چگونه وابستگی ام را به موبایل کم کنم؟

یک نت ـ چگونه وابستگی ام را به موبایل کم کنم؟ در طول روز خیلی از وقتم سر موبایل می رود.
وابستگی به موبایل

یک نت ـ چگونه وابستگی ام را به موبایل کم کنم؟ در طول روز خیلی از وقتم سر موبایل می رود.

پاسخ:

 بدون ترديد، افراط و تفريط در هر كاري ناپسند و زشت است خصوصاً براي جواني همچون شما كه اهداف متعالي براي خود در نظر گرفته ايد؛ بنابراين پرسه زدن زياد در گوشي و به هدر دادن وقت و عمر به صلاحتان نيست و خداي متعال را شاکريم که خودتان هم به اين نتيجه رسيده ايد. توصيه مي کنيم به راهکارهاي ذيل عمل نماييد.
راهكارهاي كاربردي:

1. پي بردن به ارزش وقت و پيامدهاي منفي اتلاف وقت و عمرتان؛

دانستن اين گونه مطالب در انسان ايجاد انگيزه مي‌كند و انگيزه وي را براي تغبير عادت هاي بد بيشتر مي‌كند.

امير مؤمنان علي (عليه‌السلام) در روايت زيبايي مى‌فرمايد: «مَنْ لَمْ يعْرِفْ مَضَرَّةَ الشَّي‏ءِ لَمْ يقْدِرْ عَلَى الِامْتِنَاعِ مِنْه» (1)؛ «كسى كه از زيان چيزى آگاه نيست، توانايى اجتناب از آن را نخواهد داشت».

امام علي (عليه‌السلام) در روايتي ديگري مي‌فرمايد: «إِنَّ الْفُرَصَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوهَا إِذَا أَمْكَنَتْ فِي أَبْوَابِ الْخَيْرِ وَ إِلَّا عَادَتْ نَدَماً» (2)؛ «به راستي فرصت‌ها مانند ابر (سريع) مي‌گذرند، پس هر وقت كار خيري پيش آمد و انجام آن ممكن شد، آن فرصت‌ها را غنيمت شماريد و گرنه كار به ندامت و پشيماني مي‌كشد».

2. خود تشويقي؛
مي‌‌‌‌توانيد براي هر بار يا مدتي كه موفق به ترك استفاده نادرست از موبایل مي‌‌‌‌شويد، به تشويق ذهني ـ عملي موفقيت‌هاي خود در اين خصوص بپردازيد. با كمال سخاوت به تشويق خود بپردازيد. خود تشويقي مي‌تواند به صورت كلامي يا غير كلامي باشد و سبب ترك رفتار نادرست گردد.

3. خود تنبيهي؛
مي‌‌‌‌توانيد تنبيهات و جريمه‌هايي نيز براي هر بار استفاده بيش از حد از گوشي موبايل ‌‌‌براي خود قرار دهيد تا به تدريج از اين رفتار فاصله بگيريد.

 يادتان باشد اگر قرار باشد در هر بار استفاده بيش از حد از گوشي، از حساب ميليوني شما مبلغ چند هزار تومان كسر شود، تا به كي حاضر هستيد كه به اين رويه ادامه دهيد، پس تعيين جريمه و برخي تنبيهات مي‌‌‌‌تواند بازدارندگي ايجاد كند و مانع اتلاف وقت و عمرتان گردد.

4. پالايش؛
براي مدتي گوشي و وسايل ارتباطي را از دسترس خود خارج كنيد و استفاده از گوشي و وسايل ارتباطي را براي خود محدود كنيد.

همچنين مي توانيد با ديگر اعضاي خانواده صحبت كنيد و قانوني را براي استفاده از اينترنت و تنبيهات و جريمه هايي براي استفاده بيش از مقدار مصوب براي خودتان وضع كنيد و خودتان را ملزم به رعايت قانون كنيد. اين طوري شما جرئت تخطي از قانون نخواهيد داشت.

هرچقدر ميزان جريمه سنگين تر باشد بازدارندگي بيشتري ايجاد خواهد كرد و انگيزه شما را براي استفاده از گوشي كاهش خواهد داد.

5. برنامه ريزي دقيق و منسجم
توصيه مي کنيم به جاي گوشي از کتاب بيشتر استفاده نماييد و سعي کنيد تا مي توانيد به کتابخواني روي آوريد. براي جواني در سن و سال شما، تحصيل و علم آموزي در اولويت نخست قرار دارد.

امام صادق (عليه‌السلام) در اين خصوص مي‌فرمايد: «كَانَ فِيمَا وَعَظَ لُقْمَانُ ابْنَهُ أَنَّهُ قَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ اجْعَلْ فِي أَيَّامِكَ وَ لَيَالِيكَ وَ سَاعَاتِكَ نَصِيباً لَكَ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ لَهُ تَضْيِيعاً مِثْلَ تَرْكِهِ» (6)؛

«از اندرزهاى لقمان به فرزندش اين بود كه: فرزندم! از روزها و شبها و اوقات خود بخشى را به تحصيل علم اختصاص بده؛ زيرا تو هرگز براى خود خسران و ضايعه اى چون ترك علم نخواهى يافت».
 
پي‌نوشت‌ها‌:
1. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏: دار الكتاب الإسلامي، ‏1410ق، ص654.
2. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏: دفتر تبليغات اسلامي‏، 1366، ص473.
3. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحارالأنوار، بيروت‏: دار إحياء التراث العربي، ‏1403ق، ج1، ص169.

بیشتر بخوانید:

دوست دارم ازدواج کنم از تنهایی خسته شدم

همسرم نزدیک به دو سال است که تمکین نمیکند

همسرم وقتي به خانه مي آيد بلافاصله تلويزيون روشن ميکند

جدیدترین روش های ترک خودارضایی

خانمی هستم 50 ساله سه تا خواستگار دارم

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده