روز جهانی کوروش

یک نت ـ در هیچ یک از تقویم‌ها و گاهشماری‌های رسمی بین‌المللی، ابداً نامی از روز جهانی کورش وجود ندارد!
روز جهانی کوروش

یک نت ـ روزی بنام «روز جهانی کوروش» در هیچ تقویم بین المللی وجود ندارد!

تقریباً ده سالی است که از روز ۲۹ اکتبر، مصادف با ۷ آبان، به عنوان «روز جهانی کوروش بزرگ» یاد می‌شود. این موضوع، هم در فضای مجازی و هم در دنیای حقیقی، در سطحی وسیع مطرح گشته و می‌گردد، و چنان پیرامون آن با آب و تاب سخن گفته می‌شود که هرگونه «زیر سؤال بردن» آن مصداق «وطن‌فروشی» و «خیانت» شمرده می‌شود! برخی متعصبانه چنان بر نام و یاد این روز، اصرار می‌ورزند که به هیچ کس فرصت نقد و بررسی نیز نمی‌دهند. اما به راستی «روز جهانی کورش» در کدام سازمان و یا نهاد رسمی بین‌المللی ثبت شده است؟ آیا ادعای جهانی بودنِ Cyrus day درباره ۲۹ اکتبر صحیح است؟

پاسخ این است که در هیچ یک از تقویم‌ها و گاهشماری‌های رسمی بین‌المللی، ابداً نامی از روز جهانی کورش وجود ندارد! هیچ یک از سازمان‌ها و نهادهای جهانی هیج روزی را به نام «کورش بزرگ» نامگذاری نکرده‌اند.
با جست و جو در اینترنت برای یافتن منبع این دروغ، اولین سایتی که به چشم می خورد بخش فارسی سایت ویکی پدیا است که در این مورد توضیح می دهد. همانطور که پیداست، این روز به پیشنهاد سازمان بین المللی نجات پاسارگاد، انتخاب و نام‌گذاری شده است پس یعنی سازمان ملل و جهانی بودن این روز منتفی است. به عبارت بهتر این روز در هیچ کجا ثبت نشده و هیچ رسمیتی ندارد بلکه فقط توسط این سازمان پیشنهاد داده شده. اما چه کسی این سازمان را بین المللی خوانده هنوز معلوم نیست! در خود سایت مزبور هم هیچ توضیحی درباره اینکه این نهاد، یک نهاد بین المللی است و به ثبت رسیده باشد به چشم نمی خورد. نه آدرسی، نه شماره تلفنی و نه چیزی دیگر در حالی که یک شرکت کوچک هم اینها را دارد چه برسد به یک سازمان بزرگ بین المللی. بگذریم از اینکه ما تا به حال اصلا نام این سازمان را هم نشنیده بودیم.
لذا هر آنچه درباره‌ی این روز گفته می‌شود صرفاً ناشی از توهمات و تخیلات عده‌ای از سران جریان باستان گرایی است.

اکنون نگاهی به تارنمای رسمی سازمان ملل متحد (United Nations) و سازمان یونسکو (Unesco) می‌اندازیم و روزهای جهانی ثبت شده (International Days) را بررسی می‌کنیم. تصاویر شماره [2] و [3] از سایت رسمی سازمان ملل متحد در پست موجود است.
مشاهده می‌کنیم که در روزهای ماه اکتبر میلادی، هیچ اثری از «روز جهانی کورش» وجود ندارد!
بنگرید به:
http://www.un.org/en/events/observances/days.shtml

و اما اکنون نگاهی به سایت رسمی سازمان یونسکو، تصاویر شماره های [4] و [5] موجود در پست. در این سایت نیز مشاهده می‌کنیم که در روزهای ماه اکتبر و حتی دیگر ماه‌ها، هیچ اثری از «روز جهانی کورش» نیست!
بنگرید به:
http://www.unesco.org/new/en/unesco/events/prizes-and-celebrations/celebrations/international-days/

نکته ی دیگری که وجود دارد، انتخاب ۲۹ اکتبر یعنی ۷ آبان برای سالروز این بزرگداشت است. حال آنکه بر اساس تحقیقات رضا مرادی غیاث آبادی تاریخ نویس، این روز یعنی روز ورود کوروش به بابل، شادباش و پیمان صلح با مردم برابر با ۲۹ مهر ایرانی (۲۸ اکتبر سال فتح بابل یا ۲۰ اکتبر در حال حاضر ) می باشد. سؤال مهم اینجاست که چرا این نهاد به اصطلاح بین المللی که خود را پاسدار پاسارگاد هم معرفی می کند، روز ۷ آبان را انتخاب کرده است حال آنکه هیچ تحقیقی برای اثبات ادعای خود ارائه نمی کند؟ آیا نباید یک رخداد ایرانی ، مطابق با تقویم ایرانی یعنی ۲۹ مهر ماه مصادف با ۲۰ اکتبر میلادی معرفی شود؟ لازم به توضیح است که آقای غیاث آبادی انتخاب هفتم آبان برای ورود کوروش به بابل را بی اساس می داند.
http://old.sharghdaily.ir/news/90/08/07/15417.html

نکته آخری که وجود دارد معرفی روز بزرگداشت مجازی کوروش به عنوان روز جهانی یا بین المللی حقوق بشر در برخی سایت هاست حال آنکه روز جهانی حقوق بشر برابر با ۱۰ دسامبر می باشد که می توانید از همان تقویم روز های جهانی سازمان ملل صحت آن را بررسی کنید، (تصویر شماره [6] موجود در پست)
http://www.un.org/en/events/observances/days.shtml
 و هیچ ربطی هم به فتح بابل توسط کوروش ندارد بلکه سالروز تصویب اعلامیه ی جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ است. بنابراین، اینکه عده ای هر سال خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته دنبال رو باستان پرستان و اسلام ستیزان می شوند و این روز را جشن می گیرند برای ما نیز مبهم است. چرا که این روز نه به تایید سازمان ملل (و نه هیچ سازمان معتبر دیگر) رسیده و نه از نظر تاریخی برای آن استدلال و مدرکی ارائه شده است ضمن اینکه تاریخ ما آنقدر پربار است که نیازی به این نوع دروغ پردازی ها نیست …
حال آیا به راستی منصفانه است که عده‌ای با تخیلات و توهمات، جوانان این مرز و بوم را مضحکه‌ی خاص و عام قرار دهند؟ آیا ترویج این قبیل القائات دروغین کاری پسندیده است؟ آیا برای بزرگداشت مقام بزرگان باید به دروغ و اراجیف متوسل شد؟ همچنین اگر کسی با توهمات و دروغ‌پراکنی‌هایی این چنینی مبازه کرد، آیا منطقی است که او را به وطن‌فروشی و خیانت متهم نمود؟ اگر کسی حقیقت را بیان کرد و از این دروغ (روز جهانی کورش) پرده برداشت، آیا خردمندانه است که سرکوب و یا ترور شخصیتی شود؟ این‌ها همگی پرسش‌هایی هستند که شایعه‌پراکنان و دروغگویان باستان‌گرا باید به آن‌ پاسخ دهند.
www.adyannet.com/news/11527

پس منصفانه و منطقی به تاریخ و گزاره‌های تاریخی بنگریم و از دروغ و ناراستی برحذر باشیم.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

متاسفم