مشکل خودخوری دارم چکار کنم ؟

یک نت ـ سلام من خانمی هستم که خيلی مشکل خودخوری دارم. و ديگه از شرايط خودم خسته شدم. دوس دارم هرکسی هر حرفی ميزنه يا جوابشو ندم و از اين کار خودم راضي باشم يا جوابشو بدم و بعدش فکر نکنم نکنه ناراحت شده باشه. وقتي جواب کسي که ناراحتم کرده رو نميدم ميام خونه شروع ميکنم به خودخوري . چرا اينو نگفتم چرا اونو جوابش ندادم. وقتي هم جواب ميدم ميگم نکنه ناراحت شده باشه .
لطفا کمکم کنيد متشکرم

خودخوری

یک نت ـ سلام من خانمی هستم که خيلی مشکل خودخوری دارم. و ديگه از شرايط خودم خسته شدم. دوس دارم هرکسی هر حرفی ميزنه يا جوابشو ندم و از اين کار خودم راضي باشم يا جوابشو بدم و بعدش فکر نکنم نکنه ناراحت شده باشه. وقتي جواب کسي که ناراحتم کرده رو نميدم ميام خونه شروع ميکنم به خودخوري . چرا اينو نگفتم چرا اونو جوابش ندادم. وقتي هم جواب ميدم ميگم نکنه ناراحت شده باشه .
لطفا کمکم کنيد متشکرم

 

پاسخ:
با سلام و تحیت
به نظر می رسد شما فردی جزئی نگر با زمینه وسواس هستید و از عزت نفس لازم نیز برخوردار نیستید و همین امر باعث شده که در روش یا کاری که انتخاب می کنید مدام دچار تردید شوید. لازم است با مطالعه و پیگیری میزان عزت نفس و خودارزشمندی خویش را افزایش دهید و برای خود اعتبار بیشتری قائل شوید. سعی کنید از توقعات غیرمنطقی نسبت به خود اجتناب کنید و انتظار نداشته باشید همه کارهای شما درست و بی عیب باشد. طبیعی است که شما نیز مانند دیگران یک انسان هستید و هر انسانی نیز عیب و ایراد دارد.
همچنین نمی توان انتظار داشت همه از دست ما راضی باشند همانطور که ما از دست همه افراد راضی نیستیم، باید پذیرفت افراد ایده ها و منشهای متفاوتی دارند و قرار نیست همه مثل هم فکر یا زندگی کنند، پس بنابراین اختلاف سلیقه و دلخوری از هم نیز امری طبیعی است.
در ادامه به این نکته توجه داشته باشید که در مواجهه با رفتار غلط دیگران سه روش وجود دارد، سکوت و تسلیم، پرخاشگری و عصبانیت و رفتار جراتمندانه.
تسلیم یا عصبانیت هر دو شیوه های غلط هستند و دارای پیامدهای منفی، اما شیوه سوم یعنی رفتار جراتمندانه روش مناسب و لازم برای مواجه با رفتار غلط دیگران است. رفتار جراتمندانه یعنی اینکه رای و نظر و یا اعتراض خود را بیان کنیم بدون اینکه توام با عصبانیت یا پرخاش باشد. پس بنابراین تصمیم بگیرید در مواجهه با رفتار غلط دیگران از این روش استفاده کنید، و نسبت به افکار منفی بعد از آن بی اعتنا باشید، به هنگام هجوم افکار منفی و خودخوری موقعیت خود را تغییر دهید و با فعالیت ذهنی یا عملی دیگری خود را مشغول کنید.
 

افزودن یک دیدگاه جدید

Fill in the blank.