نمیدونم با دختر همسايه ازدواج کنم یا دختر دایی

یک نت ـ براي ازدواج مردد هستم بين دختر همسايه اي که دوستش دارم و دختر دايي ام که حس چنداني نسبت به ايشان ندارم اما حس بدي هم به نسبت به ايشان ندارم...ضمنا اينکه نظر هيچکدام از دختر ها را نسبت به خودم نميدانم.

تردید

یک نت ـ پسري هستم 22 ساله و در حال حاضر دانشجو...اما به دليل شرايط تحصيلي بعد از تحصيل مشغول به کار ميشم...سوالم اينه  که براي ازدواج مردد هستم بين دختر همسايه اي که دوستش دارم و دختر دايي ام که حس چنداني نسبت به ايشان ندارم اما حس بدي هم به نسبت به ايشان ندارم...ضمنا اينکه نظر هيچکدام از دختر ها را نسبت به خودم نميدانم...البته حس ميکنم دختر دايي ام نظر مساعد دارد...لطفا راهنمايي بفرماييد

پاسخ:

با معیار و ملاکهای که دارید تطبیق دهید، و انتخاب یا رد کنید.

برخی از ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر که در متون دینی آمده است، عبارت¬اند از:

1. اصالت خانوادگی

یکی از معیارهای مهم برای انتخاب همسر، اعم از زن و مرد، اصالت خانوادگی او است؛ یعنی زن و مرد باید از خانواده‏هایی باشند که دارای اصل و ریشه باشند؛ خانواده‏هایی که در آن¬ها پدر و مادری عاقل و دلسوز با همه وجود در رشد و تعالی فرزندان می‏کوشند. دختر و پسری که در چنین خانواده‏ای رشد می‏یابند، سجایای اخلاقی را از پدر و مادر خود می‏آموزند. در برخورد با دشواری‏ها و سختی‏های زندگی، هرگز از جاده درستی و راستی خارج نمی‏شوند؛ به عبارت دیگر، پایبندی به آبرو و حیثیت، آنان را از انحراف باز می‏دارد.

2. ایمان و دین‏داری

پایبندی به مقررات آیین اسلام، از عوامل خوشبختی خانواده است. دختر و پسری که دیندارِ واقعی باشند، از انجام بسیاری از اعمال خلاف خودداری می‏کنند؛ زیرا دین، عاملی درونی است که همیشه همراه افراد است. آنان را از ارتکاب اعمال زشت باز می‏دارد. وقتی از پیشوایان دینی سؤال می‏شد که با چه گروهی باید ازدواج کرد؟ در پاسخ می‏فرمودند: «علیک بذوات الدین؛ بر تو باد ازدواج با افراد دیندار»؛ یعنی سعی کن با همسری ازدواج کنی که متدیّن باشد؛ زیرا دینداری، عامل استواری است که در بسیاری از موارد انسان‏ها را از لغزش‏ها و ارتکاب اعمال خلاف باز می‏دارد.

3. اخلاق نیکو

در محیط خانوادگی، زن و مرد هر دو باید اصول اخلاقی از قبیل: نرمی، گذشت و سازگاری را رعایت کنند. هرگاه یکی از آن دو، دچار لغزش و اشتباه شود، بلافاصله به عذرخواهی پرداخته، از جدال جدا خودداری کند؛ زیرا جدال، صمیمیت‏ها را از بین برده، دشمنی و نفاق را جانشین آن می‏کند. بدیهی است که طرف مقابل هم باید عذر و پوزش شخص خطاکار را پذیرا شود. علی(ع) می‏فرماید: «بدترین مردم کسانی هستند که عذر دیگران را پذیرا نمی‏شوند». اهمیت حُسن خلق در استحکام خانواده تا آن‏جا است که وقتی از رسول خدا(ص) سؤال می‏شود که دختران خود را به ازدواج چه افرادی در آورند، در پاسخ می‏فرماید: «کسی که دیندار و اخلاقش نیکو باشد».

4. تناسب مذهبی

یکی دیگر از ملاک‏ها، مسئله تناسب است. تناسب، مصادیق متعددی دارد که یکی از آن¬ها تناسب در مذهب است. تناسب در مذهب و اعتقادات، نقش مهمی در دوام و استحکام خانواده دارد. افرادی که اعتقادات مشابهی با همسران خود ندارند، در زندگی زناشویی با مشکلات فراوانی روبه‏رو می‏شوند.

5. تناسب اجتماعی و اقتصادی

دختر و پسری که می‏خواهند ازدواج کنند، بهتر است از نظر اجتماعی و اقتصادی هم‏سطح خودشان باشند؛ یعنی پدر و مادر و اطرافیان هر دو طرف از لحاظ شغلی، تحصیلات، نوع پوشاک و آداب و رسوم، منزل و وسایل منزل، وسیله نقلیه و غیر آن، تقریباً در یک سطح یا نزدیک به هم باشند. البته چنین نیست که اگر خانواده دختر و پسر فاصله طبقاتی زیادی داشته باشند، هیچ‏وقت خوشبخت نمی‏شوند؛ بلکه زمانی چنین ازدواج‏هایی با موفقیت توأم می‏شود که زن و شوهر قبلاً مسائل خود را حل کرده، با شناخت و آگاهی کامل ازدواج کنند.

6. تناسب در تحصیلات و آگاهی

افرادی که فاصله تحصیلاتی بسیاری دارند، معمولاً نمی‏توانند حرف همدیگر را بفهمند. به وسیله اختلاف و مشاجره‏ها، شروع و پایه‏های زندگی سست می‏شود.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده