قرص کلیه درد

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

قرص کلیه درد را از این سایت دریافت کنید.

مقایسه اثر قرص دیکلوفناک سدیم و قرص استامینوفن کدئین بر روی کاهش درد حین سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوکی

مقدمه: سنگ‌های ادراری دومین بیماری شایع و مزمن کلیه محسوب می‌شود و امروزه بعد از گذشت 30 سال از اختراع دستگاه سنگ شکن برون اندامی، این روش شایعترین روش درمان آنهاست. با توجه به لزوم کنترل درد حین سنگ شکنی این مطالعه با هدف مقایسه اثر قرص دیکلوفناک سدیم و قرص استامینوفن کدئین ...

دوشنبه 23 خرداد 1401   |   English [Archive]

دوره ۲۴، شماره ۲ - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان-تابستان ۱۳۹۶ )                   جلد ۲۴ شماره ۲ صفحات ۱۰۵-۱۰۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

‎ 10.21859/hums-24022

Download citation:

BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks

Send citation to:

Mendeley Zotero RefWorks

Karkhanehei B, Mousavi Bahar H, Razaghi M, Mohammadi F. Comparison of the Effects of Oral Diclofenac Sodium Versus Acetaminophen Codein on Pain During Extracorporeal Shock Wave Lithotrypsy. Avicenna J Clin Med. 2017; 24 (2) :100-105

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1497-fa.html

کارخانه ای بهروز، موسوی بهار سید حبیب اله، رزاقی مهتا، محمدی فرشید. مقایسه اثر قرص دیکلوفناک سدیم و قرص استامینوفن کدئین بر روی کاهش درد حین سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوکی. مجله پزشكي باليني ابن سينا. ۱۳۹۶; ۲۴ (۲) :۱۰۵-۱۰۰

URL: http://sjh.umsha.ac.ir/article-۱-۱۴۹۷-fa.html

مقایسه اثر قرص دیکلوفناک سدیم و قرص استامینوفن کدئین بر روی کاهش درد حین سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوکی

بهروز کارخانه ای۱، سید حبیب اله موسوی بهار۱، مهتا رزاقی۱، فرشید محمدی*۲

۱- دانشگاه علوم پزشکی همدان

۲- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، farshidmohammadi۱۳۶۶@gmail.com

چکیده:   (۱۲۵۶۱۸ مشاهده)مقدمه: سنگ‌های ادراری دومین بیماری شایع و مزمن کلیه محسوب می‌شود و امروزه بعد از گذشت 30 سال از اختراع دستگاه سنگ شکن برون اندامی، این روش شایعترین روش درمان آنهاست. با توجه به لزوم کنترل درد حین سنگ شکنی این مطالعه با هدف مقایسه اثر قرص دیکلوفناک سدیم و قرص استامینوفن کدئین بر روی کاهش درد حین سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوکی انجام شد.روش کار: افراد مورد مطالعه بعد از امضا رضایت نامه بیماران در 3 گروه 30 نفری به صورت تصادفی وارد مطالعه شده و در گروه اول و دوم یکساعت قبل از عمل قرص استامینوفن کدئین (625mg استامینوفن + 20mg کدئین) و قرص دیکلوفناک سدیم (50mg) به صورت خوراکی تجویز شد و گروه سوم قبل از عمل دارویی دریافت ننمودند. شدت درد حین سسنگ شکنی بر حسب مقیاس درد چهار گزینه‌ای (Four point Scale) سنجیده شد.یافتهها: افراد شرکت کننده از نظر سن و جنس و وزن باهم تفاوت معنا داری نداشتند. میانگین شدت درد حین سنگ شکنی در سه گروه تفاوت معنی داری نداشت، اگر چه مقدار مورفین تجویز شده و شدت درد در هر دو گروه دریافت کننده استامینوفن و دیکلوفناک سدیم کمتر از گروه سوم بود اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (086/0 = P).نتیجه گیری: تجویز استامینوفن کدیین و دیکلوفناک سدیم یک ساعت قبل از انجام سنگ شکنی اثر مشابهی در کنترل درد بیماران دارند.واژه‌های کلیدی: سنگ کلیه، درد، سنگ شکنیمتن کامل [PDF 235 kb]   (۱۵۶۴۵ دریافت)  

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر تخصص هاي باليني

ارسال پیام به نویسنده مسئول

بازنشر اطلاعات

این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حق تالیف (کپی رایت) برای مولفان محفوظ است.

صاحب امتیاز: دانشگاه علوم پزشکی همدانناشر: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی همدانشماره تماس مجله: 08138380924شماره تماس ناشر: 08138380548ایمیل مجله: [email protected]ایمیل ناشر: [email protected]

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی بالینی ابن سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Avicenna Journal of Clinical Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

منبع مطلب : sjh.umsha.ac.ir

درمان و کاهش سریع درد کلیه فقط در 30 دقیقه

تشخیص درد کلیه چپ و راست از درد کمر بسیار سخت است. درد کلیوی معمولا عمیق تر بوده و در قسمت بالاتری است. روش درمان دردهای کلیه را بخوانید.

درمان و کاهش سریع درد کلیه

توسط دکتر رضا ولی پور آخرین بروزرسانی خرداد 19, 1401

شاید شما دردی را در پهلوی خود احساس کنید، اما دلیل و علت آن کلیه های شما نباشد. تشخیص درد کلیه از درد کمر بسیار سخت است. درد کلیه معمولا عمیق تر بوده و در قسمت بالاتری از پشت بدن و در زیر دنده ها احساس می شود. در این مقاله دکتر ولی پور جراح کلیه ، به بررسی علائم و علل درد کلیه و همچنین بیماری هایی که سبب بروز درد کلیه می شوند، می پردازد. کلیه ها دو عضو در بدن هستند که عملکرد عمده آنها دفع مواد زائد، دفع آب اضافی بدن و تولید هورمون هایی جهت متعادل سازی فشار خون، تولید گلبول های قرمز و میزان اسیدی بودن خون می باشد. کلیه ها همچنین بر متابولیسم کلسیم، سدیم، پتاسیم و دیگر الکترولیت ها تاثیر می گذارند.

فهرست موضوعات

درد کلیه کجاست؟

ناحیه اصلی که درد کلیه در آن دیده می شود، در پهلوی فرد است که شامل قسمت میانی تا بالای کمر در هر دو طرف ستون فقرات می شود. احساس درد در کلیه بیشتر به این خاطر است که از اعماق بدن احساس می شود تا به نسبتِ یک احساس دردناک که درست در زیر پوست رخ می دهد.

محل درد ممکن است به قسمت پایین کمر فرد نسبت داده شود، زیرا کلیه ها در آن منطقه قرار دارند. بسته به علت اصلی آن  درد کلیه فقط در یک یا هر دو طرف ستون فقرات فرد ایجاد می شود. دردهای کلیوی نیز مشخص شده است که در وسط پهلوهای فرد دو اینچ بالای ناف وجود دارد.

بهترین مسکن برای کلیه درد

عفونت حاد و مزمن کلیه معمولا با درد همراه است. در عفونت حاد کلیه بیمار می تواند به تب مبتلا شود، در حالی که عفونت مزمن می تواند بدون تب باشد. ورم زیر چشم نیز یکی دیگر از نشانه های مشکلات کلیوی است. درد کلیه نباید با خوردن مسکن هایی مانند ژلوفن سرکوب شود.

پخش‌کننده صوت 00:00 00:00

برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.

در صورتی که فرد احساس کرد که به کلیه درد دچار شده باید بلافاصله به اورژانس بیمارستان مراجعه کند. یکی از کارهای اشتباهی که در زمان کلیه درد رایج شده، مصرف قرص ژلوفن است. خوردن این قرص می تواند باعث نارسایی و حتی از کار افتادن کلیه ها شود.

درد پهلوی راست

درد پهلو یا کمردرد یکی از بیماری های برجسته است که باعث می شود افراد به پزشکان مراجعه کنند. درد در ناحیه پشت یا شکم و پهلوها، که به آن درد پهلو یا درد کلیوی نیز گفته می شود، دلایل متعددی دارد.

علت درد پهلوی راست

درد پهلو معمولاً از یکی از سه علت ناشی می شود: عفونت ادراری (UTI)، سنگ کلیه و مشکلات اسکلتی عضلانی مانند فشار عضلانی یا عصب مچ دست. به جز سه مورد اصلی فوق، گاهی اوقات دردهای پهلو ممکن است به دلیل شرایط جدی تر ایجاد شود این شامل:

سرطان مثانه یا کلیه بیماری کلیوی دیورتیکولیت بیماری کیسه صفرا آپاندیسیت

انسداد در مجاری ادراری

درد پهلو برای تشخیص مشکل است و نیاز به چند آزمایش مختلف برای مشخص کردن مشکل است. اگر درد غیر قابل توضیح دارید که از بین نمی رود همیشه بهتر است با پزشک مراقبت های اولیه صحبت کنید. همچنین اگر علائمی از عفونت مانند تب  خستگی یا درد بدن دارید باید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

درد پهلوی چپ

درد کلیه چپ کمی با درد کلیه راست متفاوت است. از این نظر که علل ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال این درد می تواند مربوط به درد عصبی، درد دنده، مشکلات گوارشی و … باشد که حتما باید درد پهلوی چپ را با پزشک درمیان گذاشت. آسیب کلیوی در اثر ضربه (پارگی کلیه) نیز می تواند علائم ذکر شده در بالا را سبب شود، اما آسیب خفیف ممکن است در ابتدا هیچ علامتی نداشته باشد. پارگی های شدید کلیوی می توانند سبب غیر عادی شدن ضربان و فشار خون و ایجاد شوک شوند. درد کلیه خود علامتی ناشی از مشکلات یا بیماری هایی می باشد که کلیه یا ساختارهای در ارتباط با آن، مانند میزنای یا مثانه به آن مبتلا هستند.

اگر به سنگ مثانه مبتلا هستید و به دنبال بهترین روش درمان سنگ مثانه هستید می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سنگ مثانه

با اینکه برخی بیماری ها ممکن است دردهایی مشابه درد کلیه ایجاد کنند، اما این دردها در واقعیت ناشی از کلیه نیستند. موارد زیر مثال هایی از این دردها هستند:

کشیدگی عضلات در کمر

مشکلات ستون فقرات (شکستگی ها و آبسه ها)

درد دنده ها

التهاب پلور (پرده ای که اطراف ریه می باشد)

رادیکولیت (التهاب ریشه های عصبی)

فیبروز رتروپریتونئال (یک بیماری مرتبط با پرده در برگیرنده احشا شکمی)

زونا آنوریسم آئورت شکمی

مشکلات مربوط به زنان

با اینکه درد کلیه در یک سمت کمر بروز می کند اما می تواند در یک زمان در هر دو سمت کمر رخ داده و تا به شکم یا کشاله ران نیز منتشر شود. دردی که ناگهانی، تیز، شدید بوده و به صورت متناوب افزایش و کاهش می یابد معمولا ناشی از سنگ هایی است که در میزنای های کلیه ها وجود دارند. درد ایجاد شده توسط سنگ های کلیوی، کولیک کلیوی نامیده می شود.

درمان خانگی درد پهلوی چپ

درمان فوری درد کلیه خانگی به چه صورت است؟ برای کلیه درد چی بخوریم؟ درمان های خانگی زیر را می توان جهت رفع درد کلیوی ناشی از عفونت های مجاری ادرار، استفاده کرد. در صورت عدم پاسخگویی این درمان ها، باید جهت پیشگیری از انتشار عفونت و همچنین دریافت درمان مناسب، به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه شود.

نوشیدن آب فراوان

مصرف مایعات کافی، یکی از اقدامات کلیدی، جهت بیرون راندن عفونت های مجاری ادرار از بدن است. نوشیدن آب، با کاهش غلظت ادرار، درد را نیز تسکین می دهد. بیماران باید به جای مصرف نوشیدنی های شیرین، مقدار آب مصرفی خود را افزایش دهند. آب نسبت به نوشیدنی های دیگر، همواره گزینه مناسب تری بوده و تحریک پذیری کمتری ایجاد می کند. به طور کلی، باید نوشیدن ۸ لیوان آب در شبانه روز را هدف قرار داد. در صورت داشتن سبک زندگی فعال یا پر تنش، جهت حفظ آب کافی در بدن، به مصرف مقادیر بیشتری از آب نیاز است.

منبع مطلب : dr-valipour.com