ساخت مسکن در 8 سال گذشته 50 درصد افت داشته است

یک نت ـ در حالی است که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای احداث ساختمان در سال 92، 768 هزار و 141 واحد بوده است این آمار در سال 98 به 382 هزار و 565 پروانه رسیده است.
ساخت مسکن

یک نت ـ به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، هرچند کاهش قدرت خرید خانواده‌ها به خصوص در دو سال اخیر و سبقت رشد قیمت‌های مسکن از درآمد افراد، بر کاهش معاملات تاثیر داشته اما گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بخش عرضه مسکن نیز در 8 سال گذشته دچار رکود گسترده‌ای شده است.

سایه رکود بر سر ساخت مسکن

بر اساس گزارش «طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» مرکز آمار در سال 96، «تعداد 322 هزار و 962 واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش بینی شده» که این عدد برای سال 98 به 382 هزار و 565 پروانه رسیده که طی دو سال و با وجود التهاب در بازار مسکن تنها افزایش 18 درصدی ساخت‌ و ساز را نشان می‌دهد.  از سوی دیگر در سال 96 حدود 65 هزار و 118 پروانه واحد مسکونی برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران صادر شد که این رقم در سال گذشته با افتی سه درصدی به 63 هزار و 398 پروانه رسید. این در حالی است که در سال 92 تعداد واحدهای مسکونی ذکر شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای احداث ساختمان 768 هزار و 141 واحد بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در شهرهای بزرگ و به نسبت توسعه یافته، روند صدور پروانه‌های ساخت و ساز افت محسوسی داشته به گونه‌ای که طی سال‌های 92 تا 98 در تهران 50، در اصفهان 54 و در کل کشور نیز 50 درصد کاهش داشته است.

اما در سوی دیگر در استان‌های کمتر توسعه یافته و محروم، ساخت و ساز بهبود داشته است. به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان و ایلام رشد 29 و 56 درصدی در صدور پروانه‌های ساخت‌وساز گزارش شده است. آمارها نشان می‌دهد تعداد پروانه‌های صادر شده برای ساخت و ساز در سال گذشته و در تهران کاهش 17.1 درصدی داشته و تعداد 9013 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ صادر شده است.

در سال 98 کل پروانه‌های صادر شده برای ساخت و ساز واحد مسکونی در کشور 382 هزار و 565 بوده که نسبت به سال قبلش افزایش 1.6 درصدی داشته است. افزایش صدور پروانه‌های ساخت واحد مسکونی در حالی است که بر اساس تخمین مراکز آماری مانند وزارت راه و صحبت‌های مسوولان، نیاز سالانه کشور به خانه بین یک تا دو میلیون واحد مسکونی است.

جهش قیمت مسکن از 4 میلیون به 24 میلیون

در ادامه این گزارش که روزنامه اعتماد آن را منتشر کرده آمده: در شش ماه نخست سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی بر اساس گزارش بانک مرکزی 19 میلیون و 920 هزار تومان اعلام شده؛ متوسط قیمت هر مترمربع خانه در فروردین و با وجود شیوع کرونا، قرنطینه و کاهش شدید معاملات با 2.1 درصد کاهش نسبت به اسفند به 15 میلیون و 300 هزار تومان رسید. این رقم نسبت به فروردین سال 97 افزایش 35.7 درصدی را نشان می‌دهد.

اما نکته در این است که در سال 96 و پیش از به اوج رسیدن نوسانات ارزی در پایان تابستان، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اولین ماه سال 4 میلیون و 218 هزار تومان بود که در شهریور، 4 میلیون و 756 هزار تومان را به ثبت رسانید. این در حالی است که متوسط قیمت در شهریور سال جاری به 24 میلیون و 288 هزار تومان رسیده بود.

مقایسه گزارش‌های رسمی پیرامون بازار مسکن نشان می‌دهد در 6 ماه نخست سال 96 و سال جاری، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن جهشی در حدود 345 درصد داشته و تعداد معاملات نیز کاهشی 30 هزار و 261 واحدی داشته به گونه‌ای که در 6 ماه نخست سال جاری به 54 هزار و 921 واحد رسیده است. کمترین متوسط قیمت هر واحد مسکونی در فروردین 98 حدود دو میلیون تومان برآورد شد که در فروردین سال جاری به 7 میلیون و 410 هزار تومان رسید. این در حالی است که کمترین قیمت در شهریور سال جاری نسبت به شهریور سال 96 افزایشی 367 درصدی داشته و حدود 10 میلیون و 410 هزار تومان را ثبت کرد.

بازار مسکن اسیر تصمیمات موقتی است

به نظر می‌رسد بازار مسکن بیش از هر زمان دیگری اسیر تصمیمات کوتاه‌مدت و موقتی شده که تنها اثرات کوتاه‌مدت و چند هفته‌ای دارند. مانند آنچه پس از توصیه وزیر به نخریدن خانه رخ داد.  وزیر راه و شهرسازی به تازگی در مصاحبه‌ای از ارایه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن به بانک مرکزی خبر داده است. هر چند افزایش سقف تسهیلات به نظر بانک مرکزی بستگی دارد و بسته‌های تامین مالی را این نهاد پولی باید تامین کند، اما به نظر می‌رسد همچنان راهکار مسوولان برای بهبود وضعیت مسکن به خصوص در پایتخت، تقویت تقاضاست.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده