آمبولی ریه چیست

آمبولی ریه,آمبولی چیست,آمبولی ریه چیست,درمان آمبولی ریه,میزان خطر آمبولی ریه,غذاهای مفید برای آمبولی ریه,آمبولی ریه بعد از جراحی,درمان آمبولی ریه در طب سنتی,عوارض بعد از درمان آمبولی ریه,علائم آمبولی ریه در نوار قلب,آمبولی ریه در بارداری
آمبولی ریه

یک نت ـ آمبولی ریه (ریوی) چیست

آمبولی ریه ، به انگلیسی PE: pulmonary embolism به گرفتگی رگ آئورت ورودی به ریه توسط مواد منتقل شده از نواحی دیگر توسط جریان خون گفته می شود. امبولی ریوی درصد مرگ و میر بالایی دارد و حدود 30 درصد مبتلایان جان خود را از دست می دهند. در این مقاله شما را با علائم امبولی ریوی، راه ها تشخیص و درمان آمبولی در ریه آشنا می کنیم.

آمبولی ریه (ریوی) چیست

آمبولی ریه به انسداد یک و یا چند سرخرگ که موجب رسیدن خون به ریه ها هستند، آمبولی ریه گفته می شود. اغلب علت انسداد های سرخرگ ها، لخته شدن خون در سایر بدن و در نهایت رسیدن آن به ریه می باشد. گاهی نیز ممکن است علت این انسداد وجود غده، حباب های هوا و یا چربی در قسمت های دیگر بدن باشد.

چرا لخته شدن خون در شش ها (آمبولی ریه) خطرناک است

در صورت ایجاد و یا گیرافتادن لخته خون در سرخرگ، گرفتگی ریه صورت میگیرد و مانع از رسیدن خون و اکسیژن به سایر اندام ها می شود که این مشکل موجب آسیب دیدن بافت ریه و مرگ سلولی و اندامی می شود.

همچنین وجود شریان های گرفته، تنگی نفس و مشک در تنفس را به همراه دارد و در نهایت موجب مرگ می شود.

علائم وجود لخته خون در ریه کدامند

لخته خون ریوی نشانه های معمولا واضح و دردناکی دارد و باید به سرعت درمان شود. نشانه های امبولی ریوی عبارت اند از:

در صورت مشاهده هرکدام از این علائم مخصوصا در طولانی مدت (به مدت چند ساعت و یا چند روز) حتما آمبولانس را خبر کرده و به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

در بیمارستان، پزشکان با انجام آزمایشات مربوطه میتوانند علت را متوجه شده و در صورتی که این مشکل موجب مرگ شما بشود را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام می دهند. به همین خاطر انجام آزمایشات و مراجعه سریع به پزشک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

لخته خود در پا عامل امبولی ریه

لخته های خون در پاها متناسب با اینکه لک های موجود در رگ های عمیق پا و یا رگهای نزدیک سطح پوست ایجاد شود ، علائم مختلفی را شامل میشوند.

یکی از خطرناک ترین نوع لخته خون، لخته خون در رگ های عمیق پا یا ترومبوز وریدی عمقی (DVT) است.

لخته خون در رگ های عمیق میتواند موجب ورم، درد، گرما و قرمزی در ناحیه درگیر شود. لخته خون در رگهای نزدیک سطح پا یکی از دردناک ترین نوع لخته خون میباشد که میتواند موجب قرمزی و عفونت در ناحیه درگیر شود. این لخته ها گاهی اوقات باعث می شود رگ ها سخت و لخته شوند و این لخته ها به صورتی هستند که به نظر می رسد مانند بند ناف باشد . این رخداد یکی از رایج ترین نوع لخته خون در رگ های زیر زانو میباشد.

در صورتی که فکر میکنید دچار ایجاد لخته خون در پا شده اید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. ایجاد لخته خون در رگ های نزدیک سطح پوست کم خطر تر میباشد اما لخته خون در رگ های عمیق جدی تر و حساس تر میباشد و میتوان موجب رسیدن لخته های خون به ریه شوند. پزشک شما با انجام آزمایشاتی میتواند تشخیص دهد که آیا در بدن شما لخته خونی وجود دارد و محل آن کجاست.

آزمایش های تشخیص لخته خون در ریه

چندین تست وجود دارد که پزشک معالج شما میتواند با استفاده از آنها به وجود لخته های خون در ریه ها پی ببرند. چند نمونه از رایج ترین آزمایشات عبارت اند از:

آزمایش خون دی دایمر :

دایمر ماده ای در خون بوده و میزان این ماده در افرادی که دچار لخته خون در ریه باشند، اغلب بالا است. این آزمایش اغلب همزمان با سایر آزمایشات انجام می شود.

سی تی آنژیوگرام ریوی (CT-PA) :

سی تی آنژیوگرام نوع خاصی از اشعه ایکس میباشد که با استفاده از سیستم (کامپیوتر) صورت میگیرد. در طول این آزمایش یک رنگ به یکی از رگ های شما تزریق خواهد شد که این رنگ در اشعه ایکس نمایش داده می شود و در صورتی که یکی از رگ ها دچار گرفتگی شده باشد را نشان می دهد.

اسکن ریوی تهویه‌ای/ پرفیوژنی (V- Q SCAN) :

در این آزمایش، مقداری از یک گاز رادیواکتیو توسط فرد تنفس می گردد. همچنین مقداری رنگ در یکی از رگ های شما تزریق خواهد شد. پس از پخش شدن گاز و رنگ، پزشک تفاوت های ایجاد شده در اسکن را مشاهده خواهد کرد در صورتی که شریان ها دچار گرفتگی شده باشند، در تصاویر اسکن واضح است.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده