والدین در تربیت چه باید بدانند

یک نت ـ در ابتدا بايد به اين نکته توجه شود که فرزندان محبت کردن و احترام گذاشتن را از والدين ياد مي گيرند لذا اگر والدين در زندگي زناشويي خود به يکديگر احترام بگذارند و راه محبت را در پيش گيرند فرزندان هم از آنها ياد مي گيرند در اينجا راه برخورد و ابراز و افزايش محبت بين والدين را بيان مي کنيم:
مشاوره  خانواده

یک نت ـراهکارهايی ايجادصمیمیت و افزايش محبت در بين والدين و فرزندان چيستند؟
در ابتدا بايد به اين نکته توجه شود که فرزندان محبت کردن و احترام گذاشتن را از والدين ياد مي گيرند لذا اگر والدين در زندگي زناشويي خود به يکديگر احترام بگذارند و راه محبت را در پيش گيرند فرزندان هم از آنها ياد مي گيرند در اينجا راه برخورد و ابراز و افزايش محبت بين والدين را بيان مي کنيم:

1– احترام متقابل:
زن و شوهر بايد به يکديگر احترام بگذارند. پيامبر اکرم ( صلی الله علیه و اله و سلم ) مي فرمايد:
«من اتخذ زوجة فليکرمها؛(1) کسي که همسر اختيار مي کند بايد او را احترام کند.»

امام صادق ( علیه السلام ) مي فرمايد:
«سعيدة سعيدة امرأة تکرم زوجها و لاتؤذيه و تطيعه في جميع احواله؛(2) زن سعادتمند آن زني است که شوهر خود را اکرام و احترام کرده، اذيتش نکند و او را در همه حال اطاعت نمايد»

زن و شوهر بايد مؤدبانه با هم سخن بگويند و از سخنان زشت و رکيک اجتناب نمايند. صحبت مؤدبانه، سلام کردن به يکديگر، و استقبال يا بدرقه همسر، از مصاديق احترام گذاشتن همسران به يکديگر است.

2 – ابراز محبت
محبت کردن زن و شوهر به يکديگر، جلوي ايجاد کدورت ميان آنان را مي گيرد و صميميت فيمابين را صد چندان مي‌کند. لذا فضاي خانه بايد مملو از ابراز محبت هاي کلامي و غير کلامي زن و شوهر به يکديگر باشد.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: « قول الرجل للمرأة إنّي أحبّک لايذهب من قلبها أبداً؛(3) اين گفته مرد به همسرش که « دوستت دارم » هرگز از قلب او خارج نمي­شود»

راه ديگر محبت  ، هديه دادن است. علي (علیه السلام) فرمودند: « الهدية تجلب المحبة(4)؛ هديه دادن باعث جلب دوستي و محبت افراد نسبت به يکديگر مي شود.»

و امام صادق ( علیه السلام ) درباره نحوه ابراز علاقه زن به شوهرش مي فرمايند:
«لاغني بالزوجة فيما بينها و بين زوجها الموافق لها عن ثلاث خصال: و هنّ...و إظهار العشق له بالخلابة و الهيئة الحسنة لها في عينه؛(5)زن در روابط خود و شوهر همدلش از سه چيز بي نياز نيست، که عبارتند از: ابراز علاقه به شوهر با دلربايي و حاضر شدن با ظاهري زيبا در مقابل ديدگان او.»  ادامه دارد....

پي نوشت ها:
1.مستدرک الوسايل ، ج 14 ، ص 250
2. بحار الانوار ، ج 100 ، ص 253.
3.کافي ، ج 5 ، ص 569 .
4. شرح غرر الحکم ، ج 1 ، ص 83 ، ح 316.
5. بحار الانوار ، ج 75 ، ص 237.                    
@baresheomid

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده