نگاه کردن فیلم و عکس مستهجن روزه را باطل می کند؟

یک نت ـ آیا دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن به قصد لذت بردن روزه را باطل می‌کند؟ دیدن قسمتی از بدن زنان چطور؟ حتی اگر انسان جنب نشود!
عکس مستهجن

یک نت ـ آیا نگاه کردن فیلم و عکس مستهجن روزه را باطل می کند؟

آیا دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن به قصد لذت بردن روزه را باطل می‌کند؟ دیدن قسمتی از بدن زنان چطور؟ حتی اگر انسان جنب نشود!

مرد به هیچ قسمت از بدن زنان نامحرم نمی تواند نگاه کند، و فقط به دستها تا مچ و گردی صورت، در صورتی که با شهوت نباشد می تواند نگاه کند.[1]

بر اساس فتوای مراجع دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن چه به قصد لذت و چه بدون آن، چه به جهت آموزش مسائل زناشویی و چه بدون آن، بدلیل آن که دیدن اینگونه فیلم‏ها همیشه با نگاه شهوت انگیز همراه است، جایز نیست[2]. [3]

چنانچه فرد به قصد بیرون آمدن منی با خودش کاری کند که منی از او خارج گردد و این امر در اثر دیدن اینگونه فیلمها یا تصاویر یا دیدن بدن زنان، محقق شود، ضمن آن که روزه خود را باطل نموده است[4]، علاوه بر آن مرتکب گناه کبیره استمنا[5] نیز شده است و می بایست قضای آن روز را گرفته و نیز کفاره بپردازد.

 [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی) ،ج‏2 ص 485 ،مسأله 2433.

[2]. آیت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1203 آیت‏الله صافى، جامع‏ الاحکام، ج 2، س 1329 آیت‏الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 554 آیت‏الله سیستانى Sistani.org ) ،فیلم (، س 3 دفتر آیت‏الله وحید، آیت‏الله بهجت، امام، آیت‏الله فاضل، آیت‏الله مکارم. آیت‏الله تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 1129 و ج 1، س 894 و 895.

[3]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص: 974. س1200.

[4] . همان، ج‏1، ص: 799-897.

[5] «استمناء» یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، و این کار، از نظر اسلام حرام است و عامل این کار، مرتکب گناه شده است.استمناء، دارای انواعی است؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن و (یا مرد) نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز نگاه کردن به عکس یا فیلم یا مناظر شهوت آلود و... . اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمناء و حرام است. مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام(ره)، ج 1، ص 447، مسئلۀ 1411؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری(ره)، ص34؛ مناسک محشی، امام خمینی(ره)، ص 163، ص 334، اقتباس از سؤال 468 (سایت: 507) (حکم استمناء و انواع آن)؛ و سؤال 1544 (سایت: 1575).

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

سلام.من روزه بودم وبا دیدن فیلم غیر اخلاقی کمی منی از من خارج شد.من نمی دانستم که این کار روزه را باطل میکند. بعداز اینکه تحقیق کردم فهمیدم که اینطور نیست.آیا من که از روی نادانی این کارا مرتکب شده ام روزه ام باطل است یا خیر