تحصیل یا ازدواج

یک نت ـ یکی از مواردی که معمولا دختران دانشجو با آن گرفتار هستند گیج شدن بین مسئله ازدواج یا تحصیلات است؛ به گونه‌ای که خودشان را در معرض دو گزینه قرار می‌دهند که یا ازدواج را انتخاب کنند یا ادامه تحصیل! در حالی که گیج شدن بین این دو مورد با هم کاملا اشتباه است.
ازدواج یا تحصیل؟

یک نت ـ بنده دختری 25 ساله و داری مدرک ارشد هستم و قصد دارم برای مقطع دکتری در یک دانشگاه خوب خارج ادامه تحصیل بدهم. اخیرا خواستگاری دارم که شغلش نظامی و شرایط خوبی دارد، اما نمی‌تواند در خصوص تحصیل در خارج از کشور مرا همراهی کند! دو جلسه بیشترباهم صحبت نکردیم و سردرگم هستم که کدامیک را باید انتخاب کنم؟ ادامه تحصیل یا ازدواج؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ مشاور:
یکی از مواردی که معمولا دختران دانشجو با آن گرفتار هستند خلط کردن ازدواج با تحصیلات است؛ به گونه‌ای که خودشان را در معرض دو گزینه قرار می‌دهند که یا ازدواج را انتخاب کنند یا ادامه تحصیل! در حالی که خلط بین این دو مورد با هم کاملا اشتباه است. قرار نیست یکی را جایگزین دیگری کرد؛ اینطور نیست که یا این یا آن! هر کدام سر جای خودش مهم هستند و می‌توان برای هرکدام از آن‌ها برنامه‌ریزی مجزایی کرد.
لذا شما خانم محترم فارغ از مسئله تحصیل، خواستگارتان را بررسی کنید که علاوه بر پسند ظاهرش، چقدر باهم از جهات مختلف تناسب و تشابه دارید؟ برای رسیدن به این پاسخ قطعی، لازم است جلسات متعددی با هم داشته باشید و سوالات مهم مربوط به تناسبات را از ایشان داشته باشید تا ارزیابی درست و واقع بینانه‌ای از ایشان بدست بیاورید. از این رو با دو جلسه گفتگو زود است که دریابید چقدر با طرفتان تناسب و تشابه دارید. بهتر است جلسات گفتگو و تحقیقات را ادامه بدهید تا سوالات و ابهامات شما برطرف شود و سپس با مشورت خانواده به یک جمع بندی نهایی برسید.
اما درباره ادامه تحصیل در خارج از کشور هم عرض کنم که ازدواج شما منافاتی با اصل ادامه تحصیل شما ندارد؛ شما می‌توانید در این زمینه با خواستگارتان گفتگو کنید و به یک توافقی در این زمینه برسید. اما قبل از آن این نکته ضروری است که پیشرفت تحصیلی شما صرفا با خروج از کشور اتفاق نمی‌افتد که مثلا تصور کنید اگر در خارج از کشور ادامه تحصیل ندهید خسارت می‌‌بینید. نه اینطور نیست، بلکه لازم است همواره برای اهداف و برنامه‌ریزی‌تان یک جایگزین داشته باشید. لذا فارغ از مسئله ازدواج، اگر به هردلیلی امکان ادامه تحصیل شما در خارج از کشور مهیا نشد، حتما باید یک برنامه جایگزین در داخل کشور داشته باشید.
متاسفانه یکی از نکاتی که بسیاری از ما در انتخاب هدف در زندگی غافل هستیم، این است که کمتر به اهداف و برنامه‌های جایگزینی توجه می‌کنیم و همین غفلت باعث می‌شود که وقتی به هردلیلی به هدف موردنظرمان نمی‌رسیم، احساس یأس و ناامیدی می‌کنیم، در حالی که پیشرفت و تعالی تنها منحصر در رسیدن به یک هدف و با یک برنامه نیست، بلکه شما می‌توانید اهداف و برنامه‌‌ریزی‌های متعددی داشته باشید که درصورت مهیا نشدن هریک از آن‌ها، جایگزین برای آن داشته باشید. پس فارغ از مسئله ازدواج و مسائل دیگر؛ خواه جوابتان به خواستگار مثبت باشد یا منفی، حتما برنامه‌ریزی و اهداف متعدد و جایگزین را در زندگی خود داشته باشید تا دسترسی به موفقیت و پیشرفت برای شما آسان باشد تا اگر هدف یا برنامه ریزی اول محقق نشد، اهداف و برنامه‌‌های ثانوی پیش روی شما باشد و در آن صورت احساس شکست و ناامیدی سراغ شما نخواهد آمد.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده