خوردنی های مفید در دوران شیردهی

شیردهی, دوران شیردهی, تغذیه دوران شیردهی, افزایش شیر, افزایش شیر مادر, زیادشدن شیر, غذاهای زیاد کننده شیر, افزایش شیر, افزایش شیر مادران شیرده, افزایش شیر مادران
شیردهی

یک نت ـ در دوران شیردهی این خوراکی ها را بخورید!

 مادرانی که نوزاد شیرخوار دارند و از شیر خود به کودکشان می‌دهند باید در انتخاب مواد غذایی و میزان آن دقت زیادی داشته باشند، زیرا هر چه می‌خورند بر میزان شیری که در سینه‌هایشان تولید می‌شود تأثیر بسزایی خواهد داشت. در اینجا خوردنی‌هایی معرفی شده‌اند که بهترین تأثیرگذاری را بر این روند دارند.

1. آب
حیاتی‌ترین، ارزان‌ترین و تأثیرگذارترین خوردنی که می‌تواند به افزایش شیر تولید در بدن کمک کند آب است. اگرچه آب، غذا محسوب نمی‌شود، اما تحقیقات پزشکی ثابت کرده که بیشترین تأثیر را بر میزان شیر تولید شده در سینه‌ها خواهد داشت. بر اساس یک سری مطالعات جدید پزشکی، 75 درصد آمریکایی‌ها معمولا دچار کم آبی مزمن هستند. اگرچه توصیه نمی‌شود که روزانه ده‌ها لیوان آب نوشید، اما بدن یک فرد بالغ و به خصوص مادران شیرده روزانه به حدود 8 لیوان آب نیاز دارد که بخش قابل توجهی از آن را باید مستقیما با مصرف آب تأمین کرد و البته بخشی از آن در غذایی که می‌خوریم وجود دارد. پس وقتی برنامه شیردادن به نوزاد را دارید حتما یک بطری آب همراه با خود داشته باشید. هیچگاه درحالی که حتی اندکی احساس تشنگی می‌کنید شیر دادن به نوزاد را آغاز نکنید.

افزایش شیر,افزایش شیر مادر

ارزان‌ترین و تأثیرگذارترین خوردنی که می‌تواند به افزایش شیر تولید در بدن کمک کند آب است

 
2. جو دوسر
از جو دوسر به عنوان یکی از صبحانه‌های مقوی و رایج در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی و همچنین آمریکا یاد می‌شود. تحقیقات زیادی درخصوص خواص این ماده غذایی انجام شده که نشان می‌دهد جو دوسر تأثیر حیرت‌انگیزی بر حفظ روند تولید شیر در سینه‌ها دارد. خوردن یک کاسه جودوسر پخته شده به عنوان صبحانه یا افزودن آن به ماست پیشنهاد مناسبی برای افزایش تولید شیر در سینه‌هاست. این نوع از حبوبات به کاهش کلسترول خون کمک زیادی می‌کند. از آن گذشته تأثیر این ماده غذایی بر تنظیم فشار خون نیز ثابت شده است. 

شیردهی,دوران شیردهی,تغذیه دوران شیردهی

 جو دوسر تأثیر حیرت‌انگیزی بر حفظ روند تولید شیر در سینه‌ها دارد

 
3.  سیر
بدون شک یکی از مؤثرترین سبزیجات برای حفظ سلامت و تندرستی سیر است. این گیاه ارزشمند در سراسر دنیا به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در تهیه انواع غذاها به کار گرفته می‌شود و وقتی صحبت از دوران بارداری می‌شود، بیش از هر زمان دیگری ارزش خود را نشان می‌دهد. سیر نه تنها مزه دل‌انگیزی به غذاهای مختلف می‌دهد و موجب می‌شود تا با میل و اشتیاق بیشتری آنها را بخوریم، بلکه تأثیر مثبتی بر فرآیند تولید شیر در سینه‌ها دارد. از قرن‌ها پیش سیر به عنوان گیاهی ارزشمند در تغذیه مادران تازه صاحب فرزند شده استفاده می‌شود. البته شاید برخی افراد به دلیل بوی خاص سیر، تمایلی زیادی به خوردن این سبزیجات مفید نداشته باشند. به همین دلیل مصرف قرص سیر توصیه می‌شود. این قرص‌ها هیچ‌گونه بوی خاصی ندارند.  

شیردهی,دوران شیردهی,تغذیه دوران شیردهی

 سیر گیاهی ارزشمند  است که تأثیر مثبتی بر فرآیند تولید شیر در سینه‌ها دارد

 
4.  هویچ
هویچ به عنوان یکی دیگر از سبزیجات ارزشمند به شمار می‌آید که بیش از هر چیز به دلیل غنی بودن از بتاکاروتن مورد توجه کارشناسان امور تغذیه قرار گرفته است. خوردن هویچ به خصوص در دوران شیردهی به شدت توصیه می شود، زیرا در این دوران بدن به بتاکاروتن‌ها نیاز زیادی دارد. این ترکیب نوعی رنگدانه قرمز- نارنجی محسوب می‌شود که بیشتر در گیاهان و میوه‌ها یافت شده و به عنوان پیش‌ساز ویتامین A به شمار می‌آید. گذشته از آن، هویچ یکی از منابع غنی کربوهیدرات‌هاست که میزان پتاسیم خون را نیز افزایش می دهد. توصیه می‌شود در این روزها که بیشتر وقت‌تان را صرف نگهداری از نوزاد می‌کنید و مجبورید برای شیر دادن به او، خارج از آشپزخانه باشید همواره مقداری هویچ خرد شده در فریزر نگهداری کنید و در طول روز از آن بخورید. با هویچ‌های خرد شده حتی به راحتی می‌توانید اسنک تهیه کنید.   

شیردهی,دوران شیردهی,تغذیه دوران شیردهی

 خوردن هویچ در دوران شیردهی توصیه می شود، زیرا در این دوران بدن به بتاکاروتن‌ها نیاز زیادی دارد

 
5. رازیانه
این گیاه ارزشمند را به شیوه های مختلفی می توان مصرف کرد. از سرخ کردن در روغن گرفته تا پختن در آب یا خرد کردن به طور خام و استفاده در سالاد، هر طور که دوست داشته باشید می‌توانید از این سبزی مهم و مغذی استفاده کنید. مهم این است که در دوران شیردهی به نوزاد از رازیانه استفاده کنید. این سبزی حاوی موادی است که ترشح شیر در سینه‌ها را زیاد می‌کند و به همین دلیل به آن در اصطلاح علمی گالاکتاگوگ گفته می‌شود. گیاه رازیانه به هضم غذا در سیستم گوارشی نیز کمک زیادی می‌کند.    

شیردهی,دوران شیردهی,تغذیه دوران شیردهی

رازیانه حاوی موادی است که ترشح شیر در سینه‌ها را زیاد می‌کند

 
6. مغزیجات
در میان تمامی مغزیجات، بادام بیشترین تأثیر را بر افزایش تولید شیر در سینه‌ها دارد. پس به مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند و نگران آن هستند که بدن‌شان شیر کمی تولید می‌کند توصیه می‌شود، هر روز مقداری آجیل حاوی مغزیجات مصرف کنند که در میان آنها باید بادام نیز وجود داشته باشد. این میوه نه تنها حاوی چربی‌های مفید برای بدن است، بلکه به عنوان منبع غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز به شمار می‌آید.     

شیردهی,دوران شیردهی,تغذیه دوران شیردهی

 در میان تمامی مغزیجات، بادام بیشترین تأثیر را بر افزایش تولید شیر در سینه‌ها را دارد

 

7. کنجد
دانه‌های کنجد ارزش غذایی بالایی دارند و از جمله منابع غذایی به شمار می‌آید که مصرف آن به تمام گروه‌های سنی از جمله مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند و افراد مسن توصیه می‌شود. از این دانه‌های مغذی روغن مخصوصی تهیه می‌شود که می‌توان آن را همراه با نان به عنوان صبحانه‌ای خوشمزه استفاده کرد. کنجد حاوی کلسیم قابل توجهی‌ست.      

شیردهی,دوران شیردهی,تغذیه دوران شیردهی

 دانه‌های کنجد ارزش غذایی بالایی دارند و برای دوران شیردهی مفید است

 
 منبع:ninisite.com

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده