دلیل تلخی دهان چیست

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

دلیل تلخی دهان چیست را از این سایت دریافت کنید.

علت تلخی دهان چیست؟ با خواندن این مطلب کامتان را شیرین کنید!

علت تلخی دهان عموما بهداشت ضعیف دهان یا رفلاکس معده است اما برای تشخیص علت زمینه‌ای این مشکل باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

آیا متوجه مزه تلخی دهان شده‌اید که بین وعده‌های غذایی یا در صبح اذیتتان می‌کند؟ یا به‌خاطر این که مزه غذا را به‌خوبی همیشه حس نمی‌کنید، اشتهایتان کمتر شده‌است؟ آیا می‌دانستید که کم‌شدن اشتها می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی و سایر مشکلات شود؟ علل تلخی دهان چه هستند؟

این وضعیت بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید رایج است و هرکسی ممکن است هر از گاهی احساس تلخی در دهان را تجربه کند. معمولا بعد از شستشوی دهان یا مسواک زدن، این احساس تلخی از بین می‌رود. تغییرات در مزه دهان می‌توانند ناشی از اتفاقاتی باشند که در داخل بدنتان رخ می‌دهند یا این که به علت سبک زندگی‌تان باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دلایل تلخی در دهان و یادگیری نکاتی در خصوص عوض‌کردن مزه دهان، به خواندن این مطلب از دکترتو ادامه دهید.

مشاوره با دکترهای

عمومی دکترِتو شروع نوبت‌گیری

علت تلخی دهان چیست؟

تلخی دهان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در قسمت زیر به برخی از دلایل تلخی دهان اشاره کرده‌ایم:

1. تلخی دهان به‌علت خشکی دهان

خشکی دهان که گاهی زروستومیا هم نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی، بزاق کافی تولید نمی‌کنند. این امر ممکن است منجر به ایجاد احساس خشکی و چسبندگی درون دهان شود.

بزاق، رشد باکتری‌ها در دهان را کاهش می‌دهد و به حذف تکه‌های باقیمانده غذا در دهان کمک می‌کند. زمانی که بزاق کافی ندارید، ممکن است طعم تلخی را در دهان تجربه کنید که علت آن باکتری‌های اضافی و مواد غذایی باقی‌مانده است.

برخی از عوامل متعددی که ممکن است باعث خشکی دهان شوند عبارت‌اند از:

داروهای بدون نسخه (OTC) و تجویزی

پیری

گرفتگی بینی که باعث تنفس از دهان می‌شود.

آسیب عصبی مصرف تنباکو اختلالات خودایمنی دیابت.

اکثر افراد مبتلا به خشکی دهان، از طریق تغییر در سبک زندگی، تنظیم داروها و استفاده از دهان‌شویه‌های بدون نسخه یا تجویزی بهبود پیدا می‌کنند.

مسائل زیادی باعث ایجاد حس تلخی در دهان می‌شوند که به‌خصوص در صبح‌ها افزایش پیدا می‌کند.

2. تلخی دهان و کبد

آیا تلخی دهان نشانه مشکل کبدی است؟ باید بگوییم که بله، ممکن است. یک دلیل احساس تلخ در دهان، مشکلات کبدی است. زمانی که کبد عملکرد درستی ندارد، بدن شروع به جمع‌کردن مقادیر زیادی از آمونیاک می‌کند. آمونیاک یک ماده سمی است که معمولا توسط کبد به اوره تبدیل می‌شود و از طریق ادرار دفع می‌شود. افزایش سطح آمونیاک در بدن منجر به ایجاد مزه بدی مشابه مزه پیاز یا ماهی و تلخی دهان می‌شود.

4. عفونت‌های تنفسی

عفونت‌های سیستم تنفسی (خصوصا عفونت‌های ویروسی) می‌توانند بر مزه‌ی دهان تأثیر بگذارند. ورم لوزه، سینوزیت، سرماخوردگی و عفونت گوش میانی اغلب بر حس چشایی و بویایی تأثیر می‌گذارند.

برخی از علائم عفونت سیستم تنفسی عبارت‌اند از:

احتقان گوش درد گلودرد

عفونت‌های ویروسی اغلب طی یک الی دو هفته به‌صورت خودبه‌خود از بین می‌روند. پس از برطرف‌شدن عفونت، مزه بد دهان هم باید از بین برود.

3. بهداشت ضعیف دهان

نمی‌دانید تلخی دهان به همراه بوی بد دهان نشانه چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بهداشت ضعیف دهان، علت تلخی دهان در صبح است. تجمع بزاق و باکتری روی زبان، دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند منجر به بوی بد دهان و تغییر در درک چشایی شود. برای اینکه این وضعیت را تجربه نکنید، حداقل دو بار در روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید (یکبار بعد از این که از خواب بیدار شدید و یکبار قبل از این که به رختخواب بروید). همچنین بهتر است زبانتان را هم مسواک بزنید تا از تجمع باکتری‌ها و سلول‌های مرده که منجر به بوی بد دهان و ایجاد حس تلخ در دهان می‌شوند جلوگیری کنید.

یکی از علل اصلی طعم بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان دندان است که عموما با بوی بد دهان هم همراه است.

5. هپاتیت B

هپاتیت B نوعی عفونت ویروسی کبد است. یکی از علائم اولیه هپاتیت B شامل احساس مزه‌ی تلخ در دهان است.

سایر علائم هپاتیت B عبارت‌اند از:

بوی بد دهان ازدست‌دادن اشتها تب پایین

حالت تهوع، استفراغ و اسهال.

هپاتیت B یک عفونت جدی است. اگر علائم مرتبط با هپاتیت را دارید یا اگر فکر می‌کنید که ممکن است در معرض این ویروس قرار گرفته باشید، حتما با پزشکتان تماس بگیرید و در صورت لزوم به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

6. تلخی دهان و معده

نمی‌دانید تلخی دهان همراه با سوزش سر دل نشانه چیست؟ ممکن است دلیل تلخی مستمر در دهان، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا ریفلاکس اسید باشد. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که عضله یا اسفنکتر بالای معده ضعیف می‌شود و به اسید یا مایع صفرا اجازه می‌دهد که وارد مری شود.

اختلال GERD معمولا مری را تحریک می‌کند و منجر به سوزش سر دل می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد طعم بد یا تلخ شود که این وضعیت ممکن است به اندازه سایر علائم ادامه داشته باشد. سوزش معده و احساس طعم تلخ در دهان از علائم رفلاکس معده به مری هستند.

اگر علائم رفلاکس معده و تلخی دهان را دارید بهتر است به متخصص گوارش مراجعه کنید.

مشکل رفلاکس معده یکی از علل شایع طعم بد دهان است.

7. تلخی دهان و صفرا

آیا تلخی دهان نشانه مشکل صفراست؟ باز هم باید بگوییم که بله؛ ممکن است. رفلاکس صفرا و اسید، علائم مشابهی دارند و می‌توانند هم‌زمان اتفاق بیفتند. این دو نوع رفلاکس توسط صفرا (مایع ساختهشده در کبد که به هضم غذا کمک می‌کند) یا اسید معده (که از طریق مری به‌طرف بالا حرکت می‌کند) ایجاد می‌شوند. هر دوی این اختلالات ممکن است باعث ایجاد طعم بد دهان نشوند. اگر متوجه شدید که احساس تلخی در دهان نشانه صفرا است حتما به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

8. تلخی دهان در اثر مصرف زیاد گوشت

منبع مطلب : doctoreto.com

علت تلخی دهان چیست ؟

طبیعی است که در هنگام مصرف ماده‌ای تلخ مانند کاسنی یا قهوه سیاه، طعم تلخی در دهان داشته باشید اما صرف‌نظر از آنچه می‌خورید یا می‌نوشید، داشتن طعم تلخ در - آزمایش آنلاین

علت تلخی دهان چیست ؟

نوشته شده توسط فاطمه مهربان

28 / 09 / 1400

طبیعی است که در هنگام مصرف ماده‌ای تلخ مانند کاسنی یا قهوه سیاه، طعم تلخی در دهان داشته باشید اما صرف‌نظر از آنچه می‌خورید یا می‌نوشید، داشتن طعم تلخ در دهان به‌صورت مزمن طبیعی است و می‌تواند نشان‌دهنده بیماری باشد. برای اینکه بدانید تلخی دهان شما نشانه چیست مهم است که در این مورد با پزشک صحبت کنید. در ادامه نیز با علل این مسئله و راه‌های درمان آن آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب

علل تلخی دهان چیست؟

اگرچه تلخی دهان در بسیاری از موارد مشکل جدی‌ای نیست اما می‌تواند آزاردهنده باشد و در زندگی روزمره مشکل ایجاد کند. این مسئله همچنین می‌تواند موجب تحت تاثیر قرار گرفتن رژیم غذایی شما شود. به همین دلیل، تشخیص علت تلخی دهان اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید برای تشخیص علت این مسئله از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین نیز کمک بگیرید. در ادامه با علل تلخی دهان آشنا می‌شوید.

آزمایش خون در منزل

ثبت درخواست

سندرم سوزش دهان

همانطور که از نام این سندرم مشخص است، این بیماری می‌تواند موجب احساس سوزش در دهان شود و بسیار دردناک باشد. این علائم می‌توانند در یک قسمت از دهان یا در سراسر آن وجود داشته باشند و همچنین می‌تواند موجب احساس خشکی دهان و طعم تلخی و فلزی در دهان شود. سندرم سوزش دهان می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد اما به‌ویژه در زنانی رایج است که در دوران یائسگی یا پس از یائسگی قرار دارند.

گاهی اوقات سوزش دهان هیچ علت قابل‌تشخیصی ندارد. پزشکان تصور می‌کنند که این مسئله ممکن است به دلیل آسیب به اعصاب دهان اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است با بیماری‌های زمینه‌ای یا درمان برخی بیماری‌ها مانند دیابت، سرطان و تغییرات هورمونی پس از یائسگی مرتبط باشد.

بارداری

هورمون زنانه استروژن که در دوران بارداری نوسان دارد می‌تواند بر جوانه‌های چشایی نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل، بسیاری از زنان در دوران بارداری طعم تلخ یا فلزی را در دهان خود تجربه می‌کنند. این مسئله به‌طورمعمول در اواخر بارداری یا بعد از زایمان برطرف می‌شود.

خشکی دهان

خشکی دهان می‌تواند در اثر کاهش تولید بزاق یا تغییر در ترکیب بزاق اتفاق بیفتد. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی ازجمله سن بالا، داروهای خاص، بیماری خودایمنی مانند سندرم شوگرن که باعث خشکی بیش‌ازاندازه دهان و چشم‌ها و سیگار کشیدن اتفاق بیفتد. وقتی بزاق کافی تولید نمی‌شود، طعم دهان می‌تواند تغییر کند. برای مثال، ممکن است مواد غذایی طعم تلخ یا کم‌نمک پیدا کنند.

از سوی دیگر، تولید ناکافی بزاق می‌تواند بلع یا صحبت کردن را سخت کند. علاوه بر این، افرادی که به این مشکل دچار هستند ممکن است بیشتر دچار حفره‌ها و عفونت‌های لثه شوند. در این شرایط، صحبت با پزشک اهمیت بسیار زیادی دارد که اگر می‌خواهید به‌راحتی و به‌سرعت با پزشک مشورت کنید می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده کنید.

رفلاکس معده

رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر تحتانی مری ضعیف می‌شود و به غذاها و اسید معده اجازه می‌دهد که به سمت بالا و به سمت مری و دهان حرکت کنند. اسفنکتر تحتانی مری، ماهیچه‌ای است که در انتهای مری قرار دارد. مری نیز لوله‌ای است که از طریق آن غذاها وارد معده می‌شوند. ازآنجایی‌که غذایی که از معده به دهان برمی‌گردد دارای اسید و آنزیم‌های گوارشی است می‌تواند طعم تلخی را در دهان ایجاد کند. علائم دیگر رفلاکس معده عبارت‌اند از:

سوزش در قفسه سینه چند ساعت پس از غذا خوردن

مشکلات بلع سرفه خشک مزمن

داروها و مکمل‌ها

وقتی بدن، انواع خاصی از داروها را جذب می‌کند، بقایای دارو در بزاق پس داده می‌شوند. علاوه بر این، اگر دارو یا مکمل حاوی عناصر تلخ یا فلزی باشد مصرف آن می‌تواند موجب تلخی دهان شود. علل رایج این مسئله عبارت‌اند از:

آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین

لیتیوم که برای درمان برخی از بیماری‌های روانپزشکی استفاده می‌شود

برخی داروهای قلبی خاص

ویتامین‌ها و مکمل‌های دارای روی، کروم یا مس

در این شرایط می‌توانید با دریافت خدمات ویزیت پزشک در منزل آزمایش آنلاین یا مشاوره تلفنی پزشکی این مجموعه با پزشک متخصص در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید مشورت کنید.

بیماری‌ها و عفونت‌ها

وقتی به سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا سایر بیماری‌ها مبتلا هستید بدن به‌صورت طبیعی پروتئینی را آزاد می‌کند که توسط سلول‌های مختلف ساخته می‌شود تا التهاب را گسترش دهد و حل‌وفصل کند. تصور می‌شود که این پروتئین می‌تواند بر جوانه‌های چشایی نیز تاثیر بگذارد و در هنگام بیماری، حساسیت به مزه‌های تلخ را افزایش دهد.

درمان‌های سرطان

پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌توانند موجب تحریک جوانه‌های چشایی شوند و باعث شوند بسیاری از مواد غذایی طعم تلخ یا فلزی در دهان داشته باشند.

سندرم دانه کاج

اگرچه این بیماری آلرژی نیست اما برخی افراد حدود 12 تا 48 ساعت پس از مصرف دانه، طعم تلخ یا فلزی را در دهان خود تجربه می‌کنند. متخصصان هنوز به علت دقیق این مسئله پی نبرده‌اند اما آن‌ها تصور می‌کنند که ممکن است این مسئله با یک آلاینده ارتباط داشته باشد. برخی از این آلاینده‌ها شامل مواد شیمیایی مورداستفاده در فرآیند پوست‌اندازی می‌شوند. برخی از متخصصان نیز حدس می‌زنند که استعداد ژنتیکی یا فاسد شدن روغن دانه نیز در سندرم دانه کاج نقش دارد.

تلخی دهان چگونه درمان می‌شود؟

درمان تلخی دهان بستگی به علت آن دارد. پزشک پس از تشخیص علت این مسئله، روش‌های درمانی را به شما توصیه می‌کند. از سوی دیگر، برخی از روش‌های خانگی نیز به شما کمک می‌کنند که تلخی دهان را کاهش دهید. در ادامه با درمان تلخی دهان بیشتر آشنا می‌شوید.

منبع مطلب : azmayeshonline.com