این رژیم غذایی درمان اضطراب شماست

یک نت ـ اختلالات اضطرابی یک گروه ناهمگن از اختلالات رایج سلامت روان است که اغلب با ترس بیش از حد، نگرانی و بیش انگیختگی مشخص می شود. اشکال مختلفی از اضطراب وجود دارد که شامل اختلال اضطراب عمومی، اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و مواردی از این دست می شود.
اسطوخودوس

یک نت ـ علت اصلی اضطراب به خوبی مشخص نشده، اگرچه یک جزء ژنتیکی واضح برای اضطراب شناخته شده است. همچنین یک تجربه ناخوشایند در دوران کودکی می تواند یک عامل مهم اضطراب باشد و ممکن است فرد را تا بزرگسالی تحت تأثیر قرار دهد.

در این زمینه درمان های تغذیه ای که علت های متابولیکی اساسی اضطراب را مورد هدف قرار می دهد، می تواند مؤثر باشد. برای مثال نداشتن تعادل قند خون یا گرسنگی می تواند اضطراب را افزایش دهد و در صورتی که علائم اضطراب در اواخر صبح یا بعد از ظهر، پس از چندین ساعت گرسنگی بدتر شود باید به این امر مشکوک شد.

بنابراین دریافت وعده های غذایی کوچک تر و متعادل حاوی پروتئین و کربوهیدرات های با گلیسمی پایین و حفظ زمان بندی وعده های غذایی توصیه می شود.

در اضطراب کمبودهای تغذیه ای به ویژه ویتامین D، ویتامین های B و منیزیم ممکن است وجود داشته باشد. کمبود منیزیم می تواند ایجاد اضطراب کند و از طرفی اضطراب هم می تواند از دست دهی منیزیم را افزایش دهد.

در صورتی که دریافت فولیک اسید، B۱۲، روی، منیزیم و ویتامین D در رژیم غذایی کمتر از دریافت مرجع رژیمی (DRI) باشد نیز دریافت این مواد مغذی به کمک مولتی ویتامین در نظر گرفته می شود.

کافئین و اضطراب

حذف غذاهای حاوی کافئین (همچون قهوه و نوشیدنی های انرژی زا) نیز به مدت سه تا چهار هفته برای مشاهده احتمال کاهش اضطراب توصیه می شود. البته علائمی مانند سردرد برای قطع به یک باره مصرف کافئین به مدت هفت تا ۱۰ روز پیش بینی می شود.

کاهش مصرف کافئین به مقادیر نصف گذشته، هر از چهار تا هفت روز ممکن است از این امر جلوگیری کند. تغییر مصرف قهوه به چای سبز نیز می تواند کمک کننده باشد. زیرا چای سبز کافئین کمتری داشته و حاوی «تیانین»، یک اسید آمینه آرام بخش است.

اضطراب ممکن است با دوزهای پایین کافئین (مقادیر موجود در قهوه ای که کافئین زدایی شده) نیز برانگیخته شود. در این صورت تغییر به چای های عاری از کافئین ممکن است لازم باشد.

تاثیر میوه، سبزی و ورزش در کاهش اضطراب

یک مطالعه که به تازگی بر روی بانوان سالم انجام شد، نشان داد دریافت بیشتر غذاهای تخمیر شده که حاوی پروبیوتیک هاست، همچون ماست، کفیر و سبزی هایی که تحت تخمیر لاکتیک اسیدی قرار گرفته اند، ممکن است در برابر علائم اضطراب اجتماعی و روان ‌رنجوری (نوروتیسیزم) محافظت کننده باشد.

همچنین مصرف بالای میوه ها، سبزی ها و مداومت در ورزش کردن با کاهش اضطراب اجتماعی همبستگی دارد.

به علاوه، دریافت های غذایی که به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کند، ممکن است در کاهش اضطراب نقش داشته باشد. برای مثال کمبود اسیدهای آمینه «تریپتوفان»، «فنیل آلانین» یا «تیروزین» با اضطراب در ارتباط است.

آیا اسطوخودوس به کاهش اضطراب کمک می کند؟

همچنین به طور سنتی، اسطوخودوس به عنوان یک داروی گیاهی با خواص ضد اضطراب همراه بوده است. بوی اسطوخودوس نیز آرام بخش است؛ بنابراین نگهداری یک گلدان پر از گل های اسطوخودوس (حتی خشک شده) یا استفاده از اسپری روغن اسطوخودوس می تواند کمک کننده باشد. استفاده از کپسول اسطوخودوس هم می تواند آرامش بخش بوده و نیاز به داروهای آرام بخش را کاهش دهد.

البته باید توجه داشت که اسطوخودوس ممکن است باعث خواب آلودگی شود و مصرف آن احتمال دارد با برخی داروها همچون ضدتشنج ها، ضد انعقادهاو داروهای کاهنده کلسترول تداخل داشته باشد.

علاوه بر این، اگر بانویی باردار یا شیرده باشد و یا فردی از داروها یا مکمل هایی که باعث خواب آلودگی یا کاهش فشار خون می شود استفاده می کند، اسطوخودوس را نباید بدون توصیه پزشکی مصرف کرد.

در نهایت، روش های درمانی مانند مراقبه(مدیتیشن) و یوگا نیز ممکن است برای کاهش اضطراب مفید باشد.
منبع: بهداشت نیوز

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده