اضافه وزن کودکانی که به کرونا مبتلا شده اند

یک نت ـ بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که 60 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور دچار چاقی هستند. با شیوع کرونا الگوی غذایی تغییر کرده و تحرک کمتر شده است. این موضوع موجب افزایش چاقی در کودکان شده است.
چاقی کودکان در اثر مبتلا به کرونا

یک نت ـ زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود کمتر از 5 درصد جمعیت ایران در معرض ناامنی غذایی هستند. در 25 سال گذشته و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت با اقدامات و مداخلاتی که انجام شد در سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال کشور کاهش بسیار قابل ملاحظه ای را داشته ایم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: یکی از مهمترین شاخص ها، بررسی سوء تغذیه در کودکان زیر 5 سال است که این شاخص در کشور ما به بیش از 75 درصد افزایش پیدا کرده است.
نگران امنیت غذایی در کشور نیستیم

او با بیان اینکه نگران امنیت غذایی در کشور نیستیم، ادامه داد: بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که 60 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور دچار چاقی هستند. با شیوع کرونا الگوی غذایی تغییر کرده و تحرک کمتر شده است. این موضوع موجب افزایش چاقی در کودکان شده است.

عبداللهی گفت: دورریز غذا یکی از مشکلاتی است که در کشور با آن رو به رو هستیم. طبق آمار حدود 30 درصد ضایعات غذایی داریم، بخش زیادی از این ضایعات به مصرف کننده برمی گردد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور پایین است که علت اصلی آن عادت بد غذایی است، از طرفی وقتی قیمت شیر و لبنیات افزایش پیدا می کند دهک های پایین و کم درآمد قدرت خرید این محصولات را ندارند. برای حل این مشکل باید یارانه شیر و لبنیات برای اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته شود. البته برای مادران باردار و کودکان مستضعف سبد غذایی در نظر گرفته شده است.

عبداللهی گفت: پشنهادی به دولت داده ایم که بخشی از یارانه قند و شکر به سمت مصرف شیر و لبنیات سوق داده شود. هم اکنون با چاقی و بیماری های قلبی- عروقی مواجه هستیم و یکی از راهکار ها برای جلوگیری از این بیمار ها تخصیص یارانه منابع پروتئینی و ریز مغذی ها است.

او ادامه داد: علاوه بر این مسائل فرهنگی نیز مهم است. بیشتر مردم شیر را در مصرف روزانه خود ندارند و تقویت این بخش نیازمند فرهنگ سازی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس مطالعات کشوری حدود 3.8 درصد کودکان کم وزن بوده و حدود 4 درصد آن ها دچار کوتاهی قد هستند. در گذشته 24 درصد کودکان چاق بوده اند که اکنون این میزان حدود 10 درصد افزایش یافته است.

عبداللهی ادامه داد: در دوران کرونا بحث تغذیه بسیار مهم است، زیرا اگر بدن فرد ضعیف باشد خیلی زودتر به کرونا مبتلا می شود.

او گفت: در دوران کرونا نقش تغذیه و اصلاح الگوی غذایی در کاهش شدت بیماری و مرگ و میر های ناشی از این بیماری بسیار مهم است. فائو و سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با بحران غذایی در روز های کرونایی هشدار های زیادی داده اند. این دو سازمان معتقدند امکان بروز ناامنی غذایی در این شرایط بیش از پیش وجود دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: در ایران اقدامات خوبی جهت کمبود های تغذیه ای کووید 19 در حال انجام است که کنترل قیمت مواد غذایی برای دسترسی بهتر مردم، یکی از همین اقدامات است. داشتن الگوی غذایی صحیح شانس ابتلا به کرونا را کاهش می دهد.

او در ادامه تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلا به کرونا و تقویت بدن مصرف هر نوع سبزی و میوه مناسب با فصل می تواند بسیار کمک کننده باشد. در مناطق آسیب پذیر به کودکان 2 تا 5 سال آسیب پذیر ویتامین A داده می شود.
موارد تقلبی مکمل های ورزشی در کشور وجود دارد

عبداللهی گفت: وظیفه نظارت بر مکمل های ورزشی بر عهده اداره مکمل ها است. این مکمل ها نباید خودسرانه مصرف شوند و باید زیر نظر متخصص تغذیه باشد.
منبع: همگردی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده