آیا سایز مغز در هوش تأثیر دارد؟

یک نت ـ همه حیوانات نیز مانند انسان ها مغز دارند و اندازه مغز آن ها با توجه به سایز بدنشان متفاوت است. اما آیا سایز مغز حیوانات یا انسان ها تاثیری در هوش آن ها دارد یا خیر؟
سایز مغز

یک نت ـ آیا مغز های بزرگتر توانایی بالاتر ذهن را نشان می دهد؟

سال های مدیدی است که دانشمندان روی مغز اطلاعات زیادی را بررسی می کنند. این که ما می توانیم روی دو پای خود راه برویم، به دلیل توانایی مغز ماست. این که توانایی داریم از طریق کلمات ارتباط برقرار کنیم و یا غریزه های متفاوتی داریم، همگی به مغز ما برمی گردد اما چرا این اتفاق می افتد؟ آیا سایز مغز ما دلیلی برای این کار است؟ فیل ها مغز بزرگتری نسبت به انسان ها دارند اما چرا به اندازه ما پیشرفته نیستند؟

مغز انسان

مغز انسان وزنی تقریباً برابر با 2 کیلوگرم دارد و باعث می شود که بتوانیم کارهای مثبتی مانند فکر کردن، احساس کردن، حل مسئله، ارتباط برقرار کردن، خلق کردن و بسیاری از تصورات را به انجام برسانیم. مغز ما از هر گونه موجودات دیگری در جهان پیشرفته تر است که در دهه اخیر با پیشرفت تکنولوژی، تکنیک های مثل مختلفی روی مغز انجام شده است.

مغز بهترین و مهم ترین ارگان بدن محسوب می شود. بدن از طریق سیستم اسکلتی محافظت می گردد اما مغز بسیار خاص است و جمجمه نیز از مغز محافظت می کند و لایه های محافظتی دیگری نیز مانند پوست سر وجود دارد.

مغز و هوش

بزرگترین مغز و کوچکترین مغز متعلق به کدام موجودات است؟

سایز مغز انسان با استفاده از اندازه گیری های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و توده مغزی به طور تقریبی اندازه گیری شده است که حجم کلی مغز را نشان می دهد. دانشمندان از طریق آزمایش سی تی اسکن و اشعه های ایکس توانستند محاسباتی را انجام دهند.

همه حیوانات نیز مغز دارند که مرتبط با سایز بدن شان است. فیل ها بزرگترین مغزها را در بین پستانداران دارند. مغز انسان تقریبا دو کیلوگرم است، در حالی که کوچکترین مغز متعلق به موش است. مغز مردان نیز در بین انسان ها بزرگتر از مغز خانم ها است و تا سن 30 الی 40 سالگی مغز انسان ها رشد می کند.

مغز موش

عملکرد مغز کوچک با مغز بزرگ متفاوت است؟

عوامل زیادی باعث می شود که مغز یک فرد بزرگتر باشد. سایز مغز بستگی به رژیم غذایی و عوامل دیگر سبک زندگی دارد. سبک زندگی بهتر و مواد مغذی و سالم تاثیر مستقیمی روی سایز مغز دارد اما تفاوت مغز بزرگتر با مغز کوچک چیست؟ آیا این مغزها از نظر ذهنی قوی تر هستند؟

به طور کلی توانایی های ذهنی، گروهی از عملکرد ها هستند که می توانند توسط مغز انجام شوند. این عملکردها شامل فکر کردن، حل مسئله، خلاقیت و غیره می باشند. همه انسان ها درجات مختلفی از این عملکردها را انجام می دهند.

روانشناسان تست های زیادی را برای اندازه گیری عملکرد ذهنی طراحی کرده اند که بعضی از این تست ها هوش انسان یا همان آی کیو را اندازه گیری کرده است و به این نتیجه رسیدند که بسیاری از فاکتورها از جمله جنس، سن، تجربیات بیشتر و غیره بر روی توانایی مغز موثر است.

مغز کوچک و بزرگ

نگاهی کلی به مغز انسان

اما جالب است بدانید که مغز انسان از دو بخش قشر خاکستری و بخش سفید تشکیل شده است. بخش سفید شبیه به پیام رسان عمل می کند و اطلاعات را از این بخش به بخش دیگر می برد اما بخش خاکستری اطلاعات را آنالیز میکند.

چگالی بخش خاکستری، سایز مغز را تعیین می کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که چگالی قشر خاکستری بیشتر به هوش مربوط است تا این که به سایز مربوط باشد. آن ها از اسکن ام آرآی استفاده کردند.

مغز و هوش انسان

در حالی که از شرکت کنندگان تست هوش گرفته بودند تا این فرضیه را مورد بررسی قرار دهند. آن ها به این نتیجه رسیدند که چگالی قشر خاکستری در نواحی خاصی از مغز نشان دهنده هوش یا همان آی کیو بالاتر است.

تست را روی پرندگان نیز انجام دادند و متوجه شدند آن هایی که سایز بزرگ تری در این قسمت دارند، توانایی ایجاد صدا در آن ها بیشتر است. مطالعات دیگری انجام شده و نشان می دهد که ضخامت نیز مهم است، یعنی یک ضخامت خاص در یک ناحیه از مغز ممکن است باعث باهوش تر بودن فرد شود.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده