راهکارهای طب سنتی برای پیشگیری از آلزایمر

یک نت ـ بیماری آلزایمر، با تغییری که در مغز افراد مبتلا ایجاد می‌‌کند باعث ضعف حافظه و عملکردهای شناختی و رفتاری می‌‌شود. شناخت علائم این بیماری و رعایت برخی نکات تغذیه‌‌ای ممکن است به کاهش ریسک بیماری، تشخیص به هنگام و یا بهبود وضعیت بیماران کمک ‌‌کند.
آلزایمر

یک نت ـ بیماری آلزایمر، با تغییری که در مغز افراد مبتلا ایجاد می‌‌کند باعث ضعف حافظه و عملکردهای شناختی و رفتاری می‌‌شود. شناخت علائم این بیماری و رعایت برخی نکات تغذیه‌‌ای ممکن است به کاهش ریسک بیماری، تشخیص به هنگام و یا بهبود وضعیت بیماران کمک ‌‌کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم، دمانس یا اختلال شناخت و حافظه به وضعیتی گفته می‌شود که بر اثر آن طی روندی آهسته و تدریجی، عملکردهای عالی مغز دچار آسیب شده و از بین می‌رود. معمولا افت حافظه نشانه‌‌ای است که سبب مراجعه فرد به پزشک می‌‌شود و علاوه بر آن نقایصی در چندین قلمرو شناختی مانند قدرت تفکر، تکلم، قضاوت، استدلال و ادراک دیده می‌‌شود.

برای دمانس، زمینه اجتماعی و نژادی خاصی شناخته نشده، تحصیل‌کرده و بی‌سواد، فقیر و ثروتمند مبتلا می‌‌شوند.

بیماری آلزایمر، شایع‌‌ترین علت دمانس است. بیماری پیشرونده و تحلیل برنده که با تغییراتی که در مغز افراد مبتلا ایجاد می‌‌کند، موجب ضعف حافظه و اختلال در عملکردهای شناختی و رفتاری می‌‌شود، به مرور حافظه و توانایی‌‌های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد و فرد مبتلا را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می‌‌کند.

علائم آلزایمر

از آن‌‌جا که آلزایمر، شروعی تدریجی و خاموش دارد، ممکن است این تصور پیش بیاید که تغییرات ایجادشده در عملکرد شناختی یک فرد، به دلیل افزایش سن و پیری و تغییراتی طبیعی است و این تصور، روند تشخیص بیماری را به تعویق می‌‌اندازد بنابراین ضروری است افراد در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک متخصص مراجعه کنند.

اختلال حافظه

در حدی که روند طبیعی فعالیت‌‌های روزمره را دچار اختلال کند. افراد، ممکن است در طول روز، برخی مسائل را به دلیل درگیری‌‌های ذهنی فراموش کنند اما افراد مبتلا به آلزایمر، عموماً وقتی یک مسئله را فراموش می‌‌کنند دیگر آن را به خاطر نمی‌‌آورند.

دشواری در انجام کارهای عادی؛ مانند کارهای روزمره

ضعف در بیان برخی کلمات

برای همه افراد پیش می‌‌آید که گاهی برخی لغات را فراموش کنند اما فرد مبتلا به آلزایمر، برخی لغات را فراموش می‌‌کند و لغات نامناسب را جایگزین کلمه اصلی می‌‌کند بنابراین جملات و عباراتی که به کار می‌‌برد، مبهم و نامفهوم می‌‌شود.

فراموش کردن زمان و مکان

فرد مبتلا به بیمایر آلزایمر، ممکن است راه خانه خود را گم کند و یا به طور کلی فراموش کند که امروز، چه تاریخی است.

اختلال در تصمیم‌‌گیری‌‌های ساده

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است درکی از مشکلات خود نداشته باشند و برای همین در تصمیم‌‌گیری‌‌های خود دچار مشکل شوند؛ مثلاً فرد نمی‌‌تواند تصمیم‌‌گیری درستی برای پوشیدن لباس مناسب فصل داشته باشد.

اختلال در حساب کردن اعداد

فرد مبتلا به آلزایمر، به تدریج ارقام را فراموش می‌‌کند و ممکن است نتواند اعداد را محاسبه کند.

جابه‌‌جا گذاشتن اشیاء

گاهی افراد سالم نیز ممکن است به دلیل حواس‌‌پرتی دچار این مشکل شوند و اجسام مختلف را در جای دیگری قرار دهند اما فرد مبتلا به آلزایمر، ممکن است اجسام را در جاهای غیرمنطقی و نامربوط بگذارد (مثل قرار دادن ساعت مچی در قندان)

تغییرات خلق و خو

تغییرات خلقی ممکن است در همه افراد و سنین رخ دهد اما اخلاق و رفتار فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است به طور آنی تغییر کند؛ مثلاً فرد به طور ناگهانی از حالت آرام به خشمگین تبدیل شود.

تغییرات در شخصیت

به صورت طبیعی ممکن است شخصیت افراد با افزایش سن کمی تغییر کند،‌ ولی تغییر شخصیت در فرد مبتلا به آلزایمر می‌‌تواند شدیدتر باشد؛ این تغییرات شامل سردرگمی، ترس و بدبینی، منزوی شدن، بی تفاوتی و یا بروز رفتارهای نامناسب است.

بی‌‌انگیزه شدن

افراد به‌‌طور طبیعی گاهی از کار در منزل، فعالیت‌‌های شغلی و یا وظایف اجتماعی خود خسته می‌‌شوند ولی در نهایت و پس از کمی استراحت دوباره انگیزه‌‌های خود را باز می‌‌یابند اما فرد مبتلا آلزایمر، ممکن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده‌‌اش کاملاً ‌بی‌‌تفاوت به‌‌نظر بیاید.

تشخیص و درمان

برای تشخیص آلزایمر، پزشک علاوه بر تست‌‌های روانشناختی، می‌‌تواند از روش‌‌های پاراکیلینیکی و معاینات پزشکی برای تشخیص بیماری استفاده کند. درمان بیماری به شرایط فرد بستگی دارد و با تشخیص زودهنگام بیماری می‌‌توان سیر پیشرفت بیماری را کندتر کرد.

مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب برای دریافت درمان دارویی و روانپزشک برای دریافت مشاوره‌‌های روانشناختی توصیه می‌‌شود و در کنار این درمان‌‌ها، به تناسب مشکلات ایجاد شده برای فرد بیمار، می‌‌توان از خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی و هنردرمانی نیز بهره برد.

پیشگیری از اختلالات حافظه و زوال عقل با طب سنتی

رعایت برخی نکات تغذیه‌‌ای در کنار اصلاح سبک زندگی می‌‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را در برخی افراد کاهش دهد.

دوری از عوامل استرس‌‌زا و تنش‌‌زا، پرهیز از انجام فعالیت‌‌های فرساینده و سنگین و اصلاح مشکل بی‌‌خوابی یا بدخوابی و سایر اختلالات خواب می‌‌تواند به کاهش خطر بیماری کمک کند.

بوییدن گل‌‌های خوشبو، گوش دادن به اصوات زیبا، مشارکت در مباحث علمی و تدریس متناسب با توان علمی فرد در بهبودی بیمار مؤثر است.

مصرف فرنی با پودر بادام، عسل، گلاب، هل و کمی زنجبیل، مصرف حریره بادام، فالوده سیب، دمنوش گل گاوزبان، اسطوخودوس و بادرنجبویه و بابونه به جای چای، می‌‌تواند در بهبود وضعیت حافظه افراد مؤثر باشد.
منبع: تسنیم

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده