به پسری علاقه دارم ولي نمی‌دانم او هم به من علاقه دارد یا نه.

یک نت ـ به پسری علاقه دارم ولي نمی‌دانم او هم به من علاقه دارد یا نه. و بخاطر وي خواستگارهای خودم را رد كرد. آیا کار درستی است؟
دختر  پسر

یک نت ـ  مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:


۱. به عنوان یک مشاور و روانشناس بالینی، که سال های متمادی به کار مشاوره در زمینه ازدواج می پردازم، این شیوه رفتاری و رد کردن خواستگاران تان را به خاطر عشق و علاقه مبهم و یک طرفه به دیگری را نمی پسندم . آن را با مبانی دینی و روانشناختی مغایر و نادرست می دانم.
۲. تنها، زمانی می توانیم کسی را برای ازدواج خوب و مناسب تشخیص بدهیم که فرد مورد نظر در اکثر معیارها و ملاک های اساسی ازدواج با شما تناسب و همخوانی داشته باشد. صرفاً علاقمندی و عاشق بودن، دلیل بر خوب بودن طرف مقابل و داشتن شرایط همسری و داشتن تناسب با شما نمی گردد. چه بسا ممکن است گاهی عشق و علاقه افراطی باعث شود در وادی عشق گرفتار آیید و با یک جانبه نگری، از دیدن واقعیت های دیگر زندگی محروم بمانید.
در روايت آمده است كه علاقه افراطي موجب كوري چشم و كري گوش مي‌گردد. تجربه نیز نشان داده است عشق و علاقه ناشي از احساسات و هيجانات باعث شده که بسياري از عيوب، نقايص و ضعف ها طرف از ديد انسان، مخفي و پوشيده مانده، در نتيجه در كسب موفقيت در اين امر مهم و حياتي ازدواج، نقش منفي بازي كرده، بلكه به جاي موفقيت، شكست را نصيب فرد كرده است.
طبيعي است پس از فروكش شدن شور و التهاب عشق، آرام آرام عقل خفته بيدار شده و به تدريج بيدادگري‌ها آغاز مي‌گردد. در ضرب المثل‌ها آمده است: تب تند زود مي‌رود. بنگرید و ببینید که آیا علاقه شما این گونه است یا نه؟
۳. از آن جا که در سن ازدواج قرار دارید، توصیه ما به شما این است که
اولاً ملاک ها و معیارهای اساسی و صحیح ازدواج را در نظر بگیرید. در باره معيارهاي ازدواج و شرايط همسر ايده‏ آل شناخت كافي پيدا كنيد. بدين منظور مي‌‏توانيد از راهنمايي‏هاي افراد با تجربه و خبره و مشاوران مورد اعتماد و يا از كتاب‏هاي زير كمك بگيريد:
- جوانان و انتخاب همسر. پدیدآورنده: علي اكبر مظاهري
- همسر گزینی در بیست گام. پدیدآورنده: محمود یزدانی
- مشاوره قبل از ازدواج. پدیدآورنده: سیدمهدی حسینی. ناشر: آوای نور
- راهنمای ازدواج: آنچه یک پسر و دختر درباره انتخاب همسر باید بدانند. پدیدآورنده: امیر ملک محمودی الیگودرزی. ناشر: میراث ماندگار
دوم: ملاک ها و معیارها اساسی ازدواج را در فرد مورد نظر تطبیق دهید. ببینید چقدر با شما در زمینه های مختلف تناسب دارد. سعي كنيد، بر اساس اطلاعات دقيق، به شناخت كافي و صحيحي از فردِ مورد نظر دست يابيد . دقّت را فراموش نكنيد. مبادا عشق چشم انديشه‏‌تان را كور سازد و شما را از تحقيق كامل و همه جانبه در باره وي باز دارد. با این کار می توانید بفهمید که آیا فرد مورد نظر به دردتان می خورد یا نه؟ اگر نخورد و یا به شما علاقه نداشت، راحت با این مسئله کنار بیایید و او را فراموش کنید. بدانید که عشق یک طرفه دردی را دوا نمی کند و مفید ازدواج نمی باشد.
سوم: اگر پس از بررسي‏ها و مشورت‏هاي لازم، فرد مورد علاقه را فردي صالح و مناسب تشخيص داديد و او با شما همخوانی و تناسب لازم و کافی داشت، بهترين راه آن است كه قبل از ابراز علاقه به وي، از طريق واسطه‌‏اي مورد اعتماد، خود را به او معرفی کنید . نظر طرف مقابل را درباره خويش و ازدواج با شما، به نحوی که او متوجه نشود واسطه را فرستاده اید، جويا شويد؛ حال در صورتي كه او نيز واقعاً به ازدواج با شما تمايل و علاقه داشت، باز از طریق واسطه به او پیشنهاد کنید که به طور رسمي و از طريق خانواده از شما خواستگاري كند تا ان شاء اللّه هر چه زودتر با توافق شما و وي و خانواده‏هاي دو طرف مقدمات ازدواج فراهم گردد.

۴. نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشت، پیشگیری از به وجود آمدن علاقه افراطی و عشق یک طرفه و یا دو طرفه ای که بر مبنای درستی پایه ریزی نشده است، می باشد. چرا که بر اساس نتایج تحقیقات روانشناختی، هر گونه علاقه افراطی و علاقه های یک طرفه، به هيچ وجه امر مطلوبي قلمداد نمي‌گردد. ممکن است از خلأهاي کوچک و بزرگ شخصيتي در درون فرد حکايت داشته باشد. هر فرد افسرده دلي مي‌تواند عاشق فرد ديگر گردد و سال‌ها در فکر وصال معشوق روزها به شب برساند. عزت نفس پايين، عدم استقلال رواني و انضباط فکري- رفتاري و همچنين عدم دورانديشي و همه جانبه‌نگري، نقاط تاريک در پرونده شخصيتي فرد محسوب مي‌گردد. در این صورت فرد باید قبل از اینکه به ازدواج بیندیشد، باید با مراجعه به متخصصان امر، در پی درمان برخی آشفتگی های روانی خود و نیز تعدیل عشق خود بر بیاید.
۵. امیدواریم که علاقه شما به آن پسر از این سنخ نباشد. در غیر این صورت، باید ابتدا در فکر درمان خود باشید.
۶. بدانيد كه اگر وي اولين فردي است كه به وي علاقه مند هستید و داراي شخصیت ایده آل شما است، تنها و آخرين فرد روي زمين نيست كه مي تواند شما را خوشبخت كند، بلكه چه بسا بهتر از وي نيز يافت خواهد شد. تازه از كجا معلوم كه وي نيز به شما علاقه مند گردد و از كجا معلوم كه وي به فرد ديگري غير از شما دل بسته باشد؟ هر چند مي توانيد به عنوان يك گزينه روي او حساب باز كنيد ،نه تنها گزينه يا اولين و آخرين گزينه! بنابراین توصیه می شود که در صورت داشتن خواستگار بهتر و دارای شرایط ایده آل تر او را بپذیرید و رد نکنید.
۷. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، جلوگیری از هر گونه ارتباط و نیز ابراز علاقه و محبت به آن پسر می باشد، چون هر گونه ارتباط و اظهار علاقه و محبت از سوي دختر، علاوه بر این که از لحاظ شرعی و روانشناختی خالی از اشکال نیست، باعث تجسّم بخشيدن به ذلّت و زبوني خود و بي شخصيّت جلوه دادن خويش است. چون زن مجذوب است، نه جاذب، محبوب و معشوق است، نه عاشق و طالب. يعني اصلاً ساختار وجود دختر به گونه‌‏اي است كه ديگران را به سوي خود جذب مي‏كند و آن ها به سوي او گرايش مي‏يابند.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده