با این خوراکی‌ها نوزادتان را به مصرف شیر مادر علاقه‌مند کنید

یک نت ـ تغذیه نوزاد با شیر مادر برسلامت او اهمیت فراوانی دارد و نکته سنجی مادر در انتخاب مواد غذایی سالم می تواند سبب تقویت نوزاد شود.
نوزاد

یک نت ـ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف خوراکی‌های تند و پرادویه در دوران بارداری به وسیله مادر (درصورتی که به ادویه و فلفل آلرژی نداشته باشد) می‌تواند سبب تقویت جوانه‌های چشایی در زبان نوزاد شود.
 
کارشناسان به مادران اطمینان می‌دهند، مولکول های مواد غذایی تند به مقدار بسیار کم به وسیله شیر به بدن نوزاد منتقل می‌شود که این اندازه خطری برای سلامت نوزاد ندارد.

بسیاری از مادران به دلیل نگرانی از ایجاد نفخ معده در نوزاد و یا خواب آلودگی او از مصرف خوراکی‌های تند در دوران شیردهی خودداری می‌کنند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که ارتباطی بین مصرف خوراکی‌های تند و دل درد در نوزادان وجود ندارد و مصرف این نوع خوراکی‌ها برای نوزاد مزایای درمانی فراوان دارد.

توجه به این نکته ضروری است که شیرمادر مستقیم از دستگاه گوارش تولید نمی‌شود، بلکه از خون مادر به دست می‌آید و خوردن مواد غذایی تند و پرادویه اثر منفی بر شیر مادر نمی‌گذارد.

کارشناسان اعتقاد دارند مصرف مواد غذایی تند و پرادویه می‌تواند سبب تشکیل سریع‌تر جوانه‌های چشایی و افزایش قدرت نوزاد برای خوردن مواد غذایی جامد درماه‌های بعدی شود.

 

 

از جمله دیگر مواد غذایی که مادران باید در دوران بارداری مصرف کنند می‌توان ماهی‌های چرب حاوی اسید امگا ۳ برای تقویت سیستم عصبی نوزاد، گوشت قرمز و منابع پروتئین حیوانی کم چرب، نان کامل گندم حاوی اسید فولیک، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی حاوی ویتامین A، مفید برای تقویت سیستم ایمنی، قلب، ریه و کلیه‌های نوزاد را می‌توان نام برد.

 

 

مواد غذایی که مادر مصرف می‌کند بین ۴ الی ۶ ساعت طول می‌کشد تا به شیرمادر تبدیل شود، اما برخی مواد شیمیایی بین یک الی ۲۴ ساعت بعد از زمان مصرف در متابولیسم بدن مادر خود را نشان می‌دهند.

از آنجا که رگ‌های خونی غده پستان در تولید شیر سهم دارند، طعم مواد غذایی به ویژه مولکو‌های خوراکی‌هایی که دارای بو و عطر ویژه هستند مانند خوراکی‌های حاوی فلفل در شیرمادر وجود دارند و نوزاد به میزان کم آن‌ها را احساس می‌کند.

کارشناسان همچنین دریافتند خوردن مواد غذایی حاوی فلفل می‌تواند سبب خوشمزه شدن شیر مادر وتمایل بیشتر نوزاد به نوشیدن آن می‌شود.

پژوهش‌های پیشین همچنین نشان داده است نوزادانی که در رژیم غذایی مادران آن‌ها سیر وجود داشته است تمایل بیشتری به نوشیدن شیر مادر داشته اند و درنتیجه از سرعت رشد بهتری برخوردار شده اند.

در برخی فرهنگ‌ها در کشور‌هایی که در رژیم غذایی آن‌ها مصرف مواد غذایی تند و پرادویه وجود دارند مادران با مشکل کمبود تولید شیرمادر مواجه نیستند و نوزادان نیز بیشتر از شیرمادر بهره مند می‌شوند.

یکی از برتری‌های شیرمادر به نسبت شیر خشک، امکان خوردن مواد غذایی با طعم‌های مختلف به وسیله مادر و در نتیجه ایجاد طعم‌های خوشمزه در شیرمادر است و به همین دلیل نوزادانی که با شیرمادر تغذیه می‌شوند از سلامت بهتری برخوردارند و کمتر به آلرژی غذایی مبتلا می‌شوند اما نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، طعم یکسانی را در طول دوران شیرخوارگی تجربه می‌کنند و بیشتر با طعم شکر به دلیل افزودن این ماده به شیرخشک در برخی برند‌ها آشنا می‌شوند و از همان زمان خطر ابتلا به دیابت در آن‌ها به وجود می‌آید.

 

 

کارشناسان توصیه می‌کنند؛ ماردان در صورت ابتلا نبودن به بیماری هایی چون سل، HIV، هپاتیت، استفاده از برخی دارو‌ها و بیماری‌های مسری حتماً نوزاد خود را با شیرمادر تغذیه کنند و در صورت ابتلا به بیماری زیر نظرپزشک با شیرخشک نوزاد خود را تغذیه کنند.

منبع:Dailymail

 

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده