کارهای پیمان قاسم خانی

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

کارهای پیمان قاسم خانی را از این سایت دریافت کنید.

پیمان قاسم‌خانی

پیمان قاسم‌خانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پیمان قاسم خانی

قاسم‌خانی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۸

زادهٔ ۳۰ دی ۱۳۴۵ ‏(۵۵ سال)

تهران ملیت ایرانی

پیشه فیلمنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان

سال‌های فعالیت ۱۳۷۲ تا کنون

همسر(ها) بهاره رهنما (۱۳۷۰–۱۳۹۴)[۱]

میترا ابراهیمی (۱۳۹۹–اکنون)[۲]

فرزندان پریا قاسم‌خانی

خویشاوندان مهراب قاسم‌خانی (برادر)

پیمان قاسم‌خانی (زادهٔ ۳۰ دی ۱۳۴۵)[۳] فیلمنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر ایرانی است. او نویسندگی آثاری نظیر مارمولک، سن پطرزبورگ، ورود آقایان ممنوع، پاورچین و شب‌های برره را بر عهده داشته‌است.

فهرست

۱ زندگی‌نامه ۲ دیدگاه‌ها ۳ فعالیت‌ها ۳.۱ تلویزیون ۳.۲ سینما ۳.۳ نمایش خانگی ۳.۴ تئاتر

۳.۵ جوایز و نامزدی‌ها

۴ منابع ۵ پیوند به بیرون

زندگی‌نامه

پیمان قاسم‌خانی ۳۰ دی ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. او که در دانشکده اهواز، آمار انفورماتیک خوانده‌است در سال ۱۳۷۰ به مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس رفت و اولین دوره فیلمنامه‌نویسی را در این مرکز زیر نظر سیف‌الله داد گذراند.

وی همچنین مدت کوتاهی را در کلاس آموزشی بهرام بیضایی گذارنده است.[۴] از جمله فیلمنامه‌های او: من زمین را دوست دارم، بوی خوش زندگی (بازنویسی)، نان، عشق و موتور هزار (بر اساس کتاب شوهر مدرسه ای اثر جووانی گوارسکی، بدون ذکر در فیلم) است که برای ابوالحسن داوودی و فیلمنامه «هتل» را نیز برای مرضیه برومند نوشته‌است. او برای نوشتن فیلمنامهٔ دختری با کفش‌های کتانی جایزه بهترین فیلمنامه‌نویسی را از خانه سینما دریافت کرد و بعد سناریو و سرپرست نویسندگی سریال پاورچین را به عهده گرفت. فیلم کوتاهی نیز به نام «هزارپا» با بازی بهاره رهنما، مهران مدیری، سروش صحت و پگاه آهنگرانی ساخت. همچنین فیلم‌نامه سریال‌های خانه ما (مسعود کرامتی) و گالری ۹ (غلامرضا رمضانی) را نوشته‌است.

وی برای فیلم‌نامه فیلم مارمولک سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده‌است.

پیمان قاسم‌خانی در بیشتر سریال‌های مهران مدیری به عنوان طراح فیلم‌نامه و سرپرست نویسندگان حضور داشته‌است. او در سال ۹۷ پس از ۱۱ سال، در سریال هیولا دوباره با مهران مدیری همکاری کرد.

او و بهاره رهنما، به دلیل مشکلات شخصی در سال ۱۳۹۴ از یکدیگر جدا شدند.

دیدگاه‌ها

قاسم‌خانی و همسر سابقش (بهاره رهنما) از جمله ۱۴۰ هنرمند ایرانی بودند که با امضاء طوماری در مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، همراه با سایر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، ضمن قدردانی انصراف عارف به نفع روحانی، از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ حمایت علنی کرد.[۵][۶]

فعالیت‌ها

تلویزیون

نام سمت کارگردان سال شبکه

پژمان طراح و سرپرست نویسندگان سروش صحت ۱۳۹۲ ۳

دزد و پلیس مشاور فیلمنامه سعید آقاخانی ۱۳۹۱ ۳

ساختمان پزشکان سرپرست نویسندگان سروش صحت ۱۳۸۹ ۳

مسافران سرپرست نویسندگان رامبد جوان ۱۳۸۸ ۳

مرد هزار چهره سرپرست نویسندگان مهران مدیری ۱۳۸۷ ۳

باغ مظفر سرپرست نویسندگان مهران مدیری ۱۳۸۵ ۳

شب‌های برره سرپرست نویسندگان مهران مدیری ۱۳۸۴ ۳

کمربندها را ببندیم سرپرست نویسندگان مهدی مظلومی ۱۳۸۳ ۳

پاورچین سرپرست نویسندگان مهران مدیری ۱۳۸۱ ۵

بدون شرح یکی از نویسندگان مهدی مظلومی ۱۳۸۱ ۳

خانه ما نویسنده مسعود کرامتی ۱۳۷۹ ۳

هتل یکی از نویسندگان مرضیه برومند ۱۳۷۷ ۵

گالری ۹ یکی از نویسندگان غلامرضا رمضانی ۱۳۷۶ ۵

خانه سبز یکی از نویسندگان بیژن بیرنگ

مسعود رسام ۱۳۷۵ ۲

سینما

نام سمت کارگردان سال

چپ راست بازیگر حامد محمدی ۱۳۹۸–۱۳۹۹

خوب، بد، جلف ۲:ارتش سری نویسنده و کارگردان پیمان قاسم خانی ۹۸–۱۳۹۷

چهار انگشت بازیگر حامد محمدی ۱۳۹۷

خوب، بد، جلف[۷] نویسنده و کارگردان پیمان قاسم‌خانی ۹۵–۱۳۹۴

طبقه حساس نویسنده و بازیگر کمال تبریزی ۱۳۹۲

زندگی مشترک آقای محمودی و بانو بازیگر روح‌الله حجازی ۱۳۹۱

شیش و بش مشاور فیلمنامه بهمن گودرزی ۱۳۸۹

ورود آقایان ممنوع نویسنده رامبد جوان ۱۳۸۹

سن پطرزبورگ نویسنده، بازیگر بهروز افخمی ۱۳۸۸

انیمیشن نویسنده متن روایت - راوی (ناصر طهماسب) بهرام عظیمی ۱۳۸۷–۱۳۹۰

نقاب نویسنده کاظم راست گفتار ۱۳۸۳

مکس نویسنده سامان مقدم ۱۳۸۳

مارمولک نویسنده کمال تبریزی ۱۳۸۲

نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ نویسنده ابوالحسن داوودی ۱۳۸۰

دختری با کفشهای کتانی یکی از نویسندگان رسول صدر عاملی ۱۳۷۷

عاشقانه بازیگر علیرضا داودنژاد ۱۳۷۴

بوی خوش زندگی بازنویسی فیلمنامه ابوالحسن داوودی ۱۳۷۳

من زمین را دوست دارم نویسنده ابوالحسن داوودی ۱۳۷۲

نمایش خانگی

نام سمت کارگردان سال

دراکولا (مجموعه نمایش خانگی) طراح و سرپرست فیلمنامه مهران مدیری ۱۴۰۰_۹۹

خوب، بد، جلف: رادیواکتیو (مجموعه نمایش خانگی) مشاور کارگردان. طراح و نویسنده محسن چگینی ۱۳۹۹

هیولا طراح و سرپرست فیلمنامه مهران مدیری ۱۳۹۷–۹۸

ساخت ایران (فصل اول) مشاور فیلمنامه محمد حسین لطیفی ۱۳۹۱

گنج مظفر سرپرست نویسندگان مهران مدیری ۱۳۸۶

مجموعه فضانوردان یکی از نویسندگان/کارگردان/طراح سیامک انصاری ۱۳۸۵

تئاتر

نام سمت کارگردان سال

تئاتر آرسنیک و تور کهنه مشاور کارگردان حسین پارسایی ۱۳۹۳

تئاتر دورهمی زنان شکسپیر مشاور متن بهاره رهنما ۱۳۹۳

جوایز و نامزدی‌ها

جشنواره/جایزه سال دسته اثر نامزد شده نتیجه

جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۹۲ بهترین فیلمنامه نامزدشده

۱۳۸۲ بهترین فیلمنامه برنده

جشن سینمای ایران ۱۳۹۶ بهترین فیلمنامه نامزدشده

۱۳۹۰ بهترین فیلمنامه نامزدشده

۱۳۷۸ بهترین فیلمنامه برنده

جشن دنیای تصویر ۱۳۸۴[۸] بهترین فیلمنامه برنده

منابع

↑ خبرآنلاین (۴ خرداد ۱۳۹۶). «بهاره رهنما از رابطه خود با پیمان قاسمخانی می‌گوید». خبرآنلاین. دریافت‌شده در ۶ خرداد ۱۳۹۶.

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

پیمان قاسم خانی

پیمان قاسم خانی

زندگی نامه پیمان قاسم خانی، از نویسندگان معروف و توانمند کشور

پیمان قاسم خانی متولد 30 دی ماه سال 1345 در تهران، فیلم‌نامه‌ نویس و بازیگر ایرانی، که در رشته آمار انفورماتیک در دانشگاه اهواز تحصیل کرده و همسر او بهاره رهنما یکی از بازیگران سینمای ایران است. ثمره زندگی آنهایک دختر به نام پریا، متولد سال 1377 است.

ورود به حوزه فیلمنامه نویسی

سربازی را تمام کرده، تصمیم می گیرد تاجر شود. راه می افتد. می رود در شرکت صادرات یکی از دوستانش تا اصول تجارت را یاد بگیرد. با مفهوم ال سی که آشنا می شود، انگار کد ورود به دنیای دیگری را پیدا کرده باشد. فکر کرده ال سی باز کردن مثل باز کردن درهای بهشت است! اما سه روز نگذشته می فهمد این کاره نیست و از ال سی بدش می آید.

درست در همین روزها چشمش می خورد به یک آگهی دوره فیلمنامه نویسی در مجله «فیلم». آدمی که حتی انشاهایش را هم نمی نوشته، در 25 سالگی برای اولین بار دست به قلم می شود تا در آزمون ورودی کلاس شرکت کند. وقتی برای سراغ گرفتن از نتیجه امتحانش زنگ می زند، جواب می شنود «اسمت نیست و قبول نشدی!» اما او قانع نمی شود « اشتباه می کنی آقا،یه بار دیگه نگاه کن.» و جواب می شنود «بله ببخشین شما قبول شدین«.

برای پایان نامه کارگاه فیلمنامه نویسی که استادش مرحوم سیف الله داد بوده، هر کس باید یک فیلمنامه کامل می نوشت. داد بعد از خواندن «من زمین را دوست دارم» می گوید که می خواهد فیلمنامه اش را بخرد و او به همین سادگی چک فیلمنامه و کارت پایان خدمتش را در یک روز می گیرد!

او گفته است شاید تنها فیلمنامه نویسی در سینمای ایران باشم که بدون آشنایی با سینما گران و بدون واسطه وارد این حرفه هنری شده ام کما اینکه اکثر فیلمنامه نویسان با وجود آشنایی در سینما وارد این حرفه می شوند.

برخی از تجارب کاری

پيمان قاسم خاني پس از يک تجربه بازيگري نه چندان موفق در"عاشقانه" (عليرضاداوودنژاد،1374)، با نگارش فيلمنامه "دختري با کفش هاي کتاني" (رسول صدرعاملي، 1377) جايگاه خود را به عنوان يک فيلمنامه نويس حرفه اي تثبيت کرد. بااينکه در مرحله نگارش فيلمنامه "دختري با کفشهاي کتاني" صدرعاملي ازفريدون فرهودي خواست که نسخه اي جديد بر فيلمنامه قاسمخاني بنويسد و بخش هايي رابه داستان بيفزايد، اما نتيجه کم و بيش کاري يک دست از آب درآمد که براي زمان خودش فيلمي جسورانه به شمار مي رفت .

او برای نوشتن فیلم‌نامه (دختری با کفش‌های کتانی) موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه نویس از خانه سینما شد‏، بعد سناریو و سرپرست نویسندگی سریال «پاورچین» را به کارگردانی مهران مدیری بعهده گرفت.

پیمان قاسم خانی سابقه ساختن فیلمی کوتاه به نام "هزارپا" با بازی پگاه آهنگرانی، سروش صحت، بهاره رهنما و مهران مدیری را دارد.

"نان و عشق و موتور هزار" (ابوالحسن داوودي، 1380)، به عنوان يکي از موفق ترين کمدي هاي يک دهه گذشته، نشان داد که فيلمنامه هاي قاسم خاني جدا از رعايت حداقل استانداردهاي ژانر کمدي و دوري از لودگي هاي معمول، مي تواند عامه مخاطبان را نيز به سينماها بکشاند. "نان و عشق و موتور هزار" با بهره گيري از مولفه هاي حاکم بر فيلم فارسي ها، خود فيلم فارسي ها را دست مي انداخت و جدا از آن نگاهي تازه و بسيار کميک نسبت به رويدادهاي سياسي و اجتماعي دوران خودش داشت; نگاهي بسيار دلنشين تر از فيلم هاي جدي ساخته شده در آن برهه که سازندگانشان گمان مي کردند با آنها دارند برگي جديد در سينماي سياسي کشورمان ورق مي زنند.

"مارمولک" (کمال تبريزي، 1382)، که بي شک يکي از فيلمهاي جنجالي دهه هشتاد خورشيدي بود، قاسم خاني را تا جايگاه يک ستاره در ميان فيلمنامه نويسان مستقل سينماي ايران بالا برد. در سال 1382 موفقیت وی تکامل یافته، و برای نگارش فیلمنامه "مارمولک" به کارگردانی کمال تبریزی سیمرغ بلورین را دریافت کرد.

"پوکر" نخستين فيلمنامه جدي پيمان قاسم خاني بود که بسياري آن را بهترين فيلمنامه تاريخ سينماي ايران مي دانستند. اما اين فيلمنامه پس از چند بار دست به دست شدن ميان کارگردان هاي نام آشناي سينما، به کاظم راست گفتار رسيد و او نيز با تغييراتي فراوان آن را با نام "نقاب" جلوي دوربين برد و روانه اکران کرد. با اينکه فيلم در همان سر و شکل تغيير يافته فيلمنامه اش با کاستي هايي روايي همراه بود، اما همچنان داستاني مخاطب پسند و جان دار داشت. هرچند که خود قاسمخاني هنوز هم از به هدر رفتن آن فيلمنامه سخن مي گويد.

"سن پترزبورگ" (بهروز افخمي، 1388) و "ورود آقايان ممنوع" (رامبد جوان،1389 ) ديگر فيلمنامه هاي قاسم خاني در نيمه دوم دهه هشتاد خورشيدي بودند که سطح کيفي خوبشان باز هم ثابت کرد که او بهترين گزينه براي نوشتن فيلمنامه هايي کمدي در بدنه سينماي ايران است. پيمان قاسم خاني که فيلمنامه "سن پترزبورگ" را با همکاري برادرش، محراب، نوشته بود، در اين فيلم بار ديگر به طبع آزمايي در زمينه بازيگري دست زد و در کنار محسن تنابنده قرار گرفت.

علایق سینمایی

پیمان قاسم خانی در مصاحبه ای علاقه خود را به سینمای آمریکا نشان داده و عنوان کرده علاقه من به سینمای این کشور به این دلیل است که سینمای آمریکا پایتخت سینمای تجاری جهان است و تکنیک هایی که در نگارش فیلمنامه ی فیلم ها و سریال ها آمریکا مشاهده می کنم واقعا متفکرانه است   .

قاسم خانی همچنین با صحبتهایی که با منابع خبری داشته، خاطر نشان کرد؛ که تمایل و علاقه اصلی او در سینما‏، نویسندگی و تهیه‌کنندگی است و تا به حال به سراغ کارگردانی نرفته، بغیر از یک مورد که "نقاب" نام داشته و به گفته خود او به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه شد قادر به ساخت آن نشده است.وی عنوان کرد که معروفیتش را مدیون کارهای کمدی است‏، که در آن ایفای نقش کرده است.

جوایز و افتخارات

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "مارمولک" - 1382

برنده تندیس زرین بهترین فیلمنامه (همراه با فریدون فرهودی) از سومین جشن خانه سینما برای فیلم "دختری با کفشهای کتانی" - 1378

سابقه کاری در تلویزیون

منبع مطلب : iranianpath.com