عدالت اجتماعی در ایران

یک نت ـ اسلام بر این عقیده است كه تمام افراد بشر با وجود اختلاف ها و تمایزهای فراوان با یكدیگر برابر هستند. بنابراین همه آنها شایسته برخورداری از جایگاه و حقوق اجتماعی یكسان محسوب می شوند و هیچ فردی نسبت به دیگری برتری ندارد. از این رو عدالت در قرآن یكی از هدف های اصلی بعثت انبیاء قلمداد شده است
عدالت اجتماعی

یک نت ـ اسلام بر این عقیده است كه تمام افراد بشر با وجود اختلاف ها و تمایزهای فراوان با یكدیگر برابر هستند.

بنابراین همه آنها شایسته برخورداری از جایگاه و حقوق اجتماعی یكسان محسوب می شوند و هیچ فردی نسبت به دیگری برتری ندارد. از این رو عدالت در قرآن یكی از هدف های اصلی بعثت انبیاء قلمداد شده است.

قرآن با صراحت به برقراری عدل در میان انسان ها اشاره می كند. خداوند در آیه 13 سوره حجرات می فرماید: «اي مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید؛(اینها ملاك امتیاز نیست،) گرامي‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!». بنابر این آیه قرآن، انسان در جوهره خود با یكدیگر مساوی است.

حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: «پس باید در اجرای حق، امیر مردم در نزد تو یكسان باشد. به راستی عِوَضی به جای عدل نیست». همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است كه «خداوند در مورد بندگانش تكلیف و برنامه ای جز عدل و احسان ندارد».

البته باید توجه داشت كه عدالت اجتماعی تنها هدف و یگانه مطلوب جامعه اسلامی نیست و این جامعه در ابعاد گوناگون در پی تحقق بخشیدن به هدف های متفاوتی است.

عدالت اجتماعی در جهان امروز
رشد فزاینده بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها را نباید تنها مختص كشورهای جهان سوم دانست بلكه این رفتارها در حق بسیاری از مردم كشورهای توسعه یافته نیز انجام می شود و با توجه به وضعیت جهان، روز به روز شاهد فزایش بی رویه آن هستیم كه در برخورد با حاشیه نشینان، كارگران، زنان و كودكان بیشتر اتفاق می افتد.

برای نمونه ناآرامی‌های گسترده اخیر در فرانسه كه در نوع خود بی‌سابقه بود، نشان داد كه كشورهای توسعه یافته نیز از بی عدالتی رنج می برند و ممكن است درجه آن متفاوت باشد. همچنین حوادث تروریستی در كشورهای مختلف گویای تبعیض و بی‌عدالتی اجتماعی در میان مردم است.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده