دیابتی ها این سبزی را بخورند

یک نت ـ شوید، یکی از سبزی های برگ سبز است که مواد مغذی مهمی را به بدن می رساند، مانند کلسیم، منیزیم، آهن و انواع فلاونوئیدها. برگ های شوید دارای کالری کم و مواد مغذی زیاد هستند و همین ویژگی، شوید را به یکی از مهم ترین گیاهان دارویی تبدیل کرده است که از دوران باستان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با مهم ترین فواید و مزایای شوید آشنا می شویم.
شوید

یک نت ـ برنا/ شوید، یکی از سبزی های برگ سبز است که مواد مغذی مهمی را به بدن می رساند، مانند کلسیم، منیزیم، آهن و انواع فلاونوئیدها. برگ های شوید دارای کالری کم و مواد مغذی زیاد هستند و همین ویژگی، شوید را به یکی از مهم ترین گیاهان دارویی تبدیل کرده است که از دوران باستان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با مهم ترین فواید و مزایای شوید آشنا می شویم.

پلی استیلن ها، یکی از ترکیبات موجود در شوید هستند که بیش از همه به واسطه عملکرد ضدالتهابی و ضدباکتریایی خودشان شناخته می شوند. در دوران باستان، انسان ها از دانه های شوید برای پوشش دادن زخم ها استفاده می کردند تا از شکل گیری عفونت جلوگیری کنند. مونوترپن ها و فلاونوئیدها، دو نوع از ترکیبات دیگر در برگ های شوید هستند که در درجه اول مانع از رشد میکروبی می شوند و از بدن نیز درمقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

بنابراین، همین ترکیبات از شکل گیری بیماری های و عوارض ناشی از آن ها جلوگیری می کنند. کمک به هضم شوید به عنوان سبزی اشتهاآور هم استفاده می شود، اما فواید این سبزی برای دستگاه گوارش فراتر از این مورد است. درواقع، یکی از ویژگی های برگ های شوید این است که حرکت پریستالتیک (عبور مواد غذایی از روده) را تحریک می کند و از این طریق، عملکرد دستگاه گوارشی را بهبود می بخشد. بسیاری از مطالعات علمی هم نشان داده اند که عصاره های دانه شوید، اثر محافظتی برای مخاط معده دارند. این گیاه مهم، همواره به عنوان یکی از گیاهان دارویی موثر برای مقابله با سوزش سر معده مورد توجه بوده است.
کاهش دادن سطح قند خون

برگ های شوید حاوی نوعی روغن ضروری به نام اوژنول هستند که کاربرد های درمانی وسیعی در روند های درمان بسیاری از بیماری ها دارد. مطالعات متعددی تایید کرده اند که شوید، سطح قند خون را کاهش می دهد و مقاومت به انسولین را هم در افراد مبتلا به بیماری دیابت کمتر می کند.
تقویت خواب

وجود انواع فلاونوئید ها و ویتامین های B در برگ های شوید، این گیاه را به یکی از بهترین دارو های طبیعی برای مقابله با بی خوابی تبدیل می کند. شوید، اثر آرام بخش خاصی برای مغز و بدن دارد و این کار را از طریق فعال کردن هورمون ها و آنزیم های موثر در خواب شبانه انجام می دهد.
تنظیم تعادل هورمونی برگ های شوید

به خاطر فلاونوئید ها و مواد مغذی ضروری ای که دارند، ترشح هورمون هایی را تقویت می کنند که همگی در تنظیم چرخه قاعدگی نقش مهمی ایفا می سازند. مطالعات علمی هم تایید کرده اند که افزایش استفاده از شوید، سطح هورمون پروژسترون را در خون بیشتر می کند و درنتیجه دوره های قاعدگی نامنظم را کاهش می دهد و حتی به عنوان نوعی عامل ضدناباروری عمل می کند.
اثرات محافظتی برای قلب

برگ های شوید، این توانایی را دارند که سطح کلسترول خون را کاهش بدهند و به همین دلیل هم به عنوان عامل محافظتی برای دستگاه قلبی-عروقی انسان عمل می کنند. این گیاه طبیعی، نه تن ها سطح کلسترول بد خون (LDL) و تری گلیسیرید را کاهش می دهد، بلکه سطح کلسترول خوب خون (HDL) را هم در بدن بیشتر می کند.
پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

برگ های شوید، به عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی برای دریافت کلسیم، دو فایده مهم دیگر برای بدن دارند: پیشگیری از تضعیف استخوان ها و تقویت استخوان ها. استفاده منظم از برگ های شوید به عنوان بخشی از رژیم غذایی، از ابتلا به پوکی استخوان ناشی از کمبود کلسیم نیز جلوگیری می کند.
منبع: شهر خبر

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده