استرس را چگونه مهر کنم ؟

یک نت ـ خیلی خجالتی هستم، هر جا میروم دستانم میلرزد. ۲۳ سال سن دارم اما بی حوصله ام. اعصاب هیچ چیزی را ندارم. از خودم خسته ام. همیشه در هر زمينه اي شکست می‌خورم و به هر چیزي كه می‌خواهم نمی‌رسم.
کنترل استرس

یک نت ـ خیلی خجالتی هستم، هر جا میروم دستانم میلرزد. ۲۳ سال سن دارم اما بی حوصله ام. اعصاب هیچ چیزی را ندارم. از خودم خسته ام. همیشه در هر زمينه اي شکست می‌خورم و به هر چیزي كه می‌خواهم نمی‌رسم.

با توجه به نشانه هایی مانند لرزش دست و تپش قلب احتمالی، شما ابتدا باید از وضعیت پر کاری یا کم کاری تیروئید خود مطلع شده و برای کاهش نشانه های جسمانی استرس و فوبیای اجتماعی احتمال دارو درمانی توسط یک روان پزشک می‌رود اما راهکارهایی برای بهتر شدن اوضاع پیشنهاد می شود:

۱- لیستی از نقاط مثبت، خوبی های و مهارت های خود را تهیه کرده و آنها را هر روز مرور کنید و به هیچ وجه نقاط مثبت و خوبی های خود را نادیده، بی ارزش یا بی اهمیت تلقی نکنید.

۲- برای کاهش اضطراب و استرس به صورت مرتب ورزش کرده و ورزش های دست جمعی را حدالامکان سه بار در هفته انجام دهید.

۳- تمرین تنفس عمیق ۸ ثانیه دم ۸ ثانیه بازدم سه بار در روز در یک مکانی نشسته و با خیال آرام تنش هایی استرس را از بدن خود دور می کنید.

۴- پرهیز از خود سرزنشی و سرکوفت زدن، احترام به خود و تحویل گرفتن خود فراموش نشود.

۵- لیستی از موضوعاتی که باعث استرس تان میشود را نوشته و هر روز آخرشب قبل از خواب یکی از آیتم های آنرا انتخاب کرده و با آرامش در تصورات خود با آن موقعیت پیروزمندانه برخورد کنید. با اینکار یک انرژی دورنی در خود ایجاد می کنید و جرأت خود را بالا برده و تأثیر بسیار بالایی روی موقعیت های واقعی خواهد داشت.

۶- وقتی که حداقل یک هفته در تصورات خود با مشکلات مبارزه کرده و نیرو گرفتید سعی کنید در بیرون شروع کنید به حساسیت زدایی از موقعیت هایی که به صورت غیر منطقی استرس دارید.

۷- قبل از برقراری ارتباط با دیگران و صحبت در جمع، با افکار منفی و باورهای اشتباه مانند: نکند خراب کنم، نکند دیگران از استرسم خبردار شوند، نکند همه مسخره‌ام بکنند و… مبارزه کنید و با خودگویی مثبت همراه با نفس عمیق و آرامش عضلانی استرس خود را کاهش دهید.

۸- در صورت وجود استرس در جمع به هیچ وجه خود را بعد از ترک موقعیت سرزنش نکنید و با خود بگویيد سعی می کنم دفعه بعد بهتر عمل کنم.
در ارتباط بعدی حتما مدت زمان شروع استرس، علت استرس و وضعیت سایر اعضا از نظر روحی را مطرح کنید تا مشاوره بهتری بگیرید.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده