شتاب کرونا در تهران

یک نت ـ رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر در پیک سوم کرونا هستیم،گفت:در این پیک برخلاف دو پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتاب گرفتاری بیماری در تهران افزایش داشته است.
علیرضا زالی

یک نت ـ جلسه شورای فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، صبح امروز با حضور محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در این جلسه ضمن ارایه گزارش مختصری از فعالیت‌های ستاد، بیان کرد: در حال حاضر ۳۸۲ مرکز جامع سلامت در استان تهران مشغول به ارایه خدمت هستند که از این تعداد ۸۴ مرکز جامع به صورت ۱۶ و ۲۴ ساعته، در زمینه کرونا فعالیت دارند و مابقی خدمات بهداشتی عادی از جمله واکسیناسیون را ارایه می‌دهند. بر همین اساس استان تهران تنها استانی است که صد درصد برنامه‌های بهداشتی اولیه خود را محقق کرده است.

وی افزود: استان تهران بالغ بر یک میلیون جمعیت شناور دارد. پیش از بحران کرونا، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند که این میزان به حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است. همچنین در تهران ۵ هزار اتوبوس و ۷۰ هزار تاکسی مشغول خدمت رسانی هستند.

به گفته زالی، پدیده معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله گردی و سکونت اتباع بیگانه به ویژه اتباع بدون هویت، به طور تقریبی منحصر به استان تهران است.
 

رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه تهران گرانیگاه سیاسی و اقتصادی جامعه است، افزود: بالغ بر ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی در استان تهران محقق می‌شود.

وی سکونت‌های غیررسمی را نیز از دیگر چالش‌های حوزه بهداشتی اعلام کرد و گفت: تهران جایگاه پیچیده و متفاوتی دارد، به همین دلیل با همکاری استاندار تهران و سایر دستگاه های مرتبط، ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد.

زالی با اشاره به اینکه در حال حاضر در پیک سوم بیماری هستیم، گفت: در این پیک برخلاف دو پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتاب گرفتاری بیماری در تهران افزایش داشته است؛ همچنین اقامت بیمارستانی نیز در پایتخت با افزایش یک الی دو روزه همراه بوده است.

رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد: در این فاز فعلی با خوشه‌های جمعیتی خانوادگی مبتلایان نیاز به بستری مواجه هستیم. از طرفی ابتلای همکاران در مجموعه ارایه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی چالش دیگری در این زمینه است.

بازآرایی ارایه خدمات در بخش اجرایی متناسب با بحران کنونی نیست

وی در خصوص معضلات اساسی که مجموعه سلامت استان تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران با کاهش جدی درآمد اختصاصی رو به رو هستند و این وضعیت در حالی که بخش زیادی از امور بیمارستان‌های دانشگاهی بر درآمد اختصاصی تکیه دارد، نگران کننده است. از طرفی حجم مراجعان به شدت افزایش یافته و بیمارستان‌ها هم به بیماران کرونایی و هم به بیماران غیرکرونایی خدمت ارایه می‌دهند.

زالی با بیان اینکه، یکی از مواردی که مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی کرونا تکلیف کردند، جذب نیروی انسانی بود، ادامه داد: تاکنون حمایت‌های لازم در زمینه تامین نیروی انسانی تازه نفس صورت نگرفته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین معضلات کادر سلامت با توجه به نزدیک بودن فصل زمستان، تامین ذخایر راهبردی، دارو، تجهیزات، اقلام مصرفی و اقلام سرمایه‌ای است.

رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: متاسفانه در مسیر مقابله با بحران، سازمان‌های بیمه گر مشارکت جدی با نظام سلامت نداشتند و می‌توان گفت به طور کلی این بازآرایی ارایه خدمات در بخش اجرایی متناسب با بحران کنونی نیست. باید در این مسیر یک پنجره واحد داشته باشیم

زالی چالش دیگر را عدم درک عمیق و حساسیت آحاد مردم و مسئولان دانست و خواستار جدی تر شدن رویکرد مسئولان نسبت به بحران کرونا، جلوگیری از خستگی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به علت فرسایشی شدن شرایط و افزایش حساسیت جمعی به کمک رسانه‌ها شد.

وی اظهار کرد: عدم اجرای صحیح و قطعی برخی از مصوبات از معضلاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. پیش از این عنوان شد تهران با این شتاب بیماری بهتر است برای تجدید قوای نیروی بهداشتی و درمانی دو هفته تعطیل شود.

وی با اشاره به حضور فعال دانشجویان خلاق و نوآور در عرصه پژوهش مرتبط با کرونا، افزود: بسیاری از محققان مطالعات خوبی انجام دادند و حتی محصولات مهمی نیز تولید کردند اما بروکراسی موجود برای اخذ مجوز، آنها را دلسرد کرده است.

زالی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اجازه دهید جامعه علمی حرفشان را بزنند، افزود: با فرمایشات اخبر مقام معظم رهبری، پارادایم عملیاتی، اجرایی و اندیشه پردازانه در حوزه مقابله با کرونا شکل گرفته است. یکی از تاکیدات ایشان موضوع محله محوری و استفاده مجدد از نیروهای مردمی، جهادگر و داوطلب بود که فرمان هوشمندانه‌ای است، چراکه کنترل کرونا بدون مشارکت مردم شدنی نیست.
 

وی عنوان کرد: حضور نیروهای داوطلب و بسیجی علاوه بر جنبه‌های معنوی، در زمینه تامین معیشت و رفع مایحتاج خانوارهای کم برخوردار و افرادی که نیاز به ایزولاسیون دارند کمک کننده خواهد بود. همچنین غربالگری و بیماریابی به موقع در کنار این اقدامات ما را زودتر به نتیجه می‌رساند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام در جلسه شورای فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، یکی از اقدامات اساسی برای کنترل بیماری کرونا در کشور را راه اندازی سامانه‌ای پایدار با همکاری تمامی دستگاه ها دانست و گفت: برای این منظور نیاز به تعریف عملیاتی یکپارچه در حوزه سلامت حس می شود.

در این جلسه رضایی، ضمن تبریک هفته وحدت و ابراز تقدیر و تشکر از اعضای ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، به ویژه کارکنان و فعالان در حوزه بهداشت و درمان، بیان کرد: در این ستاد افراد نخبه، متخصص و فعال حضور دارند. از طرفی ویروس کرونا یک بیماری ناشناخته و فراگیر جهانی  است که ماهیت و رفتار ناشناخته و غیرقابل پیش بینی دارد. کشور ما نیز همچون تمامی کشورها درگیر مشکلات این بیماری هستیم.

وی ادامه داد: در پیک اول برخورد مطلوبی صورت گرفت و سامانه خوبی شکل گرفت ولی این سامانه تا اردیبهشت ماه دوام داشت. در پیک دوم و سوم نیز نیاز به تشکیل بسیج جدی و سراسری احساس شد، با این تفاوت که سرعت سرایت و همه گیری ویروس نسبت به اوج های قبل افزایش شدیدی داشته است.

دبیر تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ورود به موقع و هوشمندانه مقام معظم رهبری و فرمایشات دقیق ایشان برای مقابله با بحران کنونی، عنوان کرد: در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، مقام معظم رهبری اختیاراتی را به مسئولین دادند تا قرارگاهی متمرکز با همه امکانات کشور بسیج شوند. این یک فرصت طلایی است که باید استفاده شود.

به گفته وی، با ورود مقام معظم رهبری، انتظار می‌رود اقدامات لازم در جهت کنترل فوری بیماری و پایدارسازی سامانه‌ای دراز مدت انجام شود.

رضایی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید به میدان بیایند تا سامانه‌ای پایدار شکل گیرد تا علاوه بر کنترل بیماری از بروز موج های بعدی نیز جلوگیری کند. اگر این اتفاق نیفتاد، ویروس کووید-۱۹ بعد از مدتی دوباره از کنترل خارج می‌شود و فرسودگی نیروها، تجهیزات، افراد پشتیبان و حتی مردم هم افزایش می یابد.

وی با تاکید بر لزوم طراحی عملیاتی هماهنگ و یکپارچه متناسب با اقلیم‌های مختلف برای جلوگیری از انتقال ویروس، عنوان کرد: اینکه در هر اقلیم باید از کدام نقاط شروع به فعالیت کرد تا پایدارسازی امکان پذیر باشد، اهمیت بسزایی دارد. باید عملیات سلامت تعریف کنیم تا سامانه پایدار در استان مستقر شود.

رضایی در خصوص سیاست‌های کلی سلامت که ۶ سال پیش ابلاغ شد، عنوان کرد: اگر به این سیاست‌ها جدی عمل می شد، راندمان بسیار بالا می‌رفت. به تمامی اعضای فعال در حوزه سلامت توصیه می‌کنم این سیاست ها را مطالعه و تا جایی که می‌توانند آن را عملیاتی کنند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: در حال حاضر با یک تهدید و یک فرصت بزرگ رو به رو هستیم. تهدید به این دلیل که این بیماری باید هرچه زودتر کنترل شود و از طرفی باید از فرصت استفاده کرده تا آسیب‌ها را مشخص و  پاکسازی کنیم، نقاط ضعف را شناسایی کنیم و آنها را از بین ببریم تا بتوانیم با بهره وری بیشتر و هزینه کمتر از بحرانها گذر کنیم.
 

وی هدف نظارت های مجمع تشخیص مصلحت نظام را آسیب شناسی و حل مشکلات اعلام کرد و گفت: امیدواریم جامعه سلامت کشور سیاست های ابلاغی سلامت را مطالعه و مشکلات آن را بیان کنند تا از نظراتشان استفاده کنیم، به ویژه در این مدتی که در حال تنظیم سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه هستیم.

در این نشست سردار محمد رضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، حسن حسن زاده فرمانده سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران، حجت الاسلام حمیدرضا دانایی مسئول قرارگاه مردمی مدافعان سلامت، سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، سردار حمید هداوند جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، امیدوار رضایی رییس بیمارستان لقمان حکیم، ابوالقاسمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و دکتر جلال کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کووید-۱۹ ارائه دادند و در خصوص تقویت زیرساخت‌های پایتخت، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط و سازماندهی گروه های جهادی محله محور به بحث و تبادل نظر پرداختند.
منبع: فارس

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده