ثبت شکایت اینترنتی در دیوان عدالت اداری چقدر زمان میبرد؟

یک نت ـ دیوان عدالت اداری با ایجاد درگاه خدمات الکترونیک، امکان ثبت غیر حضوری شکایت در این دیوان را به ‌صورت اینترنتی و آنلاین برقرار کرده ‌است؛
ثبت شکایت اینترنتی در دیوان عدالت اداری چقدر زمان میبرد؟

یک نت ـ ثبت شکایت اینترنتی در دیوان عدالت اداری چقدر زمان میبرد؟

دیوان عدالت اداری با ایجاد درگاه خدمات الکترونیک، امکان ثبت غیر حضوری شکایت در این دیوان را به ‌صورت اینترنتی و آنلاین برقرار کرده ‌است؛

 اشخاصی که تمایل دارند دادخواست خود را به‌ صورت غیر حضوری و اینترنتی ثبت کنند، باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و کد ثنا دریافت کنند.

 شخص شاکی پس ‌از دریافت کد ثنا باید به سامانه دیوان عدالت اداری وارد شود و هویت الکتریکی خود را احراز نماید. در نهایت پس ‌از پرداخت هزینه مربوط به دادرسی، به ثبت دادخواست بدوی یا تجدید نظر اقدام کند.

دادخواست

ثبت و ارسال دادخواست غیر حضوری به دیوان عدالت اداری:

دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایت ‌های مرتبط با سازمان ‌های دولتی را بر عهده دارد. در خصوص اجرای این تکلیف، ماده 23 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، به افتتاح درگاه ثبت دادخواست غیرحضوری و الکترونیکی در این دیوان اقدام کرده ‌است.

با افتتاح درگاه خدمات الکترونیک دیوان عدالت اداری یا همان سامانه ساجد، دادخواست ‌های بدوی و تجدید نظر توسط اینترنت ثبت می شوند؛ بنابراین به حضور فیزیکی شاکی و دستگاه ‌های اجرایی طرف شکایت نیاز نمی باشد.

https://vokalaye-divan.com/the-court/

سامانه ساجد و کاربرد آن:

سامانه ساجد به ‌منظور ثبت دادخواست ‌های ارباب ‌رجوع و پیگیری آن ‌ها در دیوان عدالت اداری راه اندازی شده‌ است. به طور کلی سامانه ساجد در موارد زیر کاربرد دارد:

1. دادخواست بدوی و تجدیدنظر را ثبت می ‌کند.

2. اعمال ماده 79 یا همان درخواست بررسی مجدد توسط رئیس دیوان را درخواست می کند.

3. از قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری درخواست می ‌کند تعارض آرای شعب بررسی شود.

4. درخواست ابطال مصوبات را پیگیری می‌ کند.

5. پاسخ اخطار رفع نقص و نامه‌ های مورد نظر را به بخش ‌های مختلف دیوان عدالت اداری ارسال می ‌کند.

با راه ‌اندازی سامانه اخذ دادخواست الکترونیک، دیگر به مراجعه حضوری مردم برای ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری احتیاجی نمی باشد؛ بنابراین شهروندان می ‌توانند به‌ صورت غیرحضوری دادخواست ‌های خود را ارائه دهند و در وقت و هزینه خود صرفه‌ جویی کنند.

سامانه ساجد علاوه‌ بر شهروندان برای دستگاه‌ های اجرایی نیز مفید می باشد؛ چرا که در گذشته دستگاه‌ های اجرایی برای پاسخ‌ گویی و تجدید نظرخواهی موظف بودند در دیوان عدالت اداری یا دفاتر خدمات حضور پیدا کنند. اما با کمک این سامانه، پاسخ ‌گویی و تجدید نظر خواهی بدون حضور در دیوان نیز انجام ‌پذیر می‌ باشد؛ بنابراین در اداره خود به دادخواست تجدید نظر اقدام می کنند تا روند کارها با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

ثبت شکایت اینترنتی در دیوان عدالت اداری چقدر زمان میبرد؟

در جواب این سوال باید خدمت شما عرض کنیم زمان لازم برای ثبت شکایت اینترنتی، به مدت زمان لازم برای انجام شدن موارد زیر بستگی دارد.

1. نحوه ثبت ‌نام در سامانه ساجد: در نظر داشته باشید اشخاص حقیقی، وکلا و اشخاص حقوقی تنها در صورتی می ‌توانند از سامانه ساجد استفاده کنند که قبلاً در سامانه ثنا ثبت‌ نام کرده باشند. بنابراین اگر تاکنون برای ثبت‌ نام در سامانه ثنا اقدام نکرده ‌اید، در مرحله اول باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید تا فرآیند ثبت ‌نام خود را تکمیل فرمایید. پس از تکمیل ثبت ‌نام، می‌ توانید از خدمات الکترونیکی قضایی دیوان عدالت اداری برخوردار شوید.

اشخاص حقیقی: اگر جزو اشخاص حقیقی هستید در صفحه اول سامانه ساجد کد ملی خود را وارد نمایید و بر روی دکمه بعدی کلیک کنید؛ اگر در گذشته برای ثبت ‌نام اقدام نکرده باشید به‌ طور اتوماتیک به صفحه ثبت ‌نام منتقل می ‌شوید. پس از سپری کردن مراحل ثبت‌ نام و ارزیابی اطلاعات، تأیید نهایی را انجام دهید تا فرآیند ثبت‌ نام خود را تکمیل کرده باشید.

دادگاه

وکلا: اگر جزء وکیل های کشور محسوب می ‌شوید در مرحله اول باید همانند افراد حقیقی ثبت‌ نام کنید و در حین روند ثبت‌ نام دکمه آیا وکیل می ‌باشم را فعال نمایید. سپس تصویر صفحه اول پروانه وکالت خود را در سامانه قرار دهید و پس از وارد کردن شماره پروانه وکالت و تاریخ اعتبار آن، به ثبت تمامی این موارد اقدام کنید. تایید یا عدم تأیید اطلاعات وکلا معمولا پس از 72 ساعت توسط پیامک به شما اطلاع داده می ‌شود. نام کاربری وکلا کد ملی شما می باشد، اما رمز عبور در حین فرایند ثبت ‌نام توسط خود شما تعیین می شود.

اشخاص حقوقی: اگر جزو اشخاص حقوقی به شمار می ‌آیید، پس ‌از انجام ثبت ‌نام در سامانه ثنا می‌ توانید ثبت ‌نام در سامانه ساجد را تکمیل نمایید. در نظر داشته باشید برای انجام این کار فرقی ندارد دولتی باشید یا غیر دولتی.   چرا که این روند برای هر دو حالت به طور یکسان سپری می شود.

شخصی که تحت عنوان مدیر حساب کاربری در سامانه ثنا شناسایی شده باشد، باید وظیفه ثبت ‌نام در سامانه ساجد را برعهده بگیرد. مدیر حساب کاربری باید در صفحه ابتدایی سامانه ساجد کد ملی خود را وارد کند و بر روی دکمه بعدی کلیک نماید. در صفحه ثبت ‌نام و در بخش نوع شخص ثبت ‌نامی، به انتخاب گزینه شخص حقوقی اقدام کند و اطلاعات خواسته ‌شده را به ‌طور کامل وارد نماید. پس ‌از ارزیابی اطلاعات و تأیید نهایی آن ‌ها، مدیر حساب کاربری ثبت ‌نام را به انجام رسانده ‌است.

در نظر داشته باشید ثبت ‌نام شخص حقوقی و مدیر حساب کاربری به ‌صورت هم ‌زمان انجام می ‌پذیرد. نام کاربری اشخاص حقوقی کد ملی آن ‌ها محسوب می ‌شود و پس‌ از نهایی شدن مراحل ثبت ‌نام، پیامک حاوی رمز عبور را دریافت می کنند.

2. ویرایش دادخواست:

شخص پس ‌از سپری کردن تمامی مراحل، باید به پرداخت هزینه اقدام کند. بنابراین تا زمانی ‌که هزینه به‌ طور کامل پرداخت‌ نشده باشد امکان ویرایش دادخواست برقرار نمی‌ باشد. در نظر داشته باشید هنگامی ‌که پرونده شما ناقص باشد کارشناس دبیرخانه پرونده مورد نظر را به شما باز می ‌گرداند تا نقص آن به طور کامل برطرف شود؛ به‌ همین دلیل امکان ویرایش دادخواست برقرار می‌ شود.

 اگر پرونده از وضعیت ارجاع به معاونت برخوردار باشد امکان ویرایش دادخواست برقرار نمی ‌باشد، به ‌همین‌ منظور شخص باید منتظر بماند تا پرونده برای بررسی به یکی از شعبه ها منتقل شود. پس ‌از ارسال پرونده به شعبه مورد نظر، در صفحه شروع و به وسیله ارسال لوایح و نامه‌ ها، ویرایش پرونده درخواست می‌ شود، این درخواست به مدیر دفتر شعبه ارسال شده و مدیر پس ‌از بررسی‌ های لازم پذیرش یا عدم پذیرش ویرایش را اعلام می ‌کند.

زمان لازم برای انجام تمامی این مراحل، مقدار زمان لازم برای ثبت شکایت اینترنتی در دیوان عدالت اداری را تعیین می ‌کند.

دادگاه

آیا امکان پیگیری دادخواست در سامانه ساجد برقرار می ‌باشد؟

در جواب این سوال باید عرض کنیم امکان پیگیری دادخواست (بدوی و تجدید نظر) وجود ندارد؛ چراکه سامانه ساجد فقط ثبت غیر حضوری دادخواست ‌های بدوی و تجدید نظر را انجام می ‌دهد. هنگامی ‌که پرونده در وضعیت ارجاع به معاونت قرار بگیرد امکان پیگیری دادخواست ‌ها از طریق سامانه ثنا برقرار می‌ شود.

در نظر داشته باشید سامانه‌ ای به نام آراء صحیح راه اندازی شده است که دسترسی به نسخه شماره یک این سامانه بر بستر وب در اختیار عموم افراد جامعه قرار دارد.

منبع : گروه تخصصی وکلای دیوان

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده