مدیریت غریزه جنسی

یک نت ـ اگر عشق، علاقه، محبت، دوستی و ... شالوده رابطه با نامحرم باشد، مسلما این ارتباط آسیب زا و کمین گاه شیطان و هوای نفس انسانی است. لذا دختر و پسر لازم است در چنین موقعیت‌هایی مراقب احساسات و کنترل امیال خود باشند.
نامحرم

یک نت ـ آرامش روحی و روانی در گرو مدیریت غریزه جنسی

اگر عشق، علاقه، محبت، دوستی و ... شالوده رابطه با نامحرم باشد، مسلما این ارتباط آسیب زا و کمین گاه شیطان و هوای نفس انسانی است. لذا دختر و پسر لازم است در چنین موقعیت‌هایی مراقب احساسات و کنترل امیال خود باشند.

البته به هیچ وجه منکر نیازهای طبیعی انسان که یکی از مهم‌ترینش، گرایش به جنس مخالف می‌باشد، نیستیم. طبیعی است که این گرایش به جنس مخالف در همه انسان‌ها به اندازه‌ای است که آن‌ها را از خانواده خود جدا کرده و آماده می‌کند تا با وجود همه سختی‌ها و مشکلات در کنار هم قرار بگیرند و موجب آرامش روحی و روانی همدیگر شوند.

از همین روست که اصل ارتباط میان دختر و پسر در دین اسلام ممنوع نشده است؛ بلکه اسلام این رابطه را روش مند و نظام مند کرده است؛ زیرا اگر این نیاز به مانند دیگر نیازهای طبیعی انسان بخواهد به درستی پاسخ داده شود، لازم است تحت ضابطه و شرایط خاص خود باشد؛ چرا که افراط و تفریط و پیروی نکردن از توصیه‌های عقل و شرع، مانع از ارضای صحیح آن می‌شود و به دنبال خود تاثیرات مخرب دیگری را هم به همراه خواهد آورد.

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چرا خدای متعال چنین غریزه و نیازی را در انسان قرار داده تا بعدا لازم باشد خود انسان آن را مهار کند؟

جوابش این است که اصل این غریزه و دیگر غرایز انسانی بد نیستند؛ بلکه همانطور که گفته شد در جای خودشان مفید نیز هستند. لذا لازم است به کمک عقل و شرع، استفاده درست از این غرایز را یاد بگیریم؛ مثلا قوه خشم و غضب در نهاد ما وجود دارد. آیا باید در همه جا از این قوه استفاده کنیم؟ همه ما توانایی شنیدن و دیدن را داریم. آیا مجاز هستیم که هر چه را هرچند به ضرر ماست ببینیم و بشنویم؟

مسلما پاسخ شما منفی است. در مورد رابطه دختر و پسر نیز همین مسأله وجود دارد؛ یعنی علیرغم تمایل به جنس مخالف ولی باید با این احساس عاقلانه برخورد کرد و از افراط و تفریط و بدون چارچوب عرفی و شرعی پرهیز کرد.

از همین رو دین اسلام به منظور حفظ عفت عمومی، هر گونه ارتباط نامشروع دختر و پسر را ممنوع کرده و بر حیا و عفت و پاکدامنی تأکید نموده است.

پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سخن گفتن زن با مرد نامحرم را نهی کردند و فرمودند: «هر مردی که با زن نامحرمی دست دهد، دچار غضب الهی شود و هر کس با زن نامحرمی همراه شود و در جای خلوتی قرار گیرد، در زنجیری از آتش قرار خواهد گرفت.»[۱]

واقعیت مسأله این است که غریزه شهوت در انسان از جمله غرایز بسیار نیرومندی است که بسیاری از رفتارهای او را شکل می‌دهد. اسلام یک دین جامعی است که هدف از قوانین موجود در آن، ایجاد آرامش روحی و روانی، اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک برای مردان و زنان است تا بتوانند در بستر چنین آرامشی مسیر سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی را بپیمایند و از آن طرف هم به نیازهای غریزی و فطری خود دست پیدا کنند. بنابراین با حساسیت ویژه؛ ولی واقع بینانه و لحاظ کردن طبیعت و امیال درونى و خواسته‌هاى نفسانى انسان، قوانین و احکامى را جهت حفظ و نگهدارى فرد و جامعه در خط اعتدال و میانه روى وضع کرده است.

پی‌نوشت:
[۱]. بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۲
منبع پیشنهادی جهت مطالعه:
- کتاب تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران
منبع:welayatnet.com

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده