مشکلات پا و روش های درمان آن

پزشکی,مشکلات پا, عفونت ناخن قارچی, بیماری استخوان پا, ورم مفاصل, نقرس, انگشت چکشی, تقویت پا, کف پای صاف, ناخن فرو رفته در پا, میخچه و پینه پا
مشکلات پا

پا عضو مهمی است و شکی در این موضوع نیست پس باید مراقبت از آن را در اولویت‌های سلامت خود قرار دهید، در ادامه شما را با برخی از رایج‌ترین مشکلات مرتبط با پاها آشنا می‌کنیم.

۱. عفونت ناخن قارچی:
قارچ‌های ریز می‌توانند از طریق ترک یا برش‌های موجود وارد ناخن شما شده و در نهایت موجب عفونت گردند. همین امر باعث می‌شود ناخنتان ضخیم‌تر گشته، تغییر رنگ داده و بشکند. قارچ‌هایی که در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند می‌توانند در افرادی که بیشتر شنا می‌کنند یا پاهایشان بیش از حد عرق می‌کند، گسترش و توسعه یابند. کرم‌هایی که بر روی ناخن‌های خود قرار می‌دهید می‌تواند به بهتر شدن شرایط کمک کند. قرص‌های ضد قارچ یا جراحی برای برداشتن عفونت ناخن قارچی ممکن است برای حل مشکل مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

تقویت پا,عفونت ناخن قارچی

عرق کردن بیش از حد پا یکی از دلایل بروز عفونت ناخن قارچی است

 

۲. انحراف شست پا:
این برآمدگی استخوانی در پایه انگشت شست پا باعث می‌شود که انگشت بزرگ پای فرد تغییر جهت دهد.  بیماری انحراف شست پا  استخوان پا را از محور اصلی‌اش منحرف می‌سازد و به خاطر فشار یا ورم مفاصل می‌تواند دردناک باشد. این شرایط همچنین ممکن است منجر به ایجاد میخچه شود. تسکین دهنده‌های درد، پدهایی برای پوشاندن انحراف، قرار دادن موارد خاص در کفش یا جراحی ممکن است به درمان بیماری انحراف شست پا کمک کند. بهتر است کفش راحت بپوشید و از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند نیز خودداری نمایید.

 

 

تقویت پا,عفونت ناخن قارچی

برآمدگی استخوانی در پایه انگشت شست پا باعث تغییر جهت انگشت بزرگ پا می شود

 

۳. میخچه و پینه:
سایش و فشار باعث ایجاد این نواحی ضخیم، سفت و مرده از پوست می‌شود. میخچه ظاهر مخروطی شکلی دارد و معمولا بر روی نقاط فشار تشکیل می‌گردد. پینه تمایل بیشتری به گسترش دارد و می‌تواند در همه جای پوست منتشر گردد. پدهایی که در بازار وجود دارد می تواند به تسکین درد حاصل از میخچه کمک کند. پزشک ممکن است پینه را بردارد یا توسط جراحی آن را اصلاح نماید. همچنین چسب‌هایی با داروهای خاص در بازار وجود دارد که می‌تواند میخچه یا پینه را درمان کند.

 

 

تقویت پا, میخچه و پینه

میخچه ظاهر مخروطی شکلی دارد و معمولا بر روی نقاط فشار تشکیل می‌گردد

 

۴. نقرس:

نقرس شکلی از آرتریت است که باعث ایجاد درد، قرمزی، تورم و خشکی ناگهانی می‌گردد. این بیماری معمولا مفصل بزرگ انگشت شست را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد اما می‌تواند در پا، زانو یا مچ پا نیز ظاهر شود. نقرس معمولا به خاطر وجود اوریک اسید زیاد و بیش از حد در بدن ایجاد می‌شود که می‌تواند بلور‌های سوزنی شکل در مفاصل را تشکیل دهد. حملات ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. شما می‌توانید نقرس را با داروهایی که برای مبارزه با التهاب (درد، قرمزی و تورم) یا داروهای کاهنده اسید اوریک درمان کنید. برخی از تغییرات در رژیم غذایی به شکستن اسید اوریک کمک می‌کنند.

 

 

مشکلات پا , نقرس

نقرس معمولا به خاطر وجود اوریک اسید زیاد در بدن ایجاد می‌شود

 

۵. زگیل:

زگیل معمولا در کف پا تشکیل می‌شود. زمانی که ویروسی از طریق پوست آسیب دیده وارد بدن شما می‌شود، زگیل نیز ممکن است تشکیل گردد. بیماری زگیل می‌تواند از طریق تماس پوستی یا سطوح موجود در مکان‌هایی همچون استخر یا حمام عمومی نیز منتقل و منتشر شود. زگیل معمولا بی ضرر است بنابراین نیازی به درمان آن نیست. البته در بیشتر موارد زگیل‌ها بسیار دردناک هستند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. شما می‌توانید از اسید سالیسیلیک برای درمان زگیل استفاده کنید. اما سوزاندن، منجمد کردن، لیزردرمانی و جراحی زگیل در برخی از موارد می‌تواند مفید باشد.

 

 

کف پای صاف, زگیل

زگیل معمولا در کف پا تشکیل می‌شود

 

۶. بیماری پای ورزشکاران:
این عفونت قارچی می‌تواند باعث ایجاد قرمزی، خارش، سوزش و در برخی از موارد تاول و زخم گردد. بیماری پای ورزشکاران به صورت خفیفی مسری است و می‌تواند با تماس مستقیم یا راه رفتن با پای پیاده در مکان‌هایی همچون رختکن یا استخرها منتشر شود. قارچ سپس در کفش به خصوص کفش‌هایی که تنگ هستند و امکان جریان هوا در آن وجود ندارد رشد می‌کند. درمان این بیماری معمولا استفاده از لوسیون‌های ضد قارچ و در موارد حاد قرص‌های ضد قارچی است.

 

 

 مشکلات پا, پای ورزشکاران

قرمزی، خارش و سوزش پا از علائم بیماری پای ورزشکاران است

 

۷. انگشت چکشی:
هنگامی که عضلات پا در اطراف مفاصل از تعادل خارج می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دردناک گردد. انگشت چکشی ممکن است انگشت دوم، سوم یا چهارم پا را به سمت داخل در مفصل وسط خم کند. این شرایط ممکن است در خانواده نیز وجود داشته باشد. خطرات دیگر شامل کفش تنگ یا یک آسیب قدیمی به یک پاست.سعی کنید از کفش‌هایی استفاده کنید که دارای فضای کافی برای انگشتان پا باشد.

 

 

تقویت پا, انگشت چکشی

 

۸. ناخن فرو رفته:
ناخن‌های پا در این شرایط معمولا وارد پوست می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد درد، قرمزی، تورم و عفونت در پا گردد. شما می‌توانید با کوتاه کردن مرتب ناخن‌ها از بروز مشکل ناخن فرو رفته جلوگیری کنید. در موارد خفیف، پای خود را در آب گرم فرو ببرید، آن را تمیز نگه دارید و یک تکه پارچه تمیز را زیر گوشه ناخن فرو رفته قرار دهید. جراحی‌های کوچک نیز می‌تواند همه یا بخشی از ناخن فرو رفته را بردارد.

 

 

مشکلات پا,ناخن فرو رفته

ایجاد مشکل ناخن فرو رفته در پا ممکن است باعث بروز عفونت در پا شود

 

۹. کف پای صاف:
زمانی که کف پا به صورت صاف باشد فرد به این بیماری مبتلاست. این بیماری معمولا بعد از یک آسیب یا مشکلات سلامتی همچون آرتریت روماتوئید ایجاد می‌گردد. بیشتر افراد نشانه‌ای ندارند اگر چه افزایش وزن، کفش‌های تنگ یا سرپا ایستادن طولانی مدت ممکن است درد زیادی در پا ایجاد کند. تمرینات تقویت پا و کفش‌هایی با قوس مناسب می‌تواند مفید باشد.

 

 

تقویت پا,کف پای صاف

منبع:coca.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده