علت سرد شدن مرد و زن در رابطه زناشویی

علت سرد شدن مرد در رابطه زناشویی نی نی سایت,علت سرد شدن زن از مرد,علت سرد شدن زن در رابطه زناشویی نی نی سایت,نشانه های سرد شدن مرد,چگونه سردی بین زن و شوهر را از بین ببریم,سرد شدن رابطه نی نی سایت,نشانه های سرد شدن رابطه,نشانه های سرد شدن زن
علت سرد شدن مرد در رابطه زناشویی

یک نت ـ یکی از مشکلات رایج زوجین بعد از فرزندار شدن سردی روابط است. چه طور میتوان از سردی روابط عاطفی و جنسی و یا افسردگی بعد از زایمان پیشگیری کرد؟

پاسخ:

سلام تعدادی از مادران پس از زایمان دچار گرفتگیِ خُلق و پایین آمدن روحیه می شوند که نوعی افسردگی خفیف است. این افسردگیِ خفیف از چند روز تا یک هفته پس از زایمان ادامه دارد؛ اما نباید این افسردگی بیشتر از دو هفته طول بکشد.

اگر این ناراحتی و گرفتگیِ خُلق پس از دو هفته برطرف نشود، ممکن است مادر به افسردگیِ پس از زایمان دچار شده باشد. ده تا بیست درصد از مادران پس از زایمان دچار افسردگی می شوند که از دو هفته تا یک سال طول می کشد.

بی خوابی، ثابت نبودنِ خُلق و احساس خستگی از علایم شایع این افسردگی است و ممکن است مادر، باورهای غلط در مورد اطرافیان و افکار آسیب زدن به خود یا نوزاد نیز داشته باشد. در موارد نادر، دیده می شود که مادر پس از زایمان به هذیان یا توهم دچار می شود.

برای پیشگیری از این مشکل، باید زن و شوهر توصیه های زیر را انجام دهند: - سعی کنند ارتباط عاطفی خود را افزایش دهند و از یکدیگر حمایت کنند. اگر شوهرتان مشغله زیادی دارد یا احساسات زن را به درستی متوجه نمی شود، زن باید با مادر و خواهر یا مادرشوهر یا خواهرشوهرش در مورد وضعیت روحیِ خود صحبت کند و از آنها بخواهد در کنارش باشند تا بتواند به خوبی با این وضعیت مقابله کند.

زن باید غذاهای سالم و مقوّی بخورد و سعی کند به صورت مرتب غذا بخورد؛ حتی اگر احساس گرسنگی نمی کند. - زن باید از هر لحظه در شبانه روز برای خواب و استراحت استفاده کند و از همسر و مادرش و سایر اطرافیان بخواهد به او کمک کنند. هنگامی که نوزاد خواب است، زن باید استراحت کند.

زن باید به صورت منظم ورزش کند. در انتخاب نوع ورزش باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت شود. تحقیقات روانشناسان نشان داده که ورزشِ مرتّب و روزانه، روحیه فرد را بهتر می کند. البته چون ورزش در تنهایی، سخت است، بهتر است زن و شوهر با یکدیگر ورزش کنند. این کار به افزایش صمیمیت میان زن و شوهر کمک زیادی می کند.

- زن و شوهر باید اجازه دهند که دیگران (مادر، خواهر یا مادرشوهر) به زن در کارهای خانه، خرید و نگهداری از فرزند کمک کنند. - زن باید با مادر و خواهر و دوستان و اقوامی که از صحبت با آنها لذت می برد، بیشتر معاشرت کند. همچنین زن باید با مادرهایی که مثل خودش تازه زایمان داشته اند صحبت کند. زن باید بیشتر به خودش رسیدگی کند و اگر پزشکش با حمام روزانه مخالفتی ندارد، هر روز این کار را انجام دهد.

زن باید احساسات خود را با شوهر، مادر و خواهر و دوستی آگاه که احساس راحتی با او دارد در میان بگذارد. صحبت کردن و درددل کردن با افراد آگاه، آرامش بخش است. اگر زن نمی تواند احساساتش را با فرد مطمئنی درمیان بگذارد، حتما باید از یک روانشناس خبره کمک بگیرد. - نباید از افسردگی ترسید. تحقیقات نشان داده که بسیاری از انسان ها در طول عُمرشان به افسردگی دچار می شوند. افسردگی آن قدر شایع است که در بین روانپزشکان و روانشناسان به «سرماخوردگی روانشناختی» مشهور است.

امروزه درمان های مؤثری برای افسردگی و دیگر مشکلات روانشناختی یافت شده است. به محض احساس افسردگی حتما باید به یک روانشناس بالینی خبره مراجعه نمود. - در کنار مراجعه به روانشناس بالینی و انجام توصیه هایش، مطالعه کتابِ «از حال بد به حال خوب» نوشته «دکتر دیوید بِرنز» و انجام راهکارهایش بسیار مفید است. راهکارهای این کتاب به افراد در مبارزه با افکار و احساسات منفی کمک می کند. نام این کتاب ها را در سایت گوگل جستجو کنید. فایل pdf این کتاب ها در برخی سایت ها به صورت رایگان قابل دانلود است.

مهم ترین علت سرد شدن رابطه زناشویی بعد از بچه دارشدن، بی توجهی زن و شوهر به یکدیگر است. دیده می شود که زن و مرد فراموش می کنند که نقش آنان به عنوان همسر همچنان ادامه دارد.

گاهی زن بعد از زایمان، خودش و همسرش را نادیده می گیرد و تمام زندگی و توجّهش به بچه معطوف می شود. سرد مزاجی در زنان بعد از زایمان به دلایل افسردگی پس از زایمان، از دست دادن اعتماد به نفس به دلیل افزایش وزن یا دیگر تغییرات بارداری، خستگی و ترس از رابطه بعد از زایمان و... رخ می دهد. شوهر نیز ممکن است بدون در نظر گرفتن شرایط همسرش و درک او یا ابراز ناراحتی خود، به تدریج رابــطه جنسی خود با همسرش را کمتر کند. البته سرد مزاجی مرد بعد از زایمان نیز دیده می شود که ممکن است به دلیل افسردگی شوهر بعد از زایمان باشد.

این شرایط بیشتر برای مردانی اتفاق می افتد که آمادگی لازم برای ایفای نقش پدری را ندارند. همچنین بعضی از شوهرها زمانی که با عدم تمایل و بی توجهیِ همسر مواجه می شوند، به جای اینکه مشکل را حل کنند، خودشان نیز به همسرشان بی توجهی می کنند. برای حل مشکل سردی روابط پس از زایمان، راهکارهای زیر را انجام دهید: - بیشتر با هم وقت بگذارنید: به دنیا آمدن فرزند نباید باعث شود که از وقت گذاشتن برای همسرتان بگذرید.

درست است که کودک نیازهای زیادی دارد، اما زن و شوهر در برابر یکدیگر وظایفی دارند و نباید وظایف همسری، قربانی وظایف پدری یا مادری شوند. به این منظور، می توانید زمان هایی که کودک خواب است، با همسرتان صحبت کنید و روابطی شاد و لذت بخش داشته باشید.

- از همسرتان تشکر کنید: احترام گذاشتن و تشکرکردن از همسر، یکی از کارهایی است که کمک زیادی به گرمی روابط می کند. به همسرتان با عبارت های مختلف بگویید از اینکه همسر شماست، چقدر احساس خوشبختی می کنید و دوست دارید همیشه در کنارش باشید و تا پایان عمر در کنار یکدیگر بمانید. البته نباید بیش از حد از همسرتان تعریف کنید. زیرا در این صورت، همسرتان می فهم که دارید بی دلیل از او تعریف می کنید.

در این صورت، ممکن است بقیه حرف هایی که درباره او می زنید را قبول نکند. - با همسرتان کنار بیایید: با تولد کودک، وظایف زن و شوهر چند برابر می شود. مادر مجبور است در کنار کارهای خانه، به نگهداری از کودک مشغول شود و وقت زیادی برایش باقی نمی ماند. شوهر باید در این وضعیت به همسرش کمک کند. ممکن است تا مدتی رابطه جنسی برای زن، دردناک و سخت باشد. درک شرایط زن از سوی شوهر، به گرمی روابطشان کمک زیادی می کند.

در این موارد زن و شوهر می توانند از متخصص زنان و زایمان برای داشتن رابطه ای لذت بخش تر راهنمایی بگیرند. برای اینکه رابطه خوبی با همسرتان داشته باشید، توصیه می کنم حتما مهارت های ارتباطی را بیاموزید. به این منظور، زیاد کتاب بخوانید. کتاب خواندن باعث افزایش مهارت های شما در زندگی می شود. خواندن مطالب پراکنده در فضای مجازی، جای مطالعه مطالب مفید و پیوسته یِ کتاب های معتبر را نمی گیرد. برای اینکه مهارت های لازم برای زندگیِ مشترک را یادبگیرید، کتاب «مهارت گفتگو برای همسران» و کتاب «مهارت حل تعارض برای همسران»، هر دو نوشته خانم «زهره شیری» را به صورت رایگان از اینترنت دانلود کنید.

در سایت گوگل نام این دو کتاب را جستجو کنید تا فایل PDF آنها را بیابید. همچنین کتاب «مهارت های زناشویی» نوشته «مَتیو مَک کِی» که چند انتشارات (مثل انتشارات ارجمند و نشر ابن سینا) آن را چاپ کرده اند را تهیه و مطالعه نمایید. این کتاب ها را تهیه کنید و آنها را بااااارها مطالعه نمایید و توصیه های مطرح شده در آنها را باااارها تمرین کنید تا بتوانید در مواقع لزوم، آنها را به کار برید.

استفاده از مهارت های مطرح شده در این کتاب ها، مانند: به کارگیریِ مهارت شنا و رانندگی، نیاز به تمرین دارد و نباید به یک بار مطالعه این کتاب ها اِکتفا کرد. فهرست کتاب های مفید برای شما و همسرتان: - مهارت گفتگو برای همسران، نوشته زهره شیری، (PDF رایگان در اینترنت). - مهارت حل تعارض برای همسران، نوشته زهره شیری، (PDF رایگان در اینترنت). - مهارت های زناشویی، نوشته مَتیو مَک کِی، انتشارات ارجمند و نشر ابن سینا. - از حال بد به حال خوب، نوشته دیوید بِرنز، (PDF رایگان در اینترنت). در مراحل مختلف زندگی از مشاوره با روانشناسان و مشاوران خبره بهره ببرید.

موفق باشید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده