وقتی پدرش را دید گفت: ای بی‌غیرت!

یک نت ـ وقتی در کلانتری پدرش را دید، گفت:‌ ای بی‌غیرت! سپس گفت: کاری که وظیفه پدرم بود، من انجام دادم؛ چون او غیرت نداشت، او می‌دانست که مادرم با رضا سر و کار دارد، ولی به روی خود نمی‌آورد.
غیرت

یک نت ـ «ابوالفضل هفده ساله، محصل سال چهارم دبیرستان، سر مادرش را برید. این پسر وقتی در کلانتری پدرش را دید، گفت:‌ ای بی‌غیرت! سپس گفت: کاری که وظیفه پدرم بود، من انجام دادم؛ چون او غیرت نداشت، او می‌دانست که مادرم با رضا سر و کار دارد، ولی به روی خود نمی‌آورد. عصر دیروز تصمیم گرفتم که این لکه ننگ را از دامنم پاک کنم و با همین تصمیم ساعت یازده شب شام خورده، به منزل آمدم و پس از آن‌که همه به خواب رفتند، سر مادرم را با چاقو بریدم.» [۱]

این حادثه درد ناک و گناه بزرگ نمونه‌ای از اثرات روابط حرام بین دو جنس مخالف است که طلاق و سقط جنین و دروغ و خیانت و ... از نمونه‌های دیگر آن می‌باشد، گام اول این گناهان بزرگ دوستی معمولی است و به مرور زمان به لایه‌های خطرناک آن که زنا است نیز کشیده می‌شود و نهایتا به قتل و گناهان دیگر ختم می‌شود، امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرماید:

«حرمت زنا برای این است که باعث فساد از قبیل کشته شدن افراد و از بین رفتن ریشه نسب‌ها و ترک تربت فرزندان می‌گردد.» [۲]

برخی از افراد به اصطلاح روشن فکر و امروزی خیال می‌کنند که دوستی با جنس مخالف از اختراعات عصر امروز است و همراه نبودن با این این پدیده شوم بی‌کلاسی و اُملی است، در حالی که رابطه مخفی با نامحرم از رسوم جاهلیت بوده است که امروزه در اشكال مختلف زنده شده است، که در آلودگى و بى‏‌بند و بارى جنسى از زمان جاهلیت نیز پا را فراتر نهاده، زیرا اگر در آن زمان تنها انتخاب دوست پنهانى را مجاز مى‏‌دانستند، امروزه آشكار کردن و ترویج این گونه روابط را نیز بى‏‌مانع و لازم مى‌‏دانند و حتى با نهایت وقاحت به آن افتخار می‌كنند، این رسم ننگین كه یك فحشاى آشكار و رسوا محسوب می‌شود از سوغات‌هاى شومى است كه از غرب به شرق انتقال یافته و سرچشمه بسیارى از بدبختی‌ها و جنایات شده است، لذا خداوند در قرآن کریم از این رابطه حرام نهی کرده و می‌فرماید:

«مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ وَ لا مُتَّخِذی أَخْدانٍ... " [سوره مائده آیه ۵]  پاكدامن باشید نه زناكار، و نه دوست پنهانى و نامشروع گیرید»

ممکن است کسانی بگویند مگر خداوند زن و مرد را برای همدیگر خلق نکرده است؟ در پاسخ این سوال می‌گویم که درست است که خداوند زن را برای مرد و مرد را برای زن خلق کرده است ولی برای این که زن و مرد بتوانند در کنار هم باشند و از یکدیگر لذت ببرند قانونی به نام ازدواج وضع کرده است که بدین وسیله تشکیل خانواده و ریشه نسب‌ها و پدر واقعی افراد قابل تشخیص باشد، همان گونه که امام صادق (علیه‌السلام) سوال شد چرا زنا حرام است؟ حضرت فرمود:
«برای اینکه این عمل مفاسد زیادی را ایجاد می‌کند، قانون ارث و ارتباط مالی پدر و فرزند را نابود می‌سازد، ریشه نسب‌ها را قطع می‌کند، زن بدکار نمی‌داند از نطفه چه کسی باردار شده و فرزندش هم پدر و بستگان پدری خود را نمی‌شناسد و نمی‌داند نزدیکان قانونی او کیستند... .» [۳]

امید است همه مسلمانان با پیروی از دستور قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت دنبال این گونه روابط نباشد و اگر افرادی به خاطر وسوسه‌های شیطانی و دوستان ناباب و یا جو بد جامعه و ...به این گناه بزرگ مبتلا شده‌اند هر چه سریعتر از گذشته خود توبه نمایند و تمام روابط خود را با نامحرم قطع کنند و بدانند که اگر واقعا از این عمل زشت و خطرناک توبه کنند قطعا مورد بخشش خداوند سبحان واقع خواهد شد. همان گونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
«قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا  إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ. [سوره زمر آیه ۵۳] اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‌‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید كه خدا همه گناهان را مى‌‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»
................................
پی نوشت‌ها:
[۱]. تهامی، فضل‌الله، سیری در فلسفه احکام، ص ۲۵۵.
[۲]. «حُرِّمَ الزِّنَا لِمَا فِیهِ مِنَ الْفَسَادِ مِنْ قَتْلِ الْاَنْفُسِ وَ ذَهَابِ الْاَنْسَابِ وَ تَرْکِ التَّرْبِیةِ لِلْاَطْفَالِ» [شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، ج‏۲، ص: ۴۸۰]
[۳]. «لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ الزِّنا قَالَ لِمَا فِیهِ مِنَ الْفَسَادِ وَ ذَهَابِ الْمَوَارِیثِ وَ انْقِطاعِ الْأَنْسَابِ لَا تَعْلَمُ الْمَرْأَةُ فِی الزِّنَا مَنْ أَحْبَلَهَا وَ لَا الْمَوْلُودُ یعْلَمُ مَنْ أَبُوهُ وَ لَا أَرْحَامَ مَوْصُولَةٌ وَ لَا قَرَابَةَ مَقْرُونَةٌ» [مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج‏۱۰، ص: ۱۸۲]

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده