وظیفه شوهر در قبال بی حجابی همسر

یک نت ـ ای حولاء! هر زنی به خدا و روز آخرت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهر قرار ندهد و سینه ‌ها و دستبندهایش را برای غیر آشکار نسازد. اگر چنین کند و چیزی را برای غیر شوهرش قرار دهد، به راستی که دین خود را فاسد کرده و خشم خدایش را بر خود وارد ساخته است.
حجاب

قرآن کریم خطاب به مومنین می فرماید: «قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا [تحریم/۶] خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید».

در روایات ذیل آیه شریفه می خوانیم كه «شیوه حفظ خانواده از آتش دوزخ، امر به معروف و نهى از منكر آنان است كه اگر قبول كردند، آنان را از آتش حفظ كرده‏ اى و اگر نپذیرفتند، توبه وظیفه‏ ات عمل كرده ‏اى».[۱]
و در آیات متعدد دیگر رسالت انسان در برابر خانواده و خویشانش را اینگونه بیان می کند.

«وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا [طه/۱۳۲] خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شكيبا باش».

«وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ [شعراء/۲۱۴] خويشاوندان نزديكت را انذار كن».

«إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ [طور۲۶] ما در ميان خانواده خود بیمناک بوديم». 

«إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ [زمر/۱۵] زيانكاران واقعي كساني هستند كه سرمايه وجود خويش و بستگانشان را در روز قيامت از دست داده ‏اند».

و در سفارشی مفصل حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) به حولاء «زینب العطاره» وظایف متقابل زن و شوهر را بیان می فرمایند که در بخشی از آن آمده است:

«ای حولاء! هر زنی به خدا و روز آخرت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهر قرار ندهد و سینه ‌ها و دستبندهایش را برای غیر آشکار نسازد. اگر چنین کند و چیزی را برای غیر شوهرش قرار دهد، به راستی که دین خود را فاسد کرده و خشم خدایش را بر خود وارد ساخته است.».[۲]

حال اگر زنی به این توصیه رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اعتنایی نکرد و همچنان در گمراهی خود به سر می برد، از لحاظ شرعی شوهرش چه وظیفه ای نسبت به او دارد؟  

 

وظیفه شوهر در قبال بی حجابی همسر 

سوال:
همسر اینجانب معتقد به رعایت حجاب نیست بطوریکه در محافل و مجالس حجاب خود را رعایت نمی کند، به صحبت ها و درخواست های من هم هیچ توجهی نمی کند، آیا گناه عدم رعایت حجاب از جانب ایشان متوجه من هم هست؟ وظیفه اینجانب در قبال ایشان چیست؟
پاسخ:
با زبان خوش و لحن ملایم ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نمایید و بگویید حفظ حجاب از ضروریات دین است و زنی که حجاب خود را رعایت نکند به عذاب خداوند گرفتار می شود. امید است موثر واقع شود و در اینصورت گناهی بر عهده شما نیست.[۳]

- - - - - -
پی نوشت:
[۱]. «تأمرهم بما أمر الله و تنهاهم عما نهاهم الله، ان‏ أطاعوك‏ كنت قد وقيتهم، و ان عصوك كنت قد قضیت ما علیك» تفسير نور الثقلين : العروسى الحويزى، عبد على بن جمعة؛ ج‏۵ ؛ ص۳۷۲.
[۲]. «يَا حَوْلَاءُ مَنْ كَانَتْ مِنْكُنَّ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ لَا تَجْعَلُ زِينَتَهَا لِغَيْرِ زَوْجِهَا وَ لَا تُبْدِي خِمَارَهَا وَ مِعْصَمَهَا وَ أَيُّمَا امْرَأَةٍ جَعَلَتْ شَيْئاً مِنْ ذَلِكَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَقَدْ أَفْسَدَتْ دِينَهَا وَ أَسْخَطَتْ رَبَّهَا عَلَيْهَا» مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل نورى، حسين بن محمد تقى، ج۱۴ ص۲۴۴ ،قم، چاپ: اول، ۱۴۰۸ق.
[۳]. سایت آیت الله مکارم.
منبع:سایت رهروان ولایت

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده