آیا این کار امام حسین خود کشی نبود؟

یک نت ـ آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های معمولی رفتار کنند و جز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد
امام حسین

یک نت ـ اين يعني چي وقتي خود امام ها خبر داشتن از شهادتشون چرا يكاري نميكردن تا شهيد نشن؟

پاسخ:

قرآن نقل می کند که ابراهیم نبی مامور شد، اسماعیل را به قربانگاه ببرد و قربانی کند. ابراهیم جریان این ماموریت را با اسماعیل در میان گذاشت و اسماعیل نیز قبول کرد و به قربانگاه آمد. (صافات 102 تا 107)
ایا این کار اسماعیل خود کشی نبود؟
چرا حضرت اسماعیل با این که می دانست که قربانی خواهد شد به قربانگاه آمد؟
طبیعتا باید بگویید امر و فرمان خداوند بوده است و او مامور به اطاعت بوده است.
ما هم در مورد امام حسین همین را می گوییم به این که او می دانست که در کربلا شهید می شود، اما خداوند به او اجازه نداده بود که از این علم غیب خود استفاده کند و در کربلا حاضر نشود.

امام کاظم فرمود:
"خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است هر زمان که خداوند چیزی را بخواهد، امام نیز آن را اراده می کند (و امام بدون اذن خداوند هیچ کاری را انجام نمیدهد)"

بحار الانوار، ج5 ص114

❗️حسین علیه السلام مامور بود که جان خود را بدهد تا سبب احیای دین، و نجات جامعه اسلامی شود.
خداوند درمورد کسانی که از جان ومال خود برای دین خدا می گذرند می فرماید:
"خداوند از مومنین جانهایشان و اموالشان را می خرد تا بهشت برای آنان باشد"توبه 111

❗️در رابطه با امام حسن نیز پاسخ همان است. او میدانست که همسرش، قاتل او می شود اما اجازه استفاده از این علم غیب را نداشت.چرا که امامان الگو ونمونه های برتر انسانیت بوده اند، اگر آنان از طریق علم غیب مشکلات و گرفتاری های خودرا حل کنند، قابلیت الگو برداری از آنان وجود نخواهد داشت. مردم باید ببینند که انان چگونه در راه خدا، صبر و بردباری از خود نشان می دهند و از جان و مالشان می گذارند تا مردم صبر و ایثار را از آنان یاد بگیرند.

آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های معمولی رفتار کنند و جز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر و امامان منافقان را به خوبی می شناختند و می دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره انان استفاده نکردند و در معاشرت، ازدواج و دیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند

 

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده