دختری آرام و خجالتی هستم

یک نت ـ از همان پیش دبستانی که وارد اجتماع شدم دختری ارام و خجالتی بودم و جرات شرکت در بحث هارا نداشتم تا الان هم که 21 سال دارم
 خجالتی

یک نت ـ سلام دختری هستم 21 ساله بسیار مقید به مذهب و برعکس خانواده ای که در ان بدنیا امدم زیاد متعصب به دین و مذهب نیستن.از کودکی احساس میکردم که بیش تر از سن خودم میفهمم و همینگونه بوده.از همان پیش دبستانی که وارد اجتماع شدم دختری ارام و خجالتی بودم و جرات شرکت در بحث هارا نداشتم تا الان هم که 21 سال دارم هنوز این مشکل را دارم و به خاطر این همیشه انگشت نما بودم.و اینم بگم که کسانی که مرا میشناسند مرا به عنوان شخصی منطقی خطالب میکنند.اما این معظل همیشه همراهم بوده و من از ان زجر میکشم.بارها خواستم که به مخفیانه به مشاور مراجعه کنم اما به دلیل اینکه پولی که ماهیانه از پدرم میگیرم کفاف نمیکند.ممنون میشم راه حلی به من پیشنهاد بدین.

پاسخ:

با سلام و تحیت

اینکه از قابلیتهای با ارزش و منحصر به فردی برخوردار هستید جای تحسین و خرسندی دارد. لازم است برای قابلیتهای خود ارزش و اعتبار بیشتری قائل شوید. خجالتی بودن شما می تواند ناشی از سختگیری والدین، اهمیت دادن بیش از اندازه به قضاوت دیگران، توقعات بالا از خود (مثلا اینکه نباید اشتباه کنید)، فاجعه سازی از اشتباهات و... باشد.

تمرین و سعی کنید که نقاط قوت و ضعف خود را بپذیرید. بسیار مهم است که خودتان باشید و از اینکه لزوما رضایت دیگران را جلب کنید امتناع کنید.

خود را در دل تجربه های جدید بیفکنید و منابع نشاط خود را تقویت کنید.

لازم است به صورت تدریجی ابراز وجود را تمرین و آغاز کنید. بنابراین از گامهای کوتاه و کوچک استفاده کنید و برای هر موفقیتی به خود تشویق درونی دهید. شما می توانید کتابهایی را که در مضوع مهارت ابراز وجودف قدرت نه گفتن و کاهش اضطراب اجتماعی نگاشته شده است را مطالعه نمائید.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده