ارسال سامانه اس 300 به ایران تکذیب شد

یک نت ـ وزارت دفاع روسیه گزارش‌های ارسال سامانه موشکی اس 300 از بندر آستاراخان به ایران که گفته شده بود در روز پنج شنبه 18 فوریه انجام می‌شود را تکذیب کرد.
سامانه اس 300

یک مقام بلند پایه وزارت دفاع روسیه در مورد گزارش‌های تحویل سامانه اس 300 مدعی شد: به این دلیل که طرف‌های ایرانی مبلغ مندرج دراین قرارداد را تا 16 فوریه پرداخت نکرده‌اند، آغاز ارسال اولین محموله سامانه موشکی اس 300 نمی‌تواند انجام شود؛ بنابراین حضور وزیر دفاع ایران در آستاراخان برای جشن تخیلی ارسال اولین سامانه موشکی جای بحث ندارد.

به گزارش ایسنا، پیش‌تر خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه از آغاز انتقال اولین سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران در روز پنج شنبه خبر داده بود.

این مقام آگاه در گفت‌وگو با بخش فارسی اسپوتنیک اعلام کرده بود تحویل اولین سامانه اس 300 روز پنج شنبه آغاز می‌شود و حسین دهقان وزیر دفاع ا یران نیز در مراسم انتقال این سامانه شرکت خواهد کرد تا شاهد آغاز انتقال این سامانه به تهران باشد.

روسیه و ایران قرارداد ارسال پنج ناوگان موشکی اس 300 را در سال 2007 به امضا رساندند. با این حال در پایان سال 2010 دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه ارسال این سامانه به تهران را منع کرد. این قرارداد به ارزش بیش از 800 میلیون دلار لغو شد و پیش پرداخت به ایران بازگردانده شد.

ایران از روسیه به دادگاه کیفری در ژنو به دلیل نقض قرارداد شکایت کرد و خواستار غرامت 4 میلیارد دلاری شد. در بهار 2015 ولادیمیر پوتین ممنوعیت ارسال سامانه اس 300 به تهران را لغو کرد.

 

اخبار سیاست  خارجی  - ایسنا 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده