پیرترین درخت های جهان

یک نت ـ در سراسر دنیا درختانی با قدمت حداقل 3500 سال وجود دارند که جزء قدیمی ترین و پیرترین درخت های جهان شناخته شده اند.
درخت پیر

یک نت ـ پیرترین درخت های جهان

اگرچه این روزها بشر در حال از بین بردن طبیعت از روش های مختلف کرده است که متاسفانه این تنها خراب کاری انسان بر روی کره زمین نیست. با این حال خوشبختانه هنوز شگفتی های طبیعت توسط بشر بصورت کامل از بین نرفته است و شاهد درختانی هستیم که قدمت سنی آنها بسیار زیاد است که برخی از آنها اینک زنده هستند و برخی دیگر تنها اثر کوچکی از خود بجای گذاشته اند!

با این وجود ما قصد داریم در ادامه این مطلب از بخش سرگرمی یک نت شما را با پیرترین درختان موجود بر روی کره زمین آشنا سازیم که حداقل 3500 سال قدمت دارند و امیدواریم از این درخت های باستانی که یکی از نشانه های مهم و بزرگ طبیعت است، توسط سازمان های مربوطه نگهداری شوند و در معرض دید عموم قرار بگیرند. همراه ما باشید.

با پیرترین درخت های جهان آشنا شوید

10- سناتور

    سن :حدودا 3500 سال
    گونه :سرو برکه
    مکان :لانگ وود فلوریدا
    هنوز زنده است :خیر

درخت سناتور یکی از قدیمی ترین و بزرگترین درخت های گونه سرو برکه در جهان می باشد که طبق تخمین های انجام شده بیش از 3500 سال سن داشت. سناتور دارای ارتفاع 36 متری می باشد که این اندازه اصلی درخت نیست چرا که در سال 1925 میلادی به دلیل طوفان سنگین ارتفاع 50 متری آن به 36 متر تغییر کرد.

متاسفانه سناتور در سال 2012 میلادی توسط فردی که همراه با دوستش در محوطه آن سیگار می کشیند، دچار آتش سوزی بزرگی شد و کاملا از بین رفت که بعد ها در سال 2013 میلادی به هنرمندان اجازه داده شد تا برای یادبود این درخت بزرگ و قدیمی مجسمه هایی از آن را ایجاد طراحی کنند و بسازند.

9- گرن آبوئلو

    سن :3646 سال
    گونه : Fitzroya
    مکان :پارک ملی Alerce Costero واقع در شیلی
    هنوز زنده است :بله

درخت فوق به زبان اسپانیایی به عنوان پدر بزرگ بزرگ نامیده می شد که در پارک ملی Alerce Costero واقع در شیلی واقع شده است و به عنوان پیترین درخت آمریکای جنوبی شناخته شده است.

این درخت بیش از 60 متر طول با قطر 4 متر دارد که سن این درخت برای اولین بار در سال 1993 میلادی تائید و مشخص شد. سن این درخت به قدری زیاد است که طبق تخمین های انجام شده، حدودا 1500 سال گذشته جوانه این درخت زده شد.

8- سرو ابرکوه

    سن :بین 4000 الی 5000 سال
    گونه :سرو ناز
    مکان :ابرکوه واقع در ایران
    هنوز زنده است :بله

اعتقاد بر این است که درخت سرو ابرکوه یکی از قدیمی ترین درختان جهان است چرا که قدمت آن بیش از 4000 الی 5000 سال می باشد و تخمین سن دقیق این درخت کار بسیار دشواری می باشد چرا که سال های طولانی از کاشت و رشد آن می گذرد. با این حال افسانه ها گویای این هستند که این درخت زرتشت کاشته شده است!

این روزها درخت سرو ابرکوه به عنوان یک بنای ملی طبیعی است و توسط سازمان میزاث فرهنگی ایران محافظت می شود و با این حال یکی از محبوب ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری این منطقه می باشد.

7- Llangernyw Yew

    سن :بین 4000 الی 5000 سال
    گونه :سرخدار
    مکان :ولز
    هنوز زنده است :بله

 درخت " Llangernyw Yew " یک نوع سرخدار رایج می باشد، تخمین زده می شود که بین 4000 الی 5000 سال قدمت داشته باشد که یکی از بزرگترین درختان قدیمی نیز می باشد که در حیاط کلیسای Digain’s Church واقع در روستای Llangernyw است که نویسندگان متعددی در طول زمان حضور این درخت را ثبت کردند. با این حال این درخت در سال 2002 میلادی در جشن ملکه الیزابت دوم آنرا به عنوان یکی از 50 درخت بزرگ بریتانیا نامیدند.

6- Methuselah

    سن :4850 سال
    گونه :کاج زبرمیوه غربی
    مکان :کالیفرنیا
    هنوز زنده است :بله

 تا سال 2012 میلادی درخت " Methuselah " به عنوان قدیمی ترین درخت جهان شناخته شده بود که وقتی این درخت کشف شد 4789 سال سن داشت و توسط تام هارلان و ادموند شولمن کشف شد. با این حال سن دقیق این درخت این گونه پیش بینی شده است که برای اولین بار حدود 2832 سال قبل از میلاد مسیح جوانه زده و به عنوان یکی از پیرترین درخت های باستانی در جهان شناخته شده است.

 5- Prometheus

    سن :بین 4862 الی 4900 سال
    گونه : کاج زبرمیوه غربی
    مکان :نوادا واقع در ایالات متحده
    هنوز زنده است :خیر

 این درخت قبل از مرگش در سال 1964 میلادی یکی از قدیمی ترین درخت های جهان حتی پیرتر از " Methuselah " بود که سن این درخت بیش از 4500 سال می باشد و اما طبق تخمین های انجام شده گفته می شود این درخت دارای سن 4900 سال می باشد که 1964 میلادی آقای دونالد آر، از مقامات جنگل اجازه کسب کرد تا نمونه ای برای تخمین سن این درخت را دریافت کند و اعلام کرد که بیش از 4000 سال سن دارد.

 4- کاج زبرمیوه غربی - بدون اسم

    سن :5071
    گونه :کاج زبرمیوه غربی
    مکان :کالیفرنیا
    هنوز زنده است :بله

 اعتقاد بر این است که درخت به عنوان قدیمی ترین درخت تکی جهان می باشد و این در سال 2012 تصویب شد و در طول تاریخ افراد زیادی قصد نمونه گیری و بررسی بر روی آن را داشتند اما سن دقیق آن در سال 2010 میلادی مشخص شد که با استفاده از نمونه های جمع آوری شده، گفته شد که 5062 سال سن دارد و هم اکنون سن این درخت برابر با 5071 سال است.

 3- Old Tjikko

    سن :9550 سال
    گونه :نوئل نروژی
    مکان :کوه Fulufjället واقع در سوئد
    هنوز زنده است :بله

 درخت " Old Tjikko " برای اولین بار در سال 2008 میلادی در سوئد کشف شد که به عنوان قدیمی ترین درخت جهان اعلام شد و قدمت آن حدودا 10 هزار سال تخمین زده شد. با این حال این درخت در حال حاضر قدیمی ترین درختان جهان نیست. با این حال این می تواند نشان دهنده حضور انسان ها از هزاران سال گذشته در این کشور می باشد. در ادامه با پیرترین درخت جهان آشنا خواهید شد.

 2- Jurupa Oak

    سن :بیش از 13000 سال
    گونه :بلوط
    مکان :کوه های جوروپا کالیفرنیا
    هنوز زنده است :بله

 این درخت ها به عنوان یکی از قدیمی ترین درخت ها در سطح جهان می باشد که دارای عمر و زندگی هزاران ساله می باشد که در طی دهه گذشته کشف شد و طبق تخمین های انجام شده این گونه از درخت ها دارای قدمت بیش از 13000 هزار سال می باشند که برای اولین بار در سال 2009 میلادی کشف شد و دارای عرض 2.5 کیلومتری و ارتفاع یک متری می باشد.

 1- پاندو

    سن :80 هزار سال
    گونه : Populus tremuloides
    مکان :جنگل ملی فیشلیک
    هنوز زنده است :بله

 با استفاده از سن تخمینی که برای این درخت انجام شده است، گفته می شود که این درخت از قدیمی ترین موجودات زنده بر روی کره زمین می باشد. با این حال قدیمی ترین درخت جهان در این جنگل واقع شده اند که بیشتر گویای تاریخ کره زمین می باشند و این در حالی است که برخی از محققان اعلام کردند که این درخت ممکن است در طی چند سال آینده جانش را از دست بدهد.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده