. مقایسه ALT با سطح AST اطلاعات بیشتری را در مورد سلامت کبد، در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

برای پیدا کردن نوع بیماری کبدی، پزشک ممکن است سطح آنزیم‌های دیگر و پروتئین‌های موجود در کبد شما را هم آزمایش کند. از جمله این آنزیم‌ها و پروتئین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

منبع مطلب : idehalmag.com