زنم بی احساس و سرد هست!

یک نت ـ
احساس

یک نت ـ خانمم بی احساس و سرد هست!

يكي از دوستانم مشكلی داشتند که برای مشاوره و راهنمایی خدمت شما نقل می کنم: (دوستم ۲۶ سال و خانمش ۱۸ سال سن دارند) يك سال هست، كه عقد كرده‌اند و خانم این دوستم، كاملا سرد و بی احاسس است، بطوريكه اين آقا فكر می كند که خانمش او را دوست ندارد، اما بارها و بارها بقيه از او پرسيده‌اند، و ایشان گفته اند که شوهرش را دوست دارد.

نمونه ای از كارهای همسر ایشان را برای شما نقل می کنم: مثلا اهل پیامک و زنگ نيستند، حتي تولد آقاشون را هم تبريك خشك و خالی تابحال نگفته اند، يا اصلا تا حالا كادو برای ایشان نخريده، درحالي كه شوهرش بارها اين كارها را كرده، وقتی به خانمش می گوید : بیا با هم بیرون برویم، استقبال نمی کند، بهانه می آورد و می گوید حوصله ندارم، در حالی که از آن طرف بلافاصله با دوستانش به راحتی تفریح می رود، با شوهرش سرد هست اما با دیگران این طوری نیست. از او خواسته که پیش مشاور بروند ،ولی تمایلی نشان نداده است،و خودشان چندین بار به مشاوره به صورت تنها مراجعه کرده، ومشاور طبق شرایط و اظهارات او گفته که علت این رفتارها شاید عدم دوست داشتن باشد.

چندین بار از او خواسته که حقیقت را بگویید، حتی پرسیده اگر دوستم نداری برای من بگو، در جواب گفته که من را دوست دارد.

از طرفی این دو نفر از اول اختلافات خود را پیش خانواده می بردند، مسئله به جایی رسیده که هر دو مادر خانواده، نظرشون طلاق هست، البته تا مرز طلاق رفته اند.

یکی از عوامل مهم در استحکام خانواده، علاقه و محبت زن و شوهر به همدیگر می باشد. و همین محبت از آیات و نشانه های الهی است که البته این نکته به وضوح در این شریفه قرآن کریم بیان شده، که می فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» (روم: آیه۲۱)« و از نشانه‏هاي او اينكه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏هائي است براي گروهي كه تفكر مي‏كنند.»[۱]

علاقه و محبت آنقدر اهمیت و ارزش دارد که می توان جایگاه آن را در این روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، مشاهده کرد که فرموده اند: « إن الرجل إذا نظر إلى امرأته, ونظرت إليه, نظر الله تعالى إليهما نظر الرحمه» « وقتی مردی به همسر خود (با محبت)  می نگرد و زنش به  او با مهر نگاه می کند، خداوند به دیده رحمت به آن دو می نگرد.» [۲]
اما در برخی از خانواده‌ها مشاهده می شود که این محبت و علاقه یک طرفه است و طرف مقابل هیچ احساس و محبت و علاقه خاصی از جانب خود نشان نمی دهد، در چنین شرایطی آنچه لازم و ضروری است، شناسایی و ریشه یابی اصل مشکل است.

عواملی مانند رفتار و گفتار و یا تفکرات خاص، و یا ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد، و یا علاقه و محبت به شخص دیگر و کدورتها و ... می تواند زمینه ساز یک طرفه بودن عشق و علاقه باشد.

شوهر این خانم بایستی در یک فضای خوب و صمیمی این موضوع را بدون هیچ عصبانیت و ناراحتی مطرح کند، و حتی این آمادگی را داشته باشد که در صورت اعلام عدم علاقه و محبت، خود را کنترل و رفتار اشتباهی از خود نشان ندهد.

چنین رفتارهای سرد حتما دلایلی دارد که فرد از خود نشان می دهد، در برخی از موارد دلیل این موضوع رفتار شوهر هست، و در برخی از مواقع دلیلش مسائل دیگری است که شاید از ابراز آن خودداری کند.

آنچه در این موضوع می تواند به آنها کمک کند عبارت است:

۱. تامل در رفتارهای فردی

وقتی شوهر این فرد به رفتارهای خود یک مطالعه ای داشته باشد می تواند تا حدودی به ریشه مشکل  برسد، چه بسا رفتار نامناسب شوهر و تکرار آن باعث چنین انعکاسی در رفتار همسر ایجاد کند.
۲. رعایت بهداشت و نظافت
گاهی شوهر به خاطر اینکه در بهداشت جسمی و پوشش لباس دقت و نظافت را رعایت نمی کند، از این رو برای همسر جذابیتی ندارد، و همین موضوع می تواند زمینه سردی و بی احساسی باشد.

پس با رعایت این آداب می توان یک جذابیت خوبی را ایجاد کرد. حتی اگر از سوی خانم اعتراضی نسبت به این موضوع نشده باشد، باز در صورت امکان پوشش شیک و تمیز و رعایت نظافت و معطر کردن خود، باعث افزایش جذابیت فردی می شود.

۳. استفاده از واسطه های دلسوز

به کسی که اعتماد راسخ دارد می تواند از او بخواهد که این مشکل را پیگیری کند.

۴. اهمیت دادن به خواسته ها

می توان با نهایت عزت و بزرگواری در حد توان به خواسته ها و علاقه های خاص او (باید ببیند از چه چیز خیلی خوشش می آید) احترام گذاشت و در جهت تامین آنها اقداماتی را انجام داد.

این رفتارها می تواند احساس او را نسبت به شما تقویت و تغییر دهد.

۵. بی توجهی

بعد از اینکه در مقابل حرکت و رفتار مثبت شما تغییراتی را احساس نکردید، می توانید مدتی او را به حال خود واگذارید،و مختصری از توجه خودتان را کاهش دهید، به چیزهای مهم دیگری خود را مشغول سازید، تا نتیجه دو تا تغییر را کاملا احساس کند. در این رفتار که پیشنهاد مرحله آخر هست، باید سکوت و آرامش و صحبت ها کمتر از سوی شوهر باشد، البته حفظ ادب و حرمت را نباید فراموش کرد.

حال اگر ثابت شد که این دختر خانم به هیچ وجه علاقه و محبت برای ادامه زندگی با این فرد را ندارد و نمی خواهد این مسئله حل شود، بعد از مراجعه به یک مشاور متخصص، تصمیم جدایی شاید بهترین راهکار برای هر دو باشد.

پی نوشت:
[۱]. مهارت های زندگی خانوادگی در آئینه آیات و روایات، زهرا آیت اللهی،ص۱۱۶
[۲]. نهج الفصاحه،ح۶۲۱،ص۲۷۸
منبع:welayatnet.com

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده