رژیم برای کاهش وزن و داشتن تناسب اندام

یک نت ـ رژیم غذایی اولین گزینه ای است که همه افراد برای کاهش وزن به آن فکر می کنند. در واقع رو آوردن به رژیم های لاغری انقدر نتیجه بخش بوده که همه به عنوان چشم امید به آن نگاه می کنند.
رژیم برای کاهش وزن و داشتن تناسب اندام

یک نت ـ رژیم برای کاهش وزن و داشتن تناسب اندام

اضافه وزن و داشتن فرم اندام بد ناشی از آن، یکی از حالات ناخوشایندی است که برخی افراد ممکن است آنرا تجربه کرده باشند و برخی دیگر با آن سر و کار داشته باشند. رژیم غذایی اولین گزینه ای است که همه افراد برای کاهش وزن به آن فکر می کنند. در واقع رو آوردن به رژیم  های لاغری انقدر نتیجه بخش بوده که همه به عنوان چشم امید به آن نگاه می کنند. اما لازم است این رژیم ویژگی هایی را داشته باشد تا بر عکس عمل نکند و باعث چاق شدن نشود. بیاید در این متن این ویژگی ها را بررسی کنیم.

بهترین رژیم برای کاهش وزن چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که اشاره شد رژیم برای کاهش وزن باید ویژگی هایی را داشته باشد که بتواند کاهش وزن موثر و ماندگار را برای فرد ایجاد کند. نمی توان هر غذایی را خورد و توقع کاهش وزن داشت. به ویژگی هایی که در ادامه بیان می کنیم توجه کنید.

در رژیم صولی چقدر وزن باید کم کرد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که به اکثر رژیم های کاهش وزن وارد است، مربوط به مقدار کاهش وزنی است که هر ماه باید برای فرد حاصل شود. این مقدار ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. زیرا بدن هر کس با دیگری متفاوت است و بسته به شرایط پایبندی به رژیم، سوخت و ساز بدن، وزن اضافی و... این مقدار مشخص می شود. اما مقدار نرمال در بسیاری از موارد مانند رژیم شیر خرما بین 1.5 الی 4 کیلوگرم مشخص شده است. اگر این مقدار بیشتر شود، ممکن است برای فرد در طولانی مدت خطراتی را به همراه داشته باشد.

مواد غذایی به کار برده شده در رژیم کاهش وزن

در بسیاری از رژیم های لاغری که تنظیم می شود لازم است برخی از مواد غذایی کمتر مصرف شود و برخی دیگر نیز بیشتر مصرف شود یا حتی برخی از مواد غذایی به اعتدال در رژیم وجود داشته باشند:

  1. مواد غذایی مجاز: این گروه شامل مواد غذایی ویتامینی و پروتئینی می شود که شامل انواع میوه و سبزیجات، گوشت و مرغ و ماهی بدون چربی، انواع مغزها و آجیل می شود
  2. مواد غذایی ممنوع: شامل غذاهای فست فود، شیرینیجات، کیک، شکلات، نوشیدنی های قندی و گازدار، نوشیدنی های الکلی، غذاهای سرخ کردنی و شور، چربی ها، تنقلاتی مانند چیس و پفک است
  3. مواد غذایی محدود: این گروه نباید حذف شوند اما باید احتیاط و تعادل در مصرف آنها رعایت شود که شامل کربوهیدراتی مانند نان، برنج و غلات، حبوبات و... می شود

رژیم غذایی

مقدار مواد غذایی که مصرف می شود

نکته بعدی که در مورد رژیم برای کاهش وزن مانند رژیم کاهش وزن سوئدی  باید در نظر گرفته شود، مقدار مواد غذایی است که باید روزانه مصرف کرد. اینکه از رژیم کهش وزن پیروی شود، دلیلی برای بستن دهان به روی تمام مواد غذایی ایجاد نمی شود. در واقع در رژیم لاغری باید مقدار مواد غذایی که مصرف می شود متعادل باشد و به هچوه موادمغذی و ویتامینی مورد نیاز بدن حذف نشود.

این مقدار برای هر فردی ممکن است متفاومت باشد. در واقع نمی توان یک نسخه را با یک دوز مساوی برای هر فرد تجویز کرد. اگر رژیم را دارو برای درمان در نظر بگیریم، ممکن است برای یک فرد روزانه سه بار مصرف دارو لازم باشد امام برای فرد دیگر فقط یک بار کافی باشد. این موضوع به شرایط بدنی هر فرد مربوط می شود.

اما به طور میانگین برای هر فرد 5 واحد در طول روز میوه و سبزیجات باید مصرف شود. 150 الی 300 گرم گوشت برای وعده های اصلی غذایی صبحانه و ناهار و شام لازم است مصرف شود. برای میان وعده نیز باید گزینه هایی مناسب با سوخت و سا بدن تجویز شود که اغلب مقداری آجیل، میوه خشک یا شیر توصیه می شود.

زمان مصرف مواد غذایی باید در رژیم در نظر گرفته شود

یکی از موارد مهمی که شاید کمتر کسی به ان توجه کند، زمان مصرف وعده های غذایی است. برای نتیجه بهتر باید صبحانه را بین ساعت 6 الی 9 صبح مصرف کرد. میان وعده صبح برای ساعت 10 الی 12 بهترین زمان است. در صورتی که باید ناهار بین ساعت 13 تا 15 نوش جان شود تا بدن با افت انرژی مواجه نشود. میان وعده عصرانه را نیز از 17 الی 20 می توان مصرف کرد. برای شام باید قبل از اینکه ساعت به ده برسد، غذا خورده باشید. قبل از خواب نیز اغل یک لیوان شیر تجویز می شود.

رژیم غذایی

در رژیم جایگزین باید مشخص شود

این موضوع به این معنی است که برخی از موارد را جایگزین موارد دیگر رد. برای مثال بهتر است مواد غذایی را بجای اینکه سرخ کنید، کباب شده یا بخارپز شده مصرف کنی. از انواع چاشنی های مفید مانند آبلیمو، آبغوره، سرکه و یا آب نارنج به جای سس باید استفاده کرد تا چربی سوزی را افزایش دهند. از مواد غذایی کم چرب باید به جای گزینه های پر چرب بهره گرفت. مثلا شیر و ماست کم چرب را بهتر است خریداری کرد.

چطوری از رژیم سریعتر نتیجه دریافت کنیم؟

برای اینکه از رژیم برای کاهش وزن سریعتر نتیجه بگیریم باید از برخی از محرک ها استفاده کنیم. این محرک ها شامل مواردی مانند گزینه های زیر است:

  1. حتما روزانه بیشتر از 3 دقیقه ورزش کنید تا روند چربی سوز آغاز شود
  2. دمنوش لاغری مانند چای سبز و قهوه سبز را در رژیم غذایی خود داشته باشید
  3. زود بخوابید و خواب شبانه را جد بگیرید
  4. نوشیدنی های الکلی به شدت در شکم آوردن موثر هستند، از مصرف آنها تا جای ممکن پرهیز کنید
  5. استرس خود را باید کنترل کنید و راهکارهایی که برای آن مناسب هستند را تمرین کنید

رژیم غذایی

در آخر

رژیم برای کاهش وزن یکی از راهکارهای قدیمی است که افراد سراغ آن برای کاهش وزن می روند. این روند با اینکه از زمان های خیلی دور تا به امروز وجود دارد اما تغییرات بسیاری را به خود دیده است. توجه به جنبه روانی رژیم، که متخصصان باید آنرا در نظر داشته باشند، یکی از راهکارهایی است که سبب می شود فرد به روند رژیم پایبند باشد. پس پیشنهاد می کنیم متخصصی را انتخاب کنید که تمام جوانب را پوشش دهد تا نتیجه درست دریافت کنید.

منبع : مجله سلامت و تناسب اندام کوئیک فیت

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده