آغاز تحویل واحد‎‌های طرح اقدام مسکن ملی در آینده نزدیک

یک نت ـ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از یک میلیون و 200 هزار واحد برنامه ریزی شده در طرح اقدام ملی، بیش از 400 هزار واحد در مرحله ساخت است که به زودی تحویل متقاضیان می شود.
محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی

یک نت ـ به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه «گفتگوی 18:30» شبکه خبر سیما درباره نهضت خانه سازی گفت: موضوع مسکن از نظر تاثیر پذیری و تاثیر گذاری یک موضوع فرابخشی است و در شرایط ویژه اقتصادی مسکن یکی از موضوعات اساسی برای تحرک اقتصاد است.

وی افزود: سه استراتژی برای مسکن در وزارت راه طراحی شده که یکی از آنها تولید انبوه مسکن است که بر اساس نیازمندی ها در طرح جامع ملی مسکن در سال 900 تا یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم که باید در چندسال آینده این نیازها تامین شود بنابرین خانه سازی در مقیاس بزرگ مدنظر است.  در طرح اقدام ملی که طرحی متنوع است در شهرهایی که زمین دولتی داشته باشیم به صورت گروهی به گروه های سه نفر به بالا واگذار می شود و در این طرح بیش از 60 هزار واحد به این گروهها واگذار می شود.

در ساخت و ساز انبوه نیز به تعاونی های خوشنام واگذار صورت می گیرد علاوه بر این از ابتدای سال از تمامی سازندگان بخش خصوصی که زمین دارند خواسته شده دارایی خود را در طرح اقدام ملی به اشتراک بگذارند که استقبال خوبی هم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در یکسالی که این طرح شروع شده است، برای بیش از یک میلیون و 200 هزار واحد برنامه ریزی شده که از این تعداد بیش از ساخت 400 هزار واحد مراحل اجرایی شروع شده و در مرحله ساخت است و براساس آخرین اعلام بعد از دهه اول محرم در مراسم رسمی به عنوان نمادین از واحدهای ساخته شده رونمایی می شود.
محمودزاده گفت: با مصوبه دولت شرکت ها و سازمان های دولتی می توانند زمین های خود را به صندوق زمین و مسکن تبدیل کنند مردم می توانند سهام دار شوند و کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند از این طریق اقدام کنند. برنامه ریزی برای همه دهک های جامعه است اما اولویت برای دهک های متوسط و پایین است که نیاز به کمک بیشتر دولت دارند. در طرح اقدام ملی و مشارکت میزان خدمات دهی و سرویس مساوی نیست و میزان کمک بر اساس توان مالی متفاوت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اقدامات در راستای جداسازی سرمایه گذاری از مصرف مسکن، راه اندازی سامانه املاک است که لیست خانه های خالی اعلام خواهد شد. استفاده از صندوق مسکن با منابعی که پیش بینی شده می تواند پشتوانه ای برای تولید مسکن باشد و در این راستا خللی ایجاد نشود.
محمودزاده گفت: در اتمام پروژه مسکن مهر از 480 هزار مسکن مهر، حدود 60 هزار واحد باقی مانده که به تدریج به متقاضیان تحویل می شود. برای واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی و مالکین خانه های خالی نیز باید حداقل خانه های خالی نیز به چرخه مسکن وارد شود.
وی افزود: با همکاری ویژه قوه قضائیه و ستاد کرونا مصوبه خوبی برای ساخت مسکن تصویب شد، برای ودیعه مسکن نیز با کمک ستاد کرونا و تخصیص مبلغ قبل از بییستم مرداد مستاجران به بانکها معرفی و بانک عامل مشخص می شود، مساعدت ویژه بانک مرکزی برای دریافت وام در کمترین زمان ممکن بوده است. با توجه به اینکه سقف وام در تهران و کلانشهرها متفاوت است حدود 700 هزار خانوار از اعتبار کمک ودیعه مسکن تسهیلات دریافت خواهند کرد.
ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان در ارتباط تلفنی گفت: در نهضت خانه سازی 4 عامل محرک، تعیین کننده است که هماهنگ با دولت و بخش مسکن می توان انجام داد.
منبع: فارس

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده