اگر شغل سختي داريد روزه نگيريد

یک نت ـ در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است، روزه‌دار به شرط نرسیدن آب به حلق، می‌تواند برای جلوگیری از خشکی لب و دهان، دهان را با آب در طول روز تر کند، اظهار داشت:‌ روزه این فرد صحیح است، اما شست و شوی دهان مکروه است.
روزه و شغل سخت

حجت‌الاسلام حسین وحیدپور در گفت‌وگو با خبرنگار رسا با بیان این‌که در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است، روزه‌دار به شرط نرسیدن آب به حلق، می‌تواند برای جلوگیری از خشکی لب و دهان، دهان را با آب در طول روز تر کند، اظهار داشت:‌ روزه این فرد صحیح است، اما شست و شوی دهان مکروه است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی مشاغل سخت مستلزم فعالیت زیر آفتاب است و فعالان در این مشاغل به بهانه اینکه اگر روزه بگیرند دیگر نمی‌توانند کار کنند از روزه گرفتن خودداری می‌کنند، آیا این مساله مجوز شرعی برای روزه نگرفتن می‌شود، گفت:‌ مشاغل سخت به هیچ وجه مجوز خوردن روزه نیست.

مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی افزود:‌ بیماران، مسافران، زنان باردار، زنان شیرده، خانم‌های دچار عادت ماهانه، پیرمردها و پیرزن‌ها، شش گروه معذور از روزه گرفتن هستند و غیر از اینها کسی مجوز برای خوردن روزه ندارد.

وی توصیه کرد: اینگونه افراد یا باید به چهار فرسخی بروند که مسافر محسوب شوند یا در ماه رمضان برای گرفتن روزه یک ماه مرخصی بگیرند یا این‌که شیفت کاریشان را تغییر دهند و در هر صورت یک راهی برای گرفتن روزه پیدا کنند تا روزه را نخورند.

دروغ بستن به خدا و پیامبر در اخبار رادیو و تلویزیون

این عضو ستاد ترویج احکام در ادامه دروغ بستن به خدا و پیامبر را از مبطلات روزه برشمرد و گفت: لطیفه‌ها و جوک‌هایی که مردم می‌دانند برای خنده است و جدی نیست، دروغ بستن عمدی محسوب نمی‌شود و روزه را باطل نمی‌کند، اما معصیت است.

وی با اشاره به این‌که دروغ بستن به خدا و پیامبر از سوی گویندگان رادیو و تلویزیونی به یک شرط روزه را باطل می‌کند، ‌افزود: اگر گوینده رادیو و تلویزیون متن را به گونه‌ای بخواند که در عرف استناد به خود شخص دهند، روزه‌اش باطل است و اگر نداند که این کار مبطل است، قضا دارد، اما کفاره بر او واجب نیست.

حجت‌الاسلام وحیدپور ادامه داد:‌ روزه گویندگان رادیو و تلویزیون که مطالبى را می‌خوانند و می‌دانند درست نیست و دروغ به خدا و پیامبر است، در صورتی صحیح است که تصریح کنند، کس دیگری چنین گفته است.

اشتباه خواندن آیات قرآن و تأثیر آن در روزه‌داری

وی با اشاره به این‌که برخی افراد در ماه مبارک رمضان به جزء خوانی قرآن می‌پردازند، اما آیاتی را اشتباه قرائت می‌کنند، گفت: روزه این افراد در صورت اشتباه خواندن آیات قرآن صحیح است و این دروغ بستن به خدا محسوب نمی‌شود.

این عضو ستاد ترویج احکام همچنین افزود: دروغ بستن عمدی آن است که در حالی که می‌دانی دروغ است، بگویی خداوند چنین چیزی را گفته درحالی که نفرموده است، اما اگر چیزی به قصد شوخی از قول خدا نقل شود، روزه را باطل نمی‌کند، اما حرام و فرد معصیت کرده است.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

جناب پاشو بیا خوزستان توی مکانیکی من ببینم بازم روی حکمت مبمونی؟ من امروز عصر به خاطر گرما غش کردم واز حال رفتم هنوز هم روزه هستم ولی سطح هوشیاریم پایین اومده و ممکنه توی کارم خطا کنم بعد هر روز باید سفر کنم تا شما راضی باشی ؟ نمیدونستم خدا رو با یه سفر کاذب میشه گول زد شما اگر یه روز جای ما بودین و درکمون میکردین از لابلای همین آیات قرآن برامون کلی دلیل میاوردبن که روزه نباید بگیرید نشستی راحت برا ما حکم میدی
با سلام بنده به نظر کاربر محترم بالایی حق می دهم و البته که پاسخ موجود در متن هم یک راهکار است نه اینکه تنها راه باشد، اما کافیست برای دانستن احکام از منابع دسته اول یعنی خود رساله مراجع یا استفتاء از دفتر یا سایت ایشان اقدام شود.به عنوان مثال: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده نماینده مقام معظم رهبری در مورد سوالی مشابه: اینکه می‌گویند اگر روزه برای روزه‌دار ‌غیرقابل تحمل باشد مجاز است روزه‌ی خود را افطار کند، در چه حدی است؟ یک فرد اگر تحمل و ظرفیتش کم باشد، یعنی خوشگذران باشد و از این بابت نتواند روز بگیرد، آیا روزه بر او واجب است؟ روزه به هر حال ضعف و تشنگی را به دنبال دارد، حالا ممکن است بعضی‌ها هم گرسنه نشوند اما روزه به طور طبیعی ضعف می‌آورد، خصوصاً اگر انسان اهل کار زیاد باشد. اما اینها مجوز روزه‌خواری نیست. ضعف اگر در حدی باشد که نشود آن را تحمل کرد و واقعاً فوق طاقت فرد باشد، حالا فرقی هم نمی‌کند که او خوش‌گذران باشد یا اینکه نه سختکوش و مقاوم باشد، در این صورت اگر به این حد رسیده است که نمی‌تواند روزه را تحمل کند، می‌تواند روزه را افطار کند و بعداً قضای آن را به جا آورد. با تشکر