هنگام مسمومیت کودک چکار کنیم؟

یک نت ـ اقدامات درمانی به هنگام مسمومیت کودک
مسمومیت کودک

یک نت ـ داروها در بروز مسمومیت در کودکان نقش موثری دارند.

محیط خانه، عامل اصلی بروز مسمویت در کودک است، تمام خانواده ها باید در جمع آوری مواد و داروهایی که منجر به بروز مسمومیت در کودکان می شود دقت و توجه زیادی داشته باشند.

اقدامات درمانی به هنگام مسمومیت کودک کدام است؟
دکتر فرنقی فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت های اطفال، با اشاره به اینکه کودک از خانواده آموزش می بیند، گفت: بهتر است خانواده ها دور از چشم کودک موادی که می دانند ممکن است به کودک صدمه وارد کند، مانند مواد شوینده، مواد شیمیایی، قلیا، تینر و حتی متادون و داروهای مایع را دور از دسترس کودک و در داخل کابینتی که قفل دارد قرار دهند، چرا که کودک به دلیل کنجکاوی که دارد ممکن است آنها را بخورد.

عدم نگهداری بسیاری از داروها در یخچال و در شیشه هایی که در آنها به راحتی باز نمی شود، می تواند در بروز مسمومیت ها نقش موثری داشته باشد. همچنین عدم نگهداری داروهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته و فاسد شده است، می تواند راهکاری موثر در جلوگیری از بروز مسومیت باشد.

دادن شیر به کودک در زمان مسمومیت و وادار کردن او به استفراغ کار غلط و اشتباهی است، که اکثر خانواده ها انجام می دهند بدون اینکه به این مسئله توجه داشته باشند که استفراغ باعث می شود آسیب شدیدی به کودک برسد و شرایط را بدتر کند.

خانواده ها باید از ابتدا به کودک بگویند که قرص با شکلات و تنقلات متفاوت است، تا اشتباهی آن را نخورد. آنها باید دقت کنند که در مقابل کودک کارهای خطرناک مثل مشاجره، اقدام به خودکشی و حتی خوردن دارو نکنند، زیرا کودک به راحتی از خانواده این کار را یاد می گیرد و به طور قطع آن را انجام می دهد.

به خانواده ها توصیه می شود در مواجهه با بروز مسمویت با مواد سوزاننده و اسید حتما صورت کودک را با مایع زیاد شست و شو دهند و اگر محیط آلوده به گاز منواکسیدکربن است، کودک را از آنجا خارج کنند. همچنین اگر کودک بدحال است؛ در اسرع وقت از اورژانس کمک بگیرند و حتی در شرایط عادی هم کودک را برای درمان و معاینه به مراکز درمانی منتقل کنند.

منبع:isna.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده