بیوگرافی تام کروز

یک نت ـ تام کروز یکی از بهترین بازیگران هالیوود است که با بازی در نقش های مختلف، توانسته توانایی های خود را به دنیا اثبات کند.
تام کروز

یک نت ـ نام اصلی تام کروز، توماس کروز ماپوتر چهارم می باشد. تام کروز در ۳ جولای ۱۹۶۲ میلادی (۱۲ تیر ۱۳۴۱) در شهر سیراکیوس از ایالت نیویورک آمریکا متولد شد. مادرش معلم مدرسه و پدرش مهندس برق بود. اصلیت ریشه‌ خانوادگی او به آلمانی، انگلیسی و ولزی برمی گردد. تام کروز ۳ خواهر به نام های کاس، ماریان و لی آن دارد.تام کروز زمانی که تام ۱۱ سال داشت والدین او از یکدیگر جدا شدند. مادر تام چهار فرزندش را همراه با خود به لوئیزویل، کنتاکی و پس از ازدواج مجدد خود به گلن ریج، نیوجرسی برد. تام به خاطر اینکه مثل مادر و سه خواهرش دچار نوعی اختلال در خواندن بود، نتوانست تحصیلات خود را با موفقیت به پایان برساند و همین باعث شد که تام شروع به فعالیت ورزشی نماید. او به صورت حرفه ای به فعالیت در کشتی کج روی آورد ولی به علت آسیب دیدگی در قسمت زانو، پس از چند سال این حرفه را ترک نمود.

تام کروز هنگامی که ۱۴ سال سن داشت، تلاش نمود تا کشیش شود اما سال بعد از آن دست کشید. وقتی ۱۶ ساله بود، با تشویق معلمش در موزیکال دبیرستانی Guys and Dolls شرکت نمود که بسیار مورد تحسین قرار گرفت. پس از اینکه نقش اصلی ناتان دترویت را اجرا نمود متوجه علاقه اش به صحنه شد و این شروعی برای آغاز حرفه بازیگری تام بود. روابط عاشقانه تام کروز
اولین ازدواج تام کروز با میمی راجرز (Mimi Rogers) بازیگر آمریکایی در سال ۱۹۸۷ صورت پذیرفت. اما سه سال بعد تام و همسرش از هم جدا شدند.

مدت زیادی از جدایی تام از همسرش نگذشته بود که با بازی در درام مسابقه ای "روزهای تند"  (Days of Thunder)در کنار نیکول کیدمن بازیگر استرالیایی ظاهر شد. هر چند این فیلم زیاد مورد توجه و استقبال طرفداران او قرار نگرفت ولی تام و نیکول به هم علاقه مند شده و در کریسمس 1990 در تلیوراید، کلرادو با هم ازدواج کردند. آنها در طول مدت زندگی شان، دو کودک را به فرزند خواندگی گرفتند. سرانجام آن دو در ۵ فوریه ۲۰۰۱ پس از ۱۱ سال اعلام کردند، قصد جدایی از یکدیگر را دارند.

رابطه عاشقانه با پنه‌ لوپه کروز و نازنین بنیادی
تام کروز بعد از جدایی از نیکول از سال 2001 تا 2004 مدتی با پنه‌ لوپه کروز بازیگر اسپانیایی در ارتباط بود سپس مدتی هم با نازنین بنیادی بودند اما باهم برای ازدواج به توافق نرسیدند.

ازدواج تام کروز یا کیتی هولمز
تام کروز در سال ۲۰۰۵ با بازیگر آمریکایی کیتی هولمز آشنا شد و پس از دوماه رابطه، بر فراز برج ایفل با یک حلقه از او خواستگاری کرد. آنها در دسامبر ۲۰۰۶ در براچیانو ایتالیا طی برگزاری یک مراسم در یک قصر ایتالیایی ازدواج کردند. خوانندگان و بازیگران معروفی مانند: جنیفر لوپز، ویکتوریا و دیوید بکهام و ... بعضی از مهمانان مراسم ازدواج آن‌ها بودند. دختر این زوج در آوریل به دنیا آمد و تام و کیتی نام او را سوری گذاشتند. اما این عشق دوام زیادی نداشت و آن‌ها در ژوئن ۲۰۱۲ از هم جدا شدند.آغاز حرفه بازیگری تام کروز
تام کروز یک سال پس از پایان دوره دبیرستانش به نیویورک آمد. اولین بازی جدی او، در سال 1981 در فیلم "عشق بی‌پایان"     (Endless Love)  با نقش آفرینی بروک شیلدز بود. سپس، در درام ارتشی"شیپور خاموشی" (۱۹۸۱Taps –) با بازی‌ شان پن، نیز بازی کرد. کارگردان این فیلم هارولد بکر، بعد از تماشای نقش آفرینی خوب تام به پتانسیل بالای او در بازیگری پی برد و این نقش را به او پیشنهاد داد. تام کروز در سال ۱۹۸۳ در فیلم "خارجی‌ها" (The Outsiders) به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا در کنار بازیگران جوانی مانند: راب لاو، امیلیو استیوز و مت دیلون نقش آفرینی کرد.تام کروز در سال 1983 در فیلم تجارت پرمخاطره (Risky Business) به ایفای نقش پرداخت. این فیلم در مجموع ۶۵ میلیون دلار فروش داشت. پس از دو سال استراحت، در سال ۱۹۸۶ در فیلم پر بودجه  “  افسانه” (Legend) بازی نمود که در گیشه موفقیت چندانی در پی نداشت. در همان سال فیلم موفق تاپ گان ((Top Gun را تولید کرد و در کنار بازیگرانی چون کلی مک گیلیز، آنتونی ادواردز و مگ رایان، قرار گرفت. این فیلم به علت صحنه‌های اکشن و عاشقانه در مقابل مدرسه هوانوردی به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۸۶ تبدیل شد.

در همان سال، تام کروز ابتدا در فیلم "رنگ پول" (The Color of Money) با بازی پاول نیومن ظاهر شد و دو سال بعد در"مرد بارانی" (Rain Man) در کنار داستین هافمن ایفای نقش نمود. تام درسال 1989در فیلم "متولد چهارم ژوئیه" (Born on the Fourth of July) به نقش آفرینی پرداخت که باعث شد عنوان نامزد جایزه گلدن گلوب، بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند.

تام در سال ۱۹۹۲ پس از بازی در درام ارتشی "چند مرد خوب" A Few Good Men)) توانست قدرت بازیگری خود را به همگان نشان دهد. سال 1993 تام در فیلم‌ " شرکت" (The Firm) و سال 1994 در کنار برد پیت در فیلم"مصاحبه با خون‌آشام" یا "روزنگاری خون‌آشام” Interview with a Vampire)) ظاهرگردید.

فیلم موفق بعدی او، مأموریت غیرممکن (Mission: Impossible) با فروش ۶۴ میلیون دلاری بود که کار تولید آن بر عهده تام بود و جری مگوایر و کامرون کرو، کارگردانی آن را بر عهده داشتند. تام برای بازیاین فیلم برای دومین بار نامزد گلدن گلوب شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

تام و نیکول در سال‌های ۱۹۹۷و ۱۹۹۸ به دلیل فیلم‌ برداری فیلم "چشمان کاملا بسته" (Eyes Wide Shut) بیشتر وقت خود را در انگلستان گذرانند. این فیلم در تابستان ۱۹۹۹ اکران شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. اما تام با فیلم "مگنولیا" (Magnolia) به موفقیت زیادی دست یافت. بازی تام کروز به ‌عنوان یک شخصیت جذاب باعث دریافت جایزه گلدن گلوب و نامزی در اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد.

سپس، در سال ۲۰۰۰ در فیلم مأموریت غیرممکن۲ به نقش آفرینی پرداخت. در سال ۲۰۰۲ با بازی در فیلم " آسمان وانیلی" Vanilla Sky)) دومین همکاری خود را با کرو انجام داد. همین طور در" گزارش اقلیت"  (Minority Report) استیون اسپیلبرگ ظاهر گردید. سال بعد، تام با شرکت در حماسه جنگی " آخرین سامورایی" ((The Last Samurai در کشور استرالیا توانست بار دیگر نامزد جایزه گلدن گلوب شود. تام کروز در سال ۲۰۰۵ در اثر کلاسیک علمی تخیلی "جنگ دنیاها" War of the Worlds) ) بازی نمود که بیش از ۲۳۰ میلیون دلار فروش داشت. ایفای نقش بعدی او، در فیلم "مأموریت غیرممکن ۳ " (۲۰۰۶) با تحسین و تشویق فراوان تماشاگران مواجه شد.
بازی در درام سیاسی  “ شیرها برای بره‌ها ” (Lions for Lambs) در سال 2007 موفقیت چندانی برای او در بر نداشت.سال بعد، تام با بازی در فیلم کمدی " تندر استوایی" (Tropic Thunder) و سپس، "والکیری" (Valkyrie) یک درام در مورد جنگ جهانی دوم نقش داشت.
در سال ۲۰۱۱، تام در فیلم" مأموریت غیرممکن یا پروتکل شبح" (Mission: Impossible - Ghost Protocol) به نقش آفرینی پرداخت. سپس در سال ۲۰۱۲ در فیلم موزیکال "دوران راک" (Rock of Ages) ظاهر شد.

در همان سال، تام کروز در فیلم "جک ریچر"  (Jack Reacher) به نقش آفرینی پرداخت. از جمله فیلم هایی که تام در آن ها ایفای نقش نموده می توان به: " فراموشی" (Oblivion)، " لبه فردا" (Edge of Tomorrow –) "مأموریت غیرممکن" ملت یاغی" (Mission: Impossible-Rogue Nation) در سال 2015 اشاره نمود.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده