راه های عدم وابستگي به دوستان و معلمان چيست؟

یک نت ـ دغدغه و احساس نگراني‌تان قابل درک است، اميدوارم در همه مراحل زندگي موفق باشيد. توجه داشته باشيد که اگر شما خودپذيري بالاي داشته باشيد
وابستگي

یک نت ـ راه های عدم وابستگي به دوستان و معلمان چيست؟

پاسخ:

دغدغه و احساس نگراني‌تان قابل درک است، اميدوارم در همه مراحل زندگي موفق باشيد. توجه داشته باشيد که اگر شما خودپذيري بالاي داشته باشيد، ديگران هم شما را دوست خواهند داشت، و اگر برفرض هم کسي شما را دوست نداشته باشد، نگراني و دلهره‌اي در اين باره نخواهيد داشت، پس سعي کنيد نگاه به خودتان را مثبت کنيد. در ادامه نکات و راهکارهاي بيان مي‌شود:

1. سطح عزت نفستان را افزايش دهيد، براي آنكه دوباره به عزت نفس دست يابيد نكات زير مي‌توانند مفيد باشند:
- هر روز ساعتي را براي خوشحال كردن خودتان اختصاص دهيد.
- روي نكات مثبت و موفقيت‌هايتان تمركز كنيد.
- «نه» گفتن را ياد بگيريد.
- به خواسته هايتان توجه كنيد.
- براي آنكه مورد پسند ديگران قرار بگيريد، سعي نكنيد خودتان را تغيير دهيد.
- به‌نظر خودتان اهميت دهيد.
- در ذهنتان تصوير مثبتي از خود داشته باشيد.
- با افراد مثبت نشست و برخاست كنيد.
- از خودتان مواظبت كنيد.
- از تنها ماندن لذت ببريد.
2.  نقاط قوت خود را در يک برگه يادداشت کنيد و مجموعه اي از توانمنديهاي خود را شناسايي کنيد. و در مورد خود واقع بين باشيد. انسان بايد خود را با همه توانمندي ها و شرايط خاص خودش بپذيرد و قبول کند که من با همه محدوديت هايم اين هستم و در عين حال محاسن و نقاط قوتي نيز دارم.
3. سعي کنيد افکار منفي را از خود دور کنيد و آنها را با افکار صحيح جايگزين کنيد.
4. افکار تحقير کننده را از خود دور کنيد.
5. سعي کنيد توجه خود را به توانمندي ها و قابليت هاي خود معطوف کنيد و نقاط ضعف خود را کوچک بشماريد.
6. تلقين مثبت را فراموش نکنيد. به خود تلقين کنيد که من از بقيه چيزي کم ندارم؛ خيلي نقاط مثبت دارم که خيلي از افراد ندارند؛ من نبايد ترسي از حضور در جمع داشته باشم؛ همه کساني که به راحتي در حضور استاد صحبت مي کنند در توانايي ها و استعداد ها با من همطراز مي باشند و جاي نگراني نيست.
7. هرگز خود را سرزنش نکنيد.
8. زماني که در روابط خود با ديگران شکست مي‌خوريد، سعي کنيد تفسيري منطقي از اين شکست داشته باشيد؛ به جاي اينکه اين شکست را به خود و دائمي اِسناد بدهيد، آن را به عوامل بيروني مستند کنيد و آن را ناپايدار قلمداد کنيد.
9. قدرت تحمل خود را براي مواجه شدن با ناکامي هاي احتمالي افزايش دهيد.
10. از مقايسه کردن خود با ديگران بپرهيزيد و تفاوتهاي فردي را مورد نظر قرار دهيد.
11. به خاطر داشته باشيد که بعضي اوقات شکست ها و ناکامي ها خود برکت هستند و انسان با کوله باري از تجارب حاصل، اهداف و برنامه هاي زندگي خود را مورد بازنگري قرار مي دهد و با انتخاب رويه و حرکت تازه، توفيقات بيشتري را کسب مي کند.
12. بخشي از اوقات خودتان را براي ورزش، استراحت، تفکر، تنش زدايي و تمرين آرامش رواني ـ عضلاني اختصاص دهيد. رهايي از نگراني ها و تنش هاي رواني براي شما امري لازم و ضروري است.
13. سعي کنيد در برقراري ارتباط با ديگران ابتکار عمل را به دست بگيريد. چيزي بدهيد و يا مطالبه کنيد. (مثلا شيريني و ميوه تعارف کنيد، قلم و تقويمي هديه کنيد، سؤالي بپرسيد و يا کتاب و مجله اي را به امانت بخواهيد و ...).

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده