حكم چسبيدن موي سگ بر روي لباس

یک نت ـ اگر به لباسهای ما موی سگ چسبیده باشد و آنها را با لباسشوئی بشوئیم و موقع پهن کردن لباسها متوجه شویم که هنوز موی سگ به آنهاست تکلیف شرعی چیست؟ (البته قبل از شستشو آنها را بررسی کردم ولی متاسفانه پس از شستشو باز موی سگ به آنها بود آیا لباس ها نجسند؟

حكم چسبيدن موي سگ بر روي لباس

سلام خواهش میکنم سوال مرا کامل جواب دهید تا برایم کاملا" رفع ابهام شود .اگر به لباسهای ما موی سگ چسبیده باشد و آنها را با لباسشوئی بشوئیم و موقع پهن کردن لباسها متوجه شویم که هنوز موی سگ به آنهاست تکلیف شرعی چیست؟ (البته قبل از شستشو آنها را بررسی کردم ولی متاسفانه پس از شستشو باز موی سگ به آنها بود آیا لباس ها نجسند؟

از جمله نجاسات، سگ و خوکی هستند که در خشکی زندگی می کنند، مو، استخوان، پنجه و ناخن و حتی رطوبت های این دو حیوان نیز نجس است.[1] بنابراین با بودن موی سگ بر لباس ها و انتقال نجاست به وسیله رطوبتی که در لباس یا موی سگ بوده است، لباس ها نجس می شود.

در همین رابطه به سوال مشابه دقت نمایید:

سؤال: اگر موی گربه یا سگ به لباس ها چسبیده باشد و پس از شستشو با دست یا لباسشویی موقع پهن کردن لباس ها هنوز همراه لباس ها باشد چه حکمی دارد؟ آیا لباس ها نجسند؟ چه باید کرد؟

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

1. موی گربه پاک است، هر چند همراه داشتن آن در هنگام نماز، باعث بطلان نماز می شود. یعنی اگر موی گربه به لباس شخص نماز گزار چسبیده باشد، نماز وی باطل است و تنها کافی است، مو را جدا کند و آب کشیدن لباس لازم نیست.

2. موی سگ نجس است، و اگر با رطوبت به چیزی برخورد کند، آن را نجس می کند و اگر در این امر شک باشد، آن چیز پاک محسوب می شود.

3. در مورد سؤال ظاهراً تماس موی سگ با لباس مرطوب مسلم است، اگر چنین است، باید مو را جدا و لباس های برخورد کرده با آن را آب کشید.

[1]توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 75.

--------------------------------------------------

ترجمه پرسش در سایر زبانها :

 ما حکم طهارة الملابس التی التصق به شعر الکلب و قد غسلت بغسّالة الملابس و عند نشرها التفتنا إلی بقاء الشعر علیها؟ (طبعاً تحقّقنا من وجوده قبل الغسل و لکن رأینا بعض آثاره بعد الغسل).

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده