چرا زنان بیشتر از مردان چاق می شوند؟

یک نت ـ خانمها اکثراً کم تحرک تر از آقايان هستند. این امر باعث چاق شدن آنهای می شود
چاق

یک نت ـ  آمار ایرانیان چاق و آنان که اضافه وزن دارند، 24 میلیون است که شامل 16 میلیون زن و 8 میلیون مرد است، علت بالا بودن آمار زنان چاق را میتوان در نکات زیر خلاصه کرد:

چرا چاقی در زنان بیشتر از مردان است؟
1- بيشتر وقت خانم ها در آشپزخانه مي گذرد و مسايلي چون چشیدن غذا که منجر به خوردن و همچنان عامل دیدن غذا و بویدن غذا همه وهمه عواملی هستند که خانم ها را به خوردن غذاهاي اضافي وسوسه و تحريک مي کند، و این امر منجر به افزايش وزن خانم ها مي گردد.

2- ميهماني ها و جلسات خانم ها نسبت به آقايان بيشتر است و در اين جلسات، معمولاً پذيرايي همراه با شيريني و آجیل و دیگر غذاهای پرکالری، باعث افزایش وزن مي گردد .

3- زنان مسئول تغذيه کودکان هستند و هر وقت به کودکشان غذا مي دهند، خودشان هم از آن غذا نصیبی میبرند و به خوردن تحريک مي شوند.

4- مادران گرامی به حکم مسؤلیت خانه داری، غذاهاي اضافي را که در سفره می ماند و به بهانه جلوگیری از اسراف آنها را میل میکنند و به اتمام میرسانند .

5- خانمها اکثراً کم تحرک تر از آقايان هستند. این امر باعث کاهش مقدار سوخت ودر نتیجه افزایش وزن آنها میگردد.

6- درصد بافت ماهيچه در زنان کمتر از مردان است و همچنان که می دانیم بافت ماهیچه ای بالاترین سوخت بدن را به خود اختصاص می دهد. از طرف دیگر، بافت چربی زنان بیشتر از بافت چربی مردان است  و این بافت پاینترین مقدار سوخت را دارد. بنابراين اگر خانمي به اندازه همسرش غذا بخورد، مطمئناً چاق خواهد شد، زیرا سوخت پایۀ او کمتر از همسرش است .

7- بعضی افراد برای کاهش استرس به غذا خوردن روی می آورند و حتی در مواقعی که گرسنه نیستند، غذا می خورند یا خورده خواری می کنند زیرا تصور می کنند که غذا خوردن موجب آرامش آنها می شود و چون زنان خانه دار به حکم مدیریت خانه،  دچار افسردگی، بي حوصلگي، عصبانيت و دلهره، آنان برای کسب ارامش به خوردن پناه می برند واین یکی از عوامل مهم افزایش وزن زنان به حساب می آید.

8- جنسیت زن و روند زندگی در دوران بلوغ وترشح هورمونی. چون استروژن آغاز گر تجمع چربی در بعضی از مناطق از بدن زنان مخصوصا پایین تنه است.

 

زنان نسبت به مردان کالری کمتری می سوزانند و این باعت چاقی در زنان می شود

 

 
9- بیماری تخمدان پلی کیستیک ترشح معده را افزایش داده و باعث احساس گرسنگی زود هنگام می شود. به این ترتیب شخص مضطرب، زود به زود غذا می خورد و در نتیجه به مرور چاق می شود.

10- اختلال هورمونی در سن یائسگی و کاهش ترشح استروژن منجر به ایجاد نوع دیگر از چاقی که همان چاقی بالاتنه است، می شود.زیرا نقش هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون در ایجاد چاقی خانم ها بیشتر از نوع پایین تنه (شکم ران ها وباسن) است اما بعد از یائسگی که سطح هورمون های زنانه کاهش می یابد، چاقی بالا تنه بیشتر دیده می شود.

11- بیشتر داروهای مصرفی زنان هورمون های جنسی است(ترکیبات حاوی استروژن و پروژسترون) مخصوصا داروهای ضدبارداری. استفاده از این داروها منجر به چاقی پاین تنه می شود.

12- افزایش وزن در دوران بارداری: هرچند قدری اضافه وزن در دوران حاملگی امری طبیعی است، ولی آن چیزی که در واقع مشاهده می شود، اشتباهی است که تصور می کنند که زن حامله باید زیاد غذا بخورد، واین مطلب منجر به فربه شدن زنان در دوران بارداری میشود. خانمها غالبا به سختی می توانند به وزن اولشان برگردند.

13- افزایش دریافتی در دوران شیردهی : زن شیرده برای تولید850 سی سی شیر مورد نیاز فرزند شیرخوارش نیاز 650 کالری اضافه در روز است ، ولی متاسفانه دریافت زنان شیرده خیلی بیشتر از این مقدار کالری است واین یکی از عوامل افزایش آمار چاقی در زنان بحساب می آید .

14- چاقی پس از ازدواج : پس از ازدواج زنان با همسران خود غذا می خورند وسعی می کنند همان مقدار که همسرشان می خورد، میل کنند ولی این یک اشتباه است زیرا مردان به علت جثه بزرگتری که دارند، بیشتر غذا نیاز دارند. این اشتباه رفتاری در زندگی مشترک به افزایش وزن منجر می شود. از طرف دیگر خیلی از خانم ها در دوره ای که تنها زندگی می کنند، اغلب اوقات از خوردن شام خودداری می ورزند ولی در زندگی مشترک هر شب با همدیگر شام زیادی می خورند.

مجموع این عوامل چهارده گانه، منجر به افزایش دو برابری آمار زنان چاق در مقایسه با مردان شده است.
 
منبع: kermany.com



 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده