بهترین زمان خوردن میوه‌جات

یک نت ـ افرادی که دارای اهداف کاهش وزن و یا مبتلا به دیابت هستند می‌توانند برای خوردن میوه از زمان بندی خاصی استفاده کنند.
میوه

یک نت ـ علی رغم ادعاهای بسیاری از وب سایت‌ها، زمانی تحت عنوان “بهترین زمان برای خوردن میوه” وجود ندارد و زمان خوردن میوه کاملا به خود شخص بستگی دارد. به گفته این افراد، افرادی که دارای اهداف کاهش وزن و یا مبتلا به دیابت هستند می‌توانند برای خوردن میوه از زمان بندی خاصی استفاده کنند.

 اگر افراد میوه را بعد از ظهر، با معده خالی بخورند، یا اگر از خوردن میوه با غذاهای خاص اجتناب کنند، می‌توانند به فواید سلامتی بیشتری دست یابند. البته که هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. در این مقاله، به بررسی باورهای نادرست مربوط به زمان خوردن میوه، به همراه راه‌هایی برای مصرف میوه برای کاهش وزن و مدیریت دیابت، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

باورهای نادرستی در مورد زمان خوردن میوه وجود دارد. در قسمت زیر، چهار مورد از باورهای نادرست رایج و شواهد پشت پرده آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

باور نادرست اول: بعد از ظهر بهترین زمان برای خوردن میوه است
برخی منابع می‌گویند که خوردن میوه در بعد از ظهر نسبت به صبح می‌تواند فواید بیشتری برای سلامتی داشته باشد. برخی دیگر ادعا می‌کنند که بهترین زمان برای خوردن میوه صبح هنگام پس از بیدار شدن از خواب به همراه یک لیوان آب است.

با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن میوه در صبح یا عصر بعد از ظهر تأثیر میوه بر سلامتی فرد را تغییر می‌دهد.

تئوری خوردن میوه در بعد از ظهر بر این عقیده استوار است که خوردن میان وعده با قند بالا در این زمان می‌تواند سطح قند خون را بالا برده و دستگاه گوارش را “بیدار کند”.

با این حال، تمامی غذاهای حاوی کربوهیدرات سطح قند خون را بالا می‌برند و زمان تاثیر چندانی در این زمینه ندارد. سیستم گوارشی همیشه برای شروع عملیات‌ها در هر زمان از روز آماده است.

گفته می‌شود، هنگام انتخاب میان وعده برای بعد از ظهر، میوه یک گزینه عالی و فوق العاده است. میوه‌ها سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، به این معنی که هضم آن‌ها طولانی‌تر از کربوهیدرات ساده مثل نان سفید است. این می‌تواند به احساس سیری طولانی‌تر کمک کند و از خوردن تنقلات ناسالم در طول روز جلوگیری کند.

علاوه بر این، میوه‌ها طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و فواید سلامتی را فراهم می‌کنند. مصرف میوه‌ها با یک چربی سالم یا پروتئین می‌تواند تعادل و انرژی پایدار بیشتری را فراهم کند. با ترکیب میوه با مشتی آجیل یا دانه و یا کمی آووکادو از یک غذای سرشار از مواد مغذی لذت ببرید.

باور نادرست دوم: از خوردن میوه قبل از خواب خودداری کنید
به طور کلی، خوردن یک وعده غذایی کامل در ساعات قبل از خوابیدن می‌تواند چرخه خواب فرد را مختل کند. با این حال خوردن میوه در مقایسه با سایر غذاها، به ویژه غذاهای فرآوری شده، کمتر در خواب اختلال ایجاد می‌کند.

طبق گفته‌های بنیاد ملی خواب، خوردن برخی غذاها قبل از خواب به دلیل فرآیندهای هضم بدن می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند. آن‌ها توصیه می‌کنند از خوردن مواد غذایی با قند فرآوری شده درست قبل از خواب پرهیز کنید، زیرا این می‌تواند باعث افزایش سریع سطح انرژی شود. انتخاب میوه تازه ممکن است گزینه بهتری باشد.

علاوه بر این، آن‌ها خوردن موز قبل از خواب را توصیه می‌کنند، از آنجا که خوردن موز قبل از خواب پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، این می‌تواند می‌تواند مانع از گرفتگی شبانه پا (nighttime leg cramping) شود. همچنین خوردن میوه‌هایی همچون میوه‌هایی با منیزیم بالاتر مانند پلنتین، زردآلو یا خرما نیز می‌تواند به آرامش و خواب بهتر کمک کند.

باور نادرست سوم: میوه را با شکم خالی بخورید
برخی افراد بر این باورند که خوردن میوه با معده خالی فواید سلامتی بیشتری را به همراه دارد. این باور عمدتاً از طریق وب سایت‌ها و ایمیل‌های زنجیره‌ای رایج شده است.

ایده این است که خوردن میوه با غذا باعث کند شدن فرایند هضم غذا می‌شود، به این معنی که غذا برای مدتی طولانی در معده قرار می‌گیرد که می‌تواند فاسد و یا تخمیر شود. این نظریه می‌گوید که این امر موجب گاز، نفخ، و ناراحتی گوارشی می‌شود.

درست است که میوه هضم غذا را کندتر می‌کند، اما این چیز بدی نیست. فیبر بخش مهمی از تمام رژیم‌های غذایی است و سلامت روده را تقویت می‌کند. هضم کندتر نیز به فرد کمک می‌کند تا مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد.

حتی اگر میوه برای مدت غیر معمول در معده باقی بماند، به دلیل توانایی معده در جلوگیری از رشد باکتری‌ها، میوه احتمال پوسیدگی نخواهد داشت. بیشتر میکرو ارگانیسم‌ها قادر به رشد در اسیدیته شکم نیستند.

افرادی که مشکلات گوارشی دارند باید در مورد نیازها و داروهای خاصی که ممکن است به روند هضم کمک کند، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنند.

باور نادرست چهارم: دیابت و میوه جدا از وعده‌های غذایی
ادعای دیگر اظهار دارد که بهترین زمان برای خوردن میوه در افراد مبتلا به دیابت ۱ الی ۲ ساعت قبل یا بعد از غذا است.

همانطور که در ابتدا گفته شد، این باور مبتنی بر این عقیده است که خوردن میوه با یک وعده غذایی می‌تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند و به دلیل مشکلات رایج در دستگاه گوارش، این اختلال در هضم غذا می‌تواند شخص مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار دهد.

اول اینکه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن میوه جدا از غذا، گوارش را بهبود خواهد بخشید، وجود ندارد. دوم، برای فرد مبتلا به دیابت، خوردن میوه به تنهایی می‌تواند باعث شود که قند سریع‌تر وارد جریان خون شود و به طور بالقوه قند خون را بیشتر از زمانی که میوه به همراه غذا خورده شود، افزایش دهد.

به جای خوردن میوه به طور جداگانه، فرد مبتلا به دیابت می‌تواند از ترکیب میوه‌ها با سایر غذاهای دارای پروتئین، فیبر یا چربی‌های سالم بهره‌مند شود. طبق تحقیقات انجام شده، پروتئین، فیبر و چربی به معده کمک می‌کند تا انتشار مواد غذایی در روده کوچک کند شود. به این ترتیب بدن مقادیر کمتری قند را به طور همزمان جذب می‌کند که این امر تأثیر آن بر میزان قند خون را محدود می‌کند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که فیبر محلول می‌تواند بالا رفتن قند خون را کاهش دهد، که این می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. علاوه بر این، لذت بردن از یک تکه میوه قبل از غذا به خاطر ایجاد احساس سیری زودرس، می‌تواند در جلوگیری از پرخوری موثر باشد.

بهترین زمان میوه خوردن برای کاهش وزن چه زمانی است؟
در حالی که هیچ زمان بندی جادویی خاصی وجود ندارد، اما قطعا زمان خوردن میوه می‌تواند برای رسیدن به این هدف تاثیرگذار باشد. از آنجا که میوه‌ها سرشار از فیبر هستند، می‌توانند به فرد کمک کنند که برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری داشته باشد.

طبق یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷، رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به فرد کمک کند تا کمتر غذا بخورد. از آنجا که مصرف کالری کمتری باعث کاهش وزن می‌شود، افرادی که قصد کاهش وزن دارند می‌توانند از این زمان بندی مصرف میوه استفاده کنند. خوردن میوه‌های مغذی و کم کالری قبل از غذا می‌تواند احساس سیری طولانی تری را در فرد ایجاد کرده و بنابراین باعث می‌شود که در طی وعده غذایی پرخوری نکند. خوردن میوه در کنار وعده غذایی می‌تواند به فرد کمک کند تا غذاهای با کالری بالای کمتری بخورد. جایگزینی میان وعده‌های پر کالری با میوه، در هر زمانی در طول روز، راه خوبی برای تقویت کاهش وزن است.

بهترین زمان برای خوردن میوه برای افراد مبتلا به دیابت، چه زمانی است؟
هنگامی که فرد مبتلا به دیابت است، غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌تواند باعث افزایش پیک قند خون شود. با گذشت زمان، پیک‌های مکرر می‌توانند منجر به عوارض سلامتی پایدار شوند.

میوه‌ها حاوی کربوهیدرات‌هایی از جمله قند هستند و به همین دلیل می‌توانند سطح قند خون را تحت تأثیر قرار دهند. اما میوه‌ها شاخص گلیسمی پایینی دارند، به این معنی که در مقایسه با سایر مواد غذایی تأثیر کمتری در سطح قند خون دارند. این به دلیل دارا بودن فیبر زیاد میوه است و این موضوع میوه را به انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی تبدیل می‌کند.

برای کاهش تأثیر میوه‌ها بر قند خون، افراد مبتلا به هر نوع دیابت می‌توانند میوه را با غذاهای دیگر یا حتی وعده غذایی حاوی پروتئین یا چربی مصرف کنند. فیبر میوه باعث می‌شود قند با سرعت کمتری وارد روده کوچک بدن شود.

خوردن میوه به طور جداگانه از وعده‌های غذایی، می‌تواند باعث شود قند خیلی سریع وارد جریان خون شود، مگر اینکه فرد میوه را با پروتئین یا چربی سالم جفت کرده باشد.

در مورد نیازهای کربوهیدرات و نحوه ترکیب مناسب آن‌ها در هنگام مدیریت هر نوع دیابت، با پزشک، متخصص تغذیه یا مربی دیابت صحبت کنید.

و، اما سخن پایانی…
میوه‌ها یک ماده غذایی سالم هستند که بسیاری از مواد مغذی مفید از جمله فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را در اختیار بدن قرار می‌دهند. چهار مورد از باورهای نادرست در مورد زمان مصرف میوه را در قسمت بالا گفتیم، در حالی که شواهد علمی برای تایید این باورها وجود ندارد، افراد می‌توانند در هر ساعت از روز میوه را با غذا و یا بدون غذا مصرف کنند. با این حال، برای کمک به بهبود روند کاهش وزن و یا کاهش اثرات مصرف میوه بر روی سطوح قند خون از یک برنامه زمان بندی شده استفاده کنید.
منبع: مجله آلامتو

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده