قبل از خواستگاری به این ها توجه کنید

یک نت ـ اگر می خواهید ازدواج تان موفقیت آمیز باشد به این موارد توجه کنید:
خواستگاری

یک نت ـ خواستگاری رفتن نقطه شروع یک انتخاب است. اما قبل از این که به این مراسم بروید، باید به نکات مهمی در انتخاب تان توجه داشته باشید.

اگر می خواهید ازدواج تان موفقیت آمیز باشد به این موارد توجه کنید:

هوش و تفکر
اولین چیزی كه در حوزه تفكر جلوه گر می شود هوش است. زندگی یك زوج با اختلاف هوش فاحش بسیار مشكل است.

افرادی كه ضریب هوشی پایینی دارند از رفتار و كردارشان مشخص است. پختگی كامل را ندارند. عامل دیگر تشخیص هوش انتزاعی است، انتزاعی یعنی: توانایی درك و استنباط موقعیت های كلی افرادی كه تفكر انتزاعی دارند خیلی زود شما را می فهمند و لازم نیست برایشان تكرار كنید. جنبه دیگر تفكر، توانایی حل مسأله است. یعنی تفكری كه انسان می تواند در آن مسائل خودش را حل كند. گاهی یك نفر از روی ترحم با فردی ازدواج می كند كه از نظر هوش در سطح پائینی است. زندگی با کسی که با شما اختلاف هوشی دارد، مشکل است یکی از ارکان اصلی مدیریت تفکر خوب است.

تشابه مذهبی
شباهت در عقاید مذهبی به قدری در سعادت کانون زناشویی اهمیت دارد که روان شناسان، ازدواج دو نفر از مذاهب مختلف را معمولا غیر عاقلانه می دانند. دلایل این نظریه بسیار است.

در وهله اول، اگر تنها یکی از دو همسر به عقاید مذهبی خود با ایمان کامل پایبند باشد، امکان اختلاف نظر در این مورد زیاد خواهد بود. به علاوه آنچه که در این زمینه اهمیت دارد، تربیت کودکان بر حسب عقاید مذهبی به خصوص است.

بسیار پیش آمده است که دو نفر قبل از ازدواج از مفاهیم کلی در مورد مذهب استفاده می کنند و هر دو توافق پیدا می کنند ولی بعد از ازدواج، در نمودها و مصادیق آن موارد کلی، دچار اختلاف می شوند.

مثلا، هر دو می گویند مسلمانیم، هر دو از صداقت، ایمان، حجاب و.... حمایت می کنند. ولی در برخورد با مسائل و جزئیات زندگی، برداشتها و اختلافهای جدی پیدا می کنند.

یکی حجاب را چادر می داند، دیگری هیچ اعتقادی به چادر یا حتی به مانتو هم اعتقاد ندارد. یکی هرگونه موسیقی را حرام می شمارد، دیگری موسیقی را آرامش روح می داند. یکی زندگی مرفه را در تعارض با مذهب نمی داند، دیگری رفاه گرایی را در تضاد با مذهب خود می داند. قبل از ازدواج دقت کنید که بیشترین تناسب مذهبی را با هم داشته باشید.

سن مناسب برای ازدواج
دختر و پسر که با هم ازدواج می کنند باید از لحاظ سنی  و با همدیگر فاصله سنی زیادی نداشته باشند. فاصله سنی معمولاٌ نگرش فکری را نیز باعث می شود و عدم تفاهم را پیش خواهد آورد. تناسب سن در میان زن و مرد آن دو را از نظر علائق و نیاز ها به هم نزدیک می کند.

 

در زندگی زناشویی به خصوص تمایلات جنسی بیش تر در زن و مردی که از لحاظ سنی تناسب دارند وجود خواهد داشت و بهتر می توانند به نیاز های طبیعی هم پاسخ دهند. سن ازدواج در شرایط جغرافیایی و اقلیمی متفاوت است. در مناطق گرم سن بلوغ و ازدواج پایین و در مناطق کوهستانی و سرد بالاتر است. بهترین سن ازدواج رسیدن به بلوغ عاطفی و روانی است. ممکن است کسی در20 سالگی و دیگری در 30 سالگی به این بلوغ برسد. ازدواج دیررس نیز به نوبه خود اثرات سویی روی ازدواج می گذارد.

 

میزان طلاق و کشمکش بیشتر به چشم می خورد. مشکل اساسی که این افراد در زندگی زناشویی دارند این است که به علت راه مخصوصی که در زندگی پیش گرفته اند قادر به برآوردن نیاز های همسر خود نیستند.

بچه چندم است؟
یكی از مسائل مهمی كه در ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد ردیف فرزندان در خانه است. به اعتقاد روانشناسان فرزند اول دارای وضعیت معاون و مسئولیت های زیادی را قبول می كنند. بچه های اول سنگ زیرین آسیاب زندگی اند، روی دیگر فرزندان نفوذ دارند از سوی دیگر گاهی هم مظلوم واقع می شوند. معمولاٌ در خانواده های كم جمعیت بچه های آخر و یا تك فرزند مسئولیت چندانی ندارند. به آنها زیاد سرویس داده می شود و خوش می گذرانند.

 

به كسی هم كه در كودكی و نوجوانی خوش گذرانده باشد در زندگی آینده شان با مشكلات جدی مواجه می شوند. چنین افرادی توانایی روبه رو شدن با اتفاقات عادی زندگی را ندارند. خانواده بر نحوه ی رشد افراد تأثیر می گذارد. اگر در خانواده راه و رسم زندگی مشترك به افراد آموخته شود و آن را برای پذیرش مسائل و واقعیات زندگی آماده كنند، اهمیت آخر، اول و یا تك فرزندی به حداقل می رسد.

طرز فكر درباره ی مسائل جنسی
معمولاٌ در روابط زناشویی، سه عامل اصلی وجود دارد كه سبب ارضا و ایجاد لذت جنسی می شود.
1- داشتن اطلاعات كافی درباره امور جنسی
2- آزاد بودن از ترس ها، تعصبات و انحرافات مربوط به موضوعات جنسی
3- توازن میان تمایل جنسی زن و مرد.

بهتر است گفتگو درباره این مقوله در آخرین بخش گفتگو ها قرار بگیرد تا دختر و پسر تا حدی با یكدیگر آشنا شده باشند.

منبع: خانواده مطهر، همدردی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده